Ο εισπνεόμενος ατμός του ηλεκτρονικού τσιγάρου καταστρέφει κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, δυσκολεύοντας τους πνεύμονες να απαλλαγούν από δυνητικά επικίνδυνους μικροοργανισμούς και από λοιμώξεις. Έτσι, σε βάθος χρόνου, μπορεί να πυροδοτήσει παθήσεις, όπως η Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), διαπιστώνει νέα μελέτη.

Ο ατμός το πρόβλημα

Προηγούμενες μελέτες έχουν εστιάσει κυρίως στις χημικές ουσίες που περιέχει το υγρό του ηλεκτρονικού τσιγάρου προτού γίνει ατμός, αλλά η νέα μελέτη εστιάζει στον ίδιο τον ατμό.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, με επικεφαλής τον καθηγητή πνευμονολογίας Ντέηβιντ Θίκετ, σύμφωνα με το BBC και το πρακτορείο Reuters, βρήκαν ένα τρόπο να μιμούνται στο εργαστήριο τις επιπτώσεις της άτμισης πάνω σε κύτταρα πνευμόνων που είχαν λάβει από οκτώ μη καπνιστές.

Διαπίστωσαν ότι ο ατμός του ηλεκτρονικού τσιγάρου ευνοεί την πρόκληση φλεγμονής και παράλληλα καταστέλλει τη δράση των μακροφάγων κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος, τα οποία παίζουν ζωτικό ρόλο για το καθάρισμα του οργανισμού από βακτήρια, σωματίδια σκόνης, αλλεργιογόνες ουσίες κ.ά.

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι ορισμένες επιπτώσεις του ατμού πάνω στον πνευμονικό ιστό μοιάζουν παρόμοιες με εκείνες που παρατηρούνται στους πνεύμονες τακτικών καπνιστών και όσων έχουν χρόνιες παθήσεις όπως η ΧΑΠ. Επειδή όμως η νέα μελέτη έγινε σε εργαστηριακές και όχι σε κλινικές συνθήκες, οι βρετανοί επιστήμονες επεσήμαναν την ανάγκη να γίνουν περισσότερες έρευνες πάνω στις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της άτμισης.

Επιβλαβές για τους πνεύμονες σε βάθος χρόνου

Ο δρ Θίκετ δήλωσε ότι παρόλο που το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι ασφαλέστερο από το παραδοσιακό, μπορεί να είναι επιβλαβές σε βάθος χρόνου, καθώς η σχετική έρευνα για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα.

Όπως είπε, «σε σχέση με τα καρκινογόνα μόρια που περιέχει ο καπνός του κανονικού τσιγάρου, ο ατμός του ηλεκτρονικού σίγουρα περιέχει μικρότερο αριθμό καρκινογόνων ουσιών. Από άποψη κινδύνου για καρκίνο, το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι πιο ασφαλές, αλλά αν κανείς ατμίζει για 20 ή 30 χρόνια και αυτό μπορεί να προκαλέσει ΧΑΠ, τότε χρειάζεται να το ξέρει ο ατμιστής. Δεν πιστεύω ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι πιο επιβλαβή από τα κανονικά, αλλά θα πρέπει να έχουμε ένα επιφυλακτικό σκεπτικισμό για το κατά πόσο είναι τόσο ασφαλή όσο νομίζουμε».

Οι απόψεις διίστανται

Δεν υπάρχει μια ενιαία γραμμή διεθνώς απέναντι στο ηλεκτρονικό τσιγάρο, καθώς το θέμα βρίσκεται υπό διερεύνηση. Οι αρχές δημόσιας υγείας της Βρετανίας ωθούν τους καπνιστές να στραφούν σε αυτό ως ασφαλέστερη επιλογή, στις ΗΠΑ οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα αυξάνουν τον κίνδυνο εθισμού των νέων στη νικοτίνη, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει δηλώσει ανήσυχος ότι η θέρμανση του υγρού των ηλεκτρονικών τσιγάρων μπορεί να οδηγήσει στο σχηματισμό τοξικών ουσιών.