Όταν ο Τομ Κρουζ εμφανίστηκε απρόσμενα για να μιλήσει για τη νέα του ταινία Επικίνδυνη Αποστολή: Εσχάτη Προδοσία (Mission: Impossible — The Final Reckoning) σε 34 δημιουργούς περιεχομένου του TikTok λίγο πριν την πρεμιέρα της, η συνάντηση σηματοδότησε πολλά για τη νέα αναδυόμενη σχέση του Χόλιγουντ με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι 34 δημιουργοί -οι περισσότεροι με focus στην έβδομη τέχνη- τους οποίους προσκάλεσε το TikTok από κάθε γωνιά του πλανήτη, νόμιζαν ότι πήγαιναν απλώς σε μια εκδήλωση της πλατφόρμας στο επιδραστικό φεστιβάλ στο J.W. Marriott, ίσως για ένα workshopδημιουργίας περιεχομένου.

Η έκπληξη τους όταν ο Τομ Κρουζ εμφανίστηκε ξαφνικά ήταν αλγοριθμικά ισχυρή. Σε συνεργασία με την Paramount, ο Κρουζ έκανε μια 20λεπτη firechat συζήτηση [ένα fireside chatείναι μια χαλαρή, διαδραστική συζήτηση μεταξύ ενός παρουσιαστή (moderator) και ενός προσκεκλημένου, συνήθως σε ένα φεστιβάλ, συνέδριο ή άλλες εκδηλώσεις] με τον δημιουργό Ρις Φέλντμαν (@guywithamoviecamera) και στη συνέχεια παρέμεινε για περίπου μία ώρα, αφιερώνοντας χρόνο σε προσωπικές συζητήσεις με όσο το δυνατόν περισσότερους TikTokers.

Ο Κρουζ, με την εμπειρία και την αφοσίωσή του, μοιράστηκε ένα ισχυρό μήνυμα στους ανερχόμενους δημιουργούς. «Ποτέ δεν ζήτησα άδεια για να δημιουργήσω. Ηθοποιοί, σκηνοθέτες και επιχειρηματίες λένε, ‘Τι πρέπει να κάνω;’ Κάντε το. Μάθετέ το, εφαρμόστε το και μην περιμένετε να τα ξέρετε όλα. Ο μόνος τρόπος να μάθεις είναι να βουτήξεις, και μην ανησυχείς αν θα κάνεις λάθη». Μια δήλωση που αναμφίβολα ενέπνευσε τους δημιουργούς του μέσου που θέλει να κατακτήσει κάθε οθόνη -περίπου το έχει πετύχει.

Παράγοντας Gen Z

Για την επικεφαλής των λειτουργιών περιεχομένου του TikTok σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, Μαρλέν Μασίρ, η δίωρη παρουσία του Τομ Κρουζ υπογραμμίζει την αδιαμφισβήτητη δύναμη της κινηματογραφικής κοινότητας του TikTok και την αυξανόμενη σημασία της στην κινηματογραφική βιομηχανία συνολικά.

@paramountpics Your mission from Tom Cruise: never stop learning. #MissionImpossible ♬ original sound – Paramount Pictures

«Το να έχεις δύο ώρες στην ατζέντα του Τομ Κρουζ είναι μια απόδειξη της δύναμης της κινηματογραφικής μας κοινότητας και πόσο σημαντικοί είναι», δήλωσε στην Variety. «Ελπίζω ότι αυτό θα εμπνεύσει και άλλα στούντιο στο να δώσουν μεγαλύτερη πρόσβαση στους δημιουργούς περιεχομένου σε κορυφαία ταλέντα».

Η παρουσία του TikTok στο φεστιβάλ των Καννών φέτος ήταν πιο έντονη από ποτέ, με πλήθος εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων. Η πλατφόρμα διοργάνωσε το δικό της πάρτι, ένα brunch για τη βιομηχανία όπου ο Φέλντμαν πήρε συνέντευξη από τον Ντάνιελ Καλούγια για τον επαναπροσδιορισμό του φανταστικού, και φιλοξένησε ακόμη και την πρεμιέρα της πρώτης μικρού μήκους ταινίας του δημιουργού, Wait, Your Car?

Για τον Φέλντμαν, ο οποίος ξεκίνησε να δημοσιεύει βίντεο στην πλατφόρμα το 2020 με αποσπάσματα από όσα έζησε στα γυρίσματα του τηλεοπτικού The Marvelous Mrs. Maisel και τώρα έχει 2,4 εκατομμύρια ακόλουθους, ήταν μια στιγμή που δύσκολα θα ξεχάσει.

@guywithamoviecamera

«Αυτό ήταν πάντα το όνειρο», είπε για την πρεμιέρα του πρώτου του έργου στις Κάννες. «Αν κέρδιζα το λαχείο, το πρώτο πράγμα που θα έκανα θα ήταν να πω, ‘Εντάξει, ας καθίσουμε, ας επιλέξουμε ένα από τα σενάρια που έχω γράψει και ας περάσουμε στην πράξη, ας το υλοποιήσουμε’».

Με μόλις τρεις μήνες στη διάθεσή του, ο Φέλντμαν κατάφερε να γράψει, να επιλέξει ηθοποιούς, να γυρίσει, να μοντάρει και να παραδώσει τη μικρού μήκους ταινία.

Το Wait, Your Car?, με πρωταγωνίστριες τις Γουίτνι Πικ, Ρούμπι Κρουζ, Μίνι Μιλς και Νόα Φίσερ, παρακολουθεί τέσσερα κορίτσια των οποίων η φιλία δοκιμάζεται όταν μία από αυτές πιστεύει ότι ότι το αυτοκίνητό της προσπαθεί να την σκοτώσει. Η υποδοχή της ταινίας στο Palais ήταν ενθουσιώδης, με την αίθουσα προβολής να αποθεώνουν τον δημιουργό και τους συντελεστές -ναι, όρθιοι. Ο Φέλντμαν σχεδιάζει να συνεχίσει να προβάλλει τη μικρού μήκους ταινία σε άλλα φεστιβάλ ως ένα πείραμα που πέτυχε.

Αλγοριθμική πύλη έβδομης τέχνης

Η Μασίρ βλέπει τη συνεργασία με τις Κάννες, η οποία ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια, ως έναν τρόπο να ανταποδώσει στην ακμάζουσα κοινότητα του #FilmTok του TikTok και να προσφέρει πρόσβαση στο φεστιβάλ σε όλους του χρήστες της πλατφόρμας που μπορεί να το ανακαλύπτουν για πρώτη φορά.

Μέχρι τη δεύτερη εβδομάδα των Καννών, το ΤikTok μετρούσε ήδη 27.000 πρωτογενή βίντεο με το hashtag #Cannes2025 -από τα 22.000 της περσινής χρονιάς- και οι αναρτήσεις από δημιουργούς στο φεστιβάλ συγκέντρωσαν πάνω από 26 εκατομμύρια συνολικές προβολές.

«Οι Κάννες κάποτε ήταν λίγο πιο περιορισμένες, σε μια συγκεκριμένη κοινότητα που ανήκαν στην κινηματογραφική βιομηχανία», δήλωσε η Μασίρ. «Σκοπός μας είναι να παρέχουμε περισσότερη προβολή σε αυτά τα ταλέντα. Οποιοσδήποτε δημιουργεί περιεχόμενο στην πλατφόρμα μπορεί να έχει την ευκαιρία να γίνει ένας σπουδαίος κινηματογραφιστής».

Η δημιουργός και παρουσιάστρια Ζαϊνάμπ Τζίγουα (@zeewhatidid) έχει δει από πρώτο χέρι την αύξηση του ενδιαφέροντος για το φεστιβάλ από το κοινό της που είναι κυρίως Gen-Z.

@zeewhatidid

«Ήταν ένας υπέροχος τρόπος να τους δώσουμε πρόσβαση σε έναν χώρο που φαίνεται αποκλειστικός και εκτός πρόσβασης», είπε στο Variety. «Αυτό που προσπάθησα να κάνω σε κάθε βήμα του ταξιδιού μου είναι να πάρω το κοινό μαζί μου, γιατί ποτέ δεν είχα κάτι τέτοιο όταν μεγάλωνα».

Η Τζίγουα, η οποία έγινε viral το περασμένο φθινόπωρο για τη παιχνιδιάρικη συνέντευξή της με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον στην οποία της έδωσε συμβουλές ζωής, βρέθηκε στις Κάννεςγια να είναι η οικοδέσποινα στο κόκκινο χαλί του TikTok για τις πρεμιέρες της νέας ταινίας του Γουές Άντερσον, Το Φοινικικό Σχέδιο (The Phoenician Scheme), του Highest 2 Lowest του Σπάικ Λι και άλλων σκηνοθετών.

Μην τους λέτε δημοσιογράφους

Η δημιουργός περιεχομένου μπορεί να κρατά ένα μικρόφωνο και να μιλά σε μερικούς από τους μεγαλύτερους αστέρες του Χόλιγουντ, ωστόσο αναγνωρίζει ότι ο σκοπός της είναι διαφορετικός από αυτόν ενός δημοσιογράφου – πολλοί από τους οποίους έχουν απογοητευτεί τα τελευταία χρόνια από την έλλειψη πρόσβασης σε ταλέντα στις Κάννες και σε άλλα φεστιβάλ

«Ο στόχος μου σε μια συνέντευξη γενικά δεν είναι να πάρω κάτι από αυτούς», είπε. «Δεν είμαι εδώ για να βρω την αποκλειστικότητα – ο στόχος μου είναι να τους κάνω να νιώσουν άνετα και απλώς να συνομιλήσουμε, γιατί αυτό θέλει το κοινό μου».

Τόσο η Τζίγουα όσο και ο Φέλντμαν είναι επίσης εξοικειωμένοι με την παραδοχή ότι συνεργάζονται με στούντιο για πολλές από τις συζητήσεις τους online. «Στο τέλος της ημέρας, είμαι προκατειλημμένος», είπε ο Φέλντμαν. «Αυτά τα στούντιο με προσλαμβάνουν οπότε η γνώμη μου, εξαρχής, είναι άκυρη».

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι δημιουργοί περιεχομένου δίνουν στο κοινό τους αδιάφορες φλυαρίες, ή ότι επιλέγουν μόνο εύκολες ερωτήσεις. Στην πραγματικότητα, η Μασίρ θεωρεί τις συζητήσεις μεταξύ αστέρων όπως ο Κρουζ και δημιουργών όπως ο Φέλντμαν περισσότερο ως συζητήσεις μεταξύ ομοτίμων.

«Ήταν πολύ τεχνικός», είπε για τις ερωτήσεις του Φέλντμαν στον Κρουζ, πολλές από τις οποίες επικεντρώθηκαν στο πώς ο σταρ και παραγωγός πέτυχε τις τρελές σκηνές δράσης του Mission: Impossible 8. «Εννοώ, ο τύπος έχει δουλέψει στην κινηματογραφική παραγωγή, οπότε γνωρίζει πολλά γι’ αυτό. Έμοιαζε σχεδόν με έναν επαγγελματία του κινηματογράφου να μιλά σε έναν άλλο επαγγελματία του κινηματογράφου».

Η εισβολή του ΤikTok στις Κάννες επιβεβαιώνει ότι η κινηματογραφική βιομηχανία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον «άμεσα συνδεδεμένα».

«Νομίζω ότι είναι καλό να αξιοποιήσουμε το TikTok», είπε ο Φέλντμαν. «Δεν σημαίνει ότι πρέπει να ζητάμε από σταρ να χορεύουν, θα μπορούσε απλώς να είναι, κάτι όπως, έι, έτσι μπορείς να κάνεις εγγραφή στο στο φεστιβάλ».

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούνται με τους πιο ακραίους τρόπους, και το TikTok είναι μια πολύ προσιτή πλατφόρμα. Λειτουργεί σχεδόν ως δημόσια σφαίρα».

Το TikTok στο επίκεντρο

Η συνεργασία του TikTok με το Φεστιβάλ Καννών, η οποία ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια, έχει εξελιχθεί επιβεβαιώνει τον αυξανόμενο ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία.

Το #FilmTok, η κοινότητα των σινεφίλ του TikTok, έχει καταγράψει εκρηκτική ανάπτυξη 94,7% μεταξύ Απριλίου 2024 και Απριλίου 2025, φτάνοντας τις 1,8 εκατομμύρια αναρτήσεις.

Πλέον, το TikTok δεν φιλοξενεί το δικό του φεστιβάλ μικρού μήκους ταινιών στις Κάννες, αλλά ενσωματώνεται βαθύτερα στον επίσημο προγραμματισμό της εκδήλωσης, ενισχύοντας τη θέση του ως βασικός συνεργάτης.

Η νέα σχέση καθιστά τις Κάννες πιο προσιτές σε νεότερο κοινό, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει στην κινηματογραφική βιομηχανία νέα κανάλια για να προσεγγίσει τους ψηφιακά εξοικειωμένους χρήστες και θεατές.

Νέες προοπτικές

Το TikTok έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι ταινίες προωθούνται και ανακαλύπτονται. Με έμφαση στην αυθεντικότητα και τη διάδραση, οι χρήστες του TikTok μπορούν να μοιραστούν κριτικές, να αναδημιουργήσουν σκηνές, να συζητήσουν ταινίες και να επικοινωνήσουν άμεσα με τους δημιουργούς.

Αυτή η αμφίδρομη επικοινωνία δημιουργεί μια αίσθηση κοινότητας και προσωπικής σύνδεσης που ξεπερνά την παραδοσιακή εμπειρία θέασης.

Η αυξανόμενη επιρροή των TikTokers στην κινηματογραφική βιομηχανία, καθώς και η ενσωμάτωση των τάσεων της πλατφόρμας στα σενάρια και τις στρατηγικές μάρκετινγκ, δείχνουν ότι η πλατφόρμα δεν είναι απλώς ένα εργαλείο προώθησης, αλλά ένα αναπόσπαστο κομμάτι του οικοσυστήματος του κινηματογράφου.

Καθώς η κινηματογραφική βιομηχανία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται όλο και πιο «εγγενώς συνδεδεμένα», η συνεργασία ανάμεσα σε μικρή (βλ. smartphone) και μεγάλη οθόνη είναι όχι μόνο λογική, αλλά και απαραίτητη σημειώνουν παράγοντες.

Καταλυτική και ακμάζουσα, η ψηφιακή επέλαση σε ανάλογες εκδηλώσεις δημοκρατικοποιεί τον κινηματογράφο και την προσβασιμότητα των κορυφαίων φεστιβάλ σε ένα παγκόσμιο κοινό.

Ο Τομ Κρουζ και οι TikTokers στις Κάννες δεν ήταν απλώς μια συνάντηση – ήταν μια νέα εποχή που ανατέλει με αλγοριθμική ορμή.

*Από τον Λουκά Καρνή