Μια ενδιαφέρουσα έρευνα, που μπορεί να διευρύνει τις χρήσεις της γνωστής μας ασπιρίνης, διεξάγεται από τους επιστήμονες του City University της Νέας Υόρκης. Η ομάδα του αναπληρωτή καθηγητή Φαρμακολογίας Khosrow Kashfi πραγματοποιεί εργαστηριακά πειράματα με την υβριδική ασπιρίνη NOSH, η οποία έχει φανεί ότι έχει πολύ ισχυρή αντικαρκινική δράση. Η νέα μορφή ασπιρίνης έχει διαπιστωθεί ότι συρρικνώνει τους όγκους και αναστέλλει την ανάπτυξη τουλάχιστον 11 διαφορετικών τύπων καρκινικών κυττάρων. Η δράση της είναι τόσο θεαματική, που γεννά ελπίδες για ένα νέο όπλο στη φαρέτρα των αντικαρκινικών φαρμάκων. «Ελπίζω ότι οι προσπάθειές μας θα είναι γόνιμες και ότι η ασπιρίνη NOSH θα αποτελέσει θετική συνεισφορά στη θεραπεία των ασθενών», μας είπε ο δρ. Kashfi, από τον οποίο ζητήσαμε να μας εξηγήσει τι ακριβώς είναι η ασπιρίνη NOSH, σε τι διαφέρει από την κλασική ασπιρίνη και ποιος είναι ο ρόλος που της επιφυλάσσει το μέλλον.

Το πρόβλημα της κλασικής ασπιρίνης
Οι έρευνες των τελευταίων δεκαετιών, καθώς και πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα, καταδεικνύουν ότι η συστηματική λήψη ασπιρίνης παρέχει προστασία από τα καρδιαγγειακά νοσήματα, το εγκεφαλικό, καθώς και από ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου. Πρόσφατα μάλιστα δημοσιεύτηκε μια ενδιαφέρουσα έρευνα στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό «The Lancet», σύμφωνα με την οποία η συστηματική και μακροχρόνια λήψη ασπιρίνης μειώνει τις πιθανότητες θανάτου από καρκίνο κατά 37% και τις πιθανότητες μετάστασης των όγκων κατά 55%. Από την άλλη μεριά όμως είναι γνωστό ότι η ασπιρίνη μπορεί να ερεθίσει τον βλεννογόνο του στομάχου και να προκαλέσει γαστρορραγία, γεγονός που αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη συστηματική λήψη της. Για να ξεπεράσουν αυτόν τον σκόπελο, οι ερευνητές του City University της Νέας Υόρκης πειραματίζονται με μια υβριδική ασπιρίνη που έχει δύο επιπλέον πλεονεκτήματα, ότι είναι ιδιαίτερα δραστική, αλλά και πολύ πιο φιλική με το στομάχι.

Η ασπιρίνη NOSH
Πρόκειται για την κλασική ασπιρίνη, δηλαδή το ακετυλοσαλικυλικό οξύ, το οποίο είναι χημικά τροποποιημένο έτσι ώστε να περιλαμβάνει δύο επιπλέον μόρια, το NO (μονοξείδιο του αζώτου) και το H2S (υδροξείδιο του θείου). «Τόσο το NO όσο και το H2S έχει φανεί ότι προστατεύουν το στομάχι από τις επώδυνες παρενέργειες της ασπιρίνης», μας εξήγησε στο Vita ο επικεφαλής ερευνητής δρ. Kashfi. Πρόκειται, δηλαδή, για μια υβριδική ασπιρίνη εμπλουτισμένη με φιλικά προς το στομάχι συστατικά, γεγονός που διασφαλίζει ότι δεν θα είναι ερεθιστική για τον βλεννογόνο του στομάχου και θα μπορεί έτσι να λαμβάνεται με ασφάλεια.

Μια ματιά στην υβριδική ασπιρίνη
Κατά πάσα πιθανότητα θα χορηγείται από το στόμα σε μορφή χαπιού, αν και δεν αποκλείεται να λαμβάνεται και με άλλους τρόπους. Στα πειραματόζωα, πάντως, χορηγήθηκε από το στόμα.
Προς το παρόν τα εργαστηριακά πειράματα έχουν δείξει ότι η υβριδική ασπιρίνη NOSH δεν έχει παρενέργειες. «Φυσικά πρέπει να κάνουμε πολύ περισσότερα πειράματα για να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι δεν έχει ανεπιθύμητες ενέργειες», τονίζει ο δρ. Kashfi.
Η υβριδική ασπιρίνη εκτιμάται ότι θα έχει μεγάλη γκάμα ενδείξεων εκτός της αντικαρκινικής της δράσης. Στα πειράματα των αμερικανών ερευνητών έχει ήδη φανεί ότι η ασπιρίνη NOSH έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση. «Εκτιμώ ότι η ασπιρίνη NOSH, καθώς και άλλα NOSH μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα, θα έχουν εφαρμογές σε νόσους όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η αρθρίτιδα και το Αλτσχάιμερ», υποστηρίζει ο δρ. Kashfi.
«Η ελπίδα μου είναι ότι τα δεδομένα των ερευνών μας στα πειραματόζωα θα επαληθευτούν και στις κλινικές μελέτες. Ωστόσο, απέχουμε μερικά χρόνια από αυτή την εξέλιξη», επισημαίνει ο δρ. Kashfi. Ο ίδιος εκτιμά ότι θα χρειαστούν 2-5 χρόνια προτού ξεκινήσουν οι κλινικές έρευνες με την ασπιρίνη NOSH.

Ισχυρή αντικαρκινική δράση
«Στα πειράματα που κάναμε στο εργαστήριο με ανθρώπινες σειρές κυττάρων, είδαμε ότι η ασπιρίνη NOSH είναι δραστική κατά του καρκίνου στο παχύ έντερο, τον μαστό, το πάγκρεας, τους πνεύμονες, τον προστάτη, καθώς και στη λευχαιμία. Επιπλέον, σε πειράματα με πειραματόζωα δείξαμε ότι η ασπιρίνη NOSH είναι αποτελεσματική κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου και εκτιμούμε ότι θα είναι δραστική και κατά άλλων τύπων καρκίνου», μας είπε ο δρ. Kashfi. Μάλιστα, τα συμπεράσματα της έρευνάς τους δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «ACS Medicinal Chemistry Letters». Η ασπιρίνη NOSH φαίνεται ότι έχει ιδιαίτερα ισχυρή αντικαρκινική δράση. Όπως έδειξαν τα πειράματα, ήταν 100.000 φορές πιο αποτελεσματική συγκριτικά με την κλασική ασπιρίνη όσον αφορά τη δράση της στα καρκινικά κύτταρα. Ειδικότερα, φάνηκε 250.000 φορές πιο δραστική σε σχέση με την κλασική εκδοχή της στα κύτταρα του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Το επόμενο βήμα
Προτού αρχίσουν οι κλινικές έρευνες, δηλαδή η χορήγηση της ασπιρίνης NOSH σε ανθρώπους, είναι απαραίτητο να γίνουν τοξικολογικές μελέτες και περισσότερες δοκιμές σε πειραματόζωα. Επιπλέον, σύμφωνα με τον δρ. Kashfi, ένα ακόμη εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι η χρηματοδότηση, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συνέχιση της έρευνας. Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, δεν αποκλείεται στο κοντινό μέλλον να δημιουργηθούν και άλλα NOSH αντιφλεγμονώδη εκτός της ασπιρίνης.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΝ κ. KHOSROW KASHFI, PhD, FRSC, αναπληρωτή καθηγητή Φαρμακολογίας του Sophie Davis School of Biomedical Education στην Ιατρική Σχολή του City University της Νέας Υόρκης.