1.Όταν είμαστε νέοι, δεν κινδυνεύουμε από την οστεοπόρωση.α. Σωστόβ. ΛάθοςΣωστή απάντηση: βΑυτή η αντίληψη είναι λανθασμένη. Κατ’ αρχάς, όταν είμαστε νέοι, χτίζουμε τον σκελετό μας (κυρίως καταναλώνοντας αρκετό ασβέστιο), οπότε φροντίζουμε για την πρόληψη της ασθένειας. Επιπλέον, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι αν και συνηθίζουμε να θεωρούμε ότι η οστεοπόρωση αφορά μόνο γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας, κάνουμε λάθος, αφού σύμφωνα με τις έρευνες του Αμερικανικού Εθνικού Ιδρύματος για την Οστεοπόρωση 1 στις 5 γυναίκες έχει οστεοπενία ή χαμηλή οστική πυκνότητα ακόμα και πριν από την ηλικία των 30 ετών.2. Η οστεοπόρωση αφορά και τους άνδρες.α. Όχιβ. ΝαιΣωστή απάντηση: βΑν και έχουμε την εντύπωση ότι η οστεοπόρωση είναι γυναικεία ασθένεια, στην πραγματικότητα αφορά και άνδρες – λιγότερο βέβαια, αλλά τους αφορά. Μάλιστα, το 1/3 των καταγμάτων του ισχίου, καταγμάτων που οφείλονται στην οστεοπόρωση, συμβαίνουν σε άνδρες.3. Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο;α. Οι καπνιστέςβ. Οι παχουλοίγ. Όσοι παίρνουν φάρμακαΣωστή απάντηση: α και γΠερισσότερο κινδυνεύουν από την οστεοπόρωση όσοι είναι πολύ αδύνατοι, κάνουν στερητικές δίαιτες ή/και είναι αυστηρά χορτοφάγοι, όσοι καπνίζουν, πίνουν αλκοόλ, καταναλώνουν πολύ καφέ ή τσάι και παίρνουν κάποια συγκεκριμένα φάρμακα (για παράδειγμα η κορτιζόνη, τα αντιεπιληπτικά,  τα χημειοθεραπευτικά, το λίθιο και τα αντιπηκτικά, όταν λαμβάνονται για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν την οστεοπόρωση).4. Η γυμναστική προστατεύει από την εν λόγω ασθένεια.α. Ναιβ. ΌχιΣωστή απάντηση: αΗ γυμναστική πράγματι βοηθά στο να έχουμε πιο γερό σκελετό. Εδώ όμως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η υπερβολική γυμναστική, όπως και η πολύ καθιστική ζωή -ή ακόμα χειρότερα η απόλυτη ακινησία-, μπορεί τελικά να βλάψουν την ποιότητα των οστών μας.5. Η οστεοπόρωση είναι κληρονομική.α. Ναιβ. ΌχιΣωστή απάντηση: αΗ οστεοπόρωση σχετίζεται με την κληρονομικότητα, γι’ αυτό και θα πρέπει -σε τέτοια περίπτωση- να εστιάσουμε στην πρόληψη και τις συχνές εξετάσεις.6. Συμπληρώματα ασβεστίου χρειάζονται…α. Στην εφηβείαβ. Στην εγκυμοσύνηγ. Στην εμμηνόπαυσηΣωστή απάντηση: β και γΓενικά θα πρέπει να παίρνουμε το ασβέστιο που χρειαζόμαστε από τη διατροφή μας (οι καλύτερες πηγές του είναι τα γαλακτοκομικά, με πρωταθλητές τα τυριά, και κυρίως τα κίτρινα, όπως η παρμεζάνα, η γραβιέρα, η κεφαλογραβιέρα, το κεφαλοτύρι, το έμενταλ. Επίσης, σημαντικές ποσότητες μας δίνουν τα υπόλοιπα τυριά, π.χ. η φέτα, αλλά και το γιαούρτι, το γάλα, το σουσάμι, το ταχίνι, η σαρδέλα, το σπανάκι και το μπρόκολο). Σε περιπτώσεις και περιόδους που έχουμε αυξημένες ανάγκες ή το ασβέστιο από τις τροφές δεν είναι αρκετό -π.χ. στην εγκυμοσύνη, στην εμμηνόπαυση (που υπάρχει ή ξεκινά η οστεοπενία), όταν είμαστε χορτοφάγοι ή δεν τρώμε γαλακτοκομικά κ.ά.- χρειάζεται να καταφύγουμε στα συμπληρώματα.7. Ο ήλιος την επιδεινώνει;α. Όχιβ. ΝαιΣωστή απάντηση: αΤο αντίθετο συμβαίνει. Για να απορροφηθεί το ασβέστιο από το έντερο και να καθηλωθεί στα κόκαλα, χρειάζεται η συνέργεια της βιταμίνης D. Συνεπώς, η καθημερινή έκθεση στον ήλιο χωρίς αντιηλιακό, για τουλάχιστον 15΄, κυρίως των χεριών και του προσώπου, ή η λήψη συμπληρωμάτων όταν αυτό δεν είναι εφικτό, είναι απαραίτητη.8. Πότε αρχίζουμε να χάνουμε οστική μάζα;α. Στα 50β. Στα 45γ. Στα 35Σωστή απάντηση: γΤα οστά διαλύονται συνέχεια από τα κύτταρα που ονομάζονται οστεοκλάστες, για να αναδομηθούν αμέσως από τους οστεοβλάστες, που υπό κανονικές συνθήκες και σε νεαρές ηλικίες συνθέτουν περισσότερο κόκαλο από αυτό που αναρροφήθηκε. Έτσι, όσο μεγαλώνουμε, ο σκελετός μας γίνεται όλο και πιο στιβαρός, για να φτάσει η οστική μας μάζα στο αποκορύφωμά της περίπου στα 30 με 35 χρόνια μας. Από εκεί και έπειτα αρχίζουμε να χάνουμε περισσότερη οστική μάζα από αυτήν που ο οργανισμός μας μπορεί να αναδομήσει.9. Η καλύτερη άσκηση κατά της οστεοπόρωσης είναι:α. Το κολύμπιβ. Το περπάτημαγ. Τα βάρηΣωστή απάντηση: β και γΗ καλύτερη γυμναστική για την οστεοπόρωση είναι η μέτρια, χωρίς υπερβολές άσκηση, 3 φορές την εβδομάδα, για περίπου μισή ώρα τη φορά, με βάρη και περπατώντας. Το περπάτημα είναι  ιδιαίτερα βοηθητικό για την πρόληψη και την αντιμετώπισή της, καθώς χρειάζεται να γίνονται μικροκινήσεις στα οστά (όπως συμβαίνει με το περπάτημα) στη διάρκεια της άσκησης (ώστε να αυξηθεί η οστεοβλαστική δραστηριότητα – να δημιουργηθούν κατά κάποιον τρόπο νέα οστά).Πόσο ασβέστιο χρειαζόμαστεΗλικία                                                         Ασβέστιο σε mg

Βρέφη και παιδιά ως 10 ετών                      500-700

Παιδιά και έφηβοι 10 ως 18 ετών                1.300

Ενήλικοι από 19 ως 65 ετών                       1.000

Γυναίκες στην εμμηνόπαυση                      1.300

Ενήλικοι άνω των 65 ετών                          1.300

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΝ κ. ΛΑΜΠΡΟ ΠΑΠΟΥΛΙΑ, γιατρό Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης.

Δείτε επίσης: