Δυστυχώς το ρητό «είμαστε όλοι ίσοι» δεν ισχύει για τον ήλιο. Κάθε οργανισμός παράγει διαφορετική μελανίνη, η οποία μας προστατεύει και μας βοηθάει στο μαύρισμα. Ανάλογα με την ποσότητα μελανίνης που έχουμε, το χρώμα του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών μας, υπάρχουν 6 φωτότυποι.
Φωτότυπος 1: Εχει πολύ ανοιχτή, σχεδόν χλωμή επιδερμίδα, συνήθως με φακίδες, που καίγεται πολύ εύκολα από τον ήλιο και δεν μαυρίζει.
Φωτότυπος 2: Εχει ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, που καίγεται εύκολα και δύσκολα αποκτάει μαύρισμα.
Φωτότυπος 3: Εχει ανοιχτή επιδερμίδα, και ερεθίζεται σχετικά εύκολα αλλά μαυρίζει ελαφρώς.
Φωτότυπος 4: Εχει σταρένια επιδερμίδα, σκουρόχρωμα μαλλιά και μάτια, και ερεθίζεται σπάνια. Επιπλέον, μαυρίζει αρκετά εύκολα.
Φωτότυπος 5: Εχετε μελαψή επιδερμίδα, που μαυρίζει πολύ εύκολα και σπανίως καίγεται.
Φωτότυπος 6: Εχει σοκολατί ή μαύρη επιδερμίδα, που δεν καίγεται ποτέ.


2 βασικές καλοκαιρινές συμβουλές για όμορφο μαύρισμα (εκτός από τη συχνή εφαρμογή αντηλιακού)


1. Αποφύγετε την τοπική θεραπεία σε σπυράκια

Αντ’ αυτού, περιποιηθείτε όλο το πρόσωπο με καλλυντικά και μάσκες για την ακμή. Ετσι, αντί να αντιμετωπίζετε τα σπυράκια που έχουν ήδη εμφανιστεί, τα προλαμβάνετε.
2. Συνδυάστε το αντηλιακό με έναν αντιοξειδωτικό ορό
Μετά τον καθαρισμό του προσώπου και πριν από το αντηλιακό σας, εφαρμόστε έναν ορό πλούσιο σε αντιοξειδωτικά συστατικά, ο οποίος θα βοηθήσει στη μείωση των φλεγμονών και θα θωρακίσει ακόμη πιο εντατικά το δέρμα ενάντια στις ελεύθερες ρίζες. Για παράδειγμα, ένας ορός με βιταμίνη C, που είναι το υπέρτατο αντιοξειδωτικό συστατικό, ευνοεί την παραγωγή του κολλαγόνου και βοηθάει στην επιδιόρθωση των φθορών της επιδερμίδας.
3. Αποφύγετε τη ρετινόλη
Αν και είναι από τα αγαπημένα συστατικά της κοσμετολογίας, γιατί ανανεώνει σημαντικά τα κύτταρα της επιδερμίδας και προάγει τη νεανική όψη, πρόκειται για δραστική ουσία η οποία, με την υψηλή θερμοκρασία και τον δυνατό ήλιο, μπορεί να προκαλέσει ερεθισμούς και ευαισθησία στο δέρμα.

Να θυμάστε ότι...


Οι φθορές από τον ήλιο συσσωρεύονται με την πάροδο των χρόνων. Για παράδειγμα, 5 εγκαύματα πριν από την ηλικία των 20 αυξάνουν κατά 80% τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος σε μεταγενέστερη ηλικία, προειδοποιούν οι επιστήμονες.

Η ευαίσθητη επιδερμίδα θέλει ειδικό αντηλιακό
Κοκκινίζουμε εύκολα και βγάζουμε μικρά σπυράκια ακόμη κι αν εκτεθούμε ελάχιστα στον ήλιο; Τότε το αντηλιακό μας πρέπει να προσφέρει τη μέγιστη και σε βάθος φωτοπροστασία από την UVA/UVB ακτινοβολία με SPF50. Ταυτόχρονα καλό είναι να συνδυάζει την αποτελεσματικότητα, την υψηλή ανοχή και ασφάλεια με καταπραϋντικά συστατικά. Επιπλέον, τα οργανικά αντηλιακά φίλτρα, όπως το οξείδιο του τιτανίου ή του ψευδαργύρου, ενδείκνυνται για την περίπτωση του ευαίσθητου δέρματος. 


Ηλιος και εγκυμοσύνη


Το δέρμα στην εγκυμοσύνη γίνεται πιο ευαίσθητο και είναι πιθανό να αντιδράσει πιο εύκολα στον ήλιο και να αποκτήσει δυσχρωμίες. Αρα λοιπόν πόσο ασφαλές είναι να κάνουμε ηλιοθεραπεία; Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η ηλιοθεραπεία κάνει κακό στο έμβρυο. Ωστόσο λαμβάνουμε υπόψη μας τα παρακάτω:
1. Προσέχουμε να μην καούμε ή να μην πάθουμε ηλίαση.
2. Αποφεύγουμε τον δυνατό ήλιο τις μεσημεριανές ώρες και πίνουμε άφθονο νερό.
3. Αποφεύγουμε το σολάριουμ που μπορεί να αποδειχθεί πιο επιβλαβές από τον ήλιο, γιατί σε κάποιες περιπτώσεις το μηχάνημα εκπέμπει μεγαλύτερη UVA ακτινοβολία απ’ ό,τι ο μεσημεριανός ήλιος, προκειμένου να επιτυγχάνεται γρήγορα ένα ηλιοκαμένο αποτέλεσμα.
4. Επιλέγουμε ένα αντηλιακό υψηλής προστασίας και αποφεύγουμε την πολύωρη έκθεση στον ήλιο.

Προσοχή: Το SPF αναφέρεται αποκλειστικά στην ακτινοβολία UVB, η οποία προκαλεί επιφανειακά εγκαύματα, και όχι στην UVA, που αλλοιώνει το κολλαγόνο του δέρματος και προκαλεί φωτογήρανση.


Ελεύθερες και όχι ωραίες


Τι είναι πια αυτές οι περιβόητες ελεύθερες ρίζες; Και πώς επηρεάζουν το δέρμα;
Ισως τις έχουμε ακουστά. Το καλοκαίρι έχουν την τιμητική τους γιατί συνδέονται με τον ήλιο και την πρόωρη γήρανση της επιδερμίδας. Το όνομά τους είναι κάπως παραπλανητικό, δεν πρόκειται για... ρίζες αλλά για μόρια που υπάρχουν παντού, ακόμη και στον ίδιο μας τον οργανισμό. Οι εξωτερικοί παράγοντες, όπως η μόλυνση, ο ήλιος, το κάπνισμα, επίσης διεγείρουν την παραγωγή τους.
Η καταστροφική δράση τους έγκειται στο ότι πρόκειται για ασταθή μόρια, δηλαδή έχουν ασύζευκτο ηλεκτρόνιο, τα οποία για να εξισορροπήσουν τη δομή τους προσκολλώνται σε υγιή κύτταρα και «κλέβουν» το δικό τους ηλεκτρόνιο. Αυτή η χημική διαδικασία είναι μια αλυσιδωτή αντίδραση, μιας και το πρώην υγιές κύτταρο μετατρέπεται και αυτό σε ασταθές, δηλαδή σε ελεύθερη ρίζα. Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά ντόμινο από βλάβες που αλλοιώνουν πρωτεΐνες, κύτταρα και DNA, μια διαδικασία που ονομάζεται οξειδωτικό στρες.
Το αποτέλεσμα του οξειδωτικού στρες όσον αφορά την όψη μας είναι ο ανομοιόμορφος τόνος, η αφυδάτωση και η ξηρότητα, οι δυσχρωμίες, η πρόωρη γήρανση (ρυτίδες, χαλάρωση) και η καταστροφή του κολλαγόνου.
Αραγε υπάρχει τρόπος προστασίας και αν ναι, ποιος;


Πάνω απ’ όλα η κάλυψη


Παρά το ότι η παρουσία των ελεύθερων ριζών στη ζωή μας είναι αναπόφευκτη, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να αποφύγουμε τη ζημιά που προκαλούν, με πρώτο και κύριο τη χρήση αντηλιακού.
Η προστασία της επιδερμίδας από τον ήλιο και τη μόλυνση όπως επίσης η λήψη αντιοξειδωτικών συστατικών μέσω της διατροφής είναι μια καλή τακτική πρόληψη. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι κάτι σαν...  ειρηνοποιοί των κυττάρων. Είναι σταθερά μόρια με την ιδιότητα να προσφέρουν στις ασταθείς ελεύθερες ρίζες το ηλεκτρόνιο που αναζητούν, και έτσι επαναφέρουν μια ισορροπία.
Ο οργανισμός μας παράγει αντιοξειδωτικές ουσίες, ωστόσο η διατροφή και η περιποίηση είναι βασικοί πυλώνες για την υποστήριξη των κυττάρων και την αποφυγή της πρόωρης γήρανσης.
Δηλαδή ένα αντιοξειδωτικό σέρουμ και ένα αντηλιακό θα μας κάνει να φαινόμαστε νεότερες; κάποιος εύλογα θα αναρωτηθεί. Δεν είναι τόσο εύκολο, τονίζουν οι ειδικοί. Ερευνες αποδεικνύουν ότι τα αντιοξειδωτικά βελτιώνουν την κυτταρική λειτουργία, αυξάνουν την παραγωγή κολλαγόνου, προάγουν την ελαστικότητα του δέρματος, μειώνουν τη ζημιά που προκαλεί ο ήλιος και ευνοούν την παραγωγή νέων κυττάρων. Ωστόσο όλο αυτό δεν συμβαίνει σε μια νύχτα. Ετσι η επιμέλεια και η συνέπεια είναι άλλοι δύο βασικοί παράγοντες για την καταπολέμηση του οξειδωτικού στρες.

Ο πίνακας των κορυφαίων αντιοξειδωτικών στοιχείων


Μερικά από τα πιο δημοφιλή φυσικά αντιοξειδωτικά συστατικά που συναντάμε σε καλλυντικά είναι:
* Ελαιόλαδο
* Εκχύλισμα τσαγιού
* Ελαιο βερίκοκου
* Εκχυλίσματα από εσπεριδοειδή, κυρίως λεμόνι, πορτοκάλι
* Κομπούχα
* Ελαιο σταφυλιού
* Ελαιο αβοκάντο
* Τζίντζερ
* Κουρκουμάς
* Εκχύλισμα πράσινου μήλου
* Εκχύλισμα ροδιού
* Συστατικά από φραγκόσυκο