Για τα παιδιά και τους εφήβους, είναι συχνά σημαντικό να είναι δημοφιλείς ή αρεστοί. Όμως, όπως φαίνεται, και οι νέοι ενήλικες αποδίδουν μεγάλη σημασία στη δημοτικότητα, με την έννοια του πώς γίνονται αντιληπτοί μέσα στην ομάδα τους. Σε σχετική έρευνα του Πανεπιστημίου Radboud, αναφέρεται ότι αν κάποιος θεωρεί ότι είναι δημοφιλής, αυτό αντικατοπτρίζεται και στη συμπεριφορά του απέναντι σε αγνώστους.
Η εν λόγω έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ νέων ενηλίκων ηλικίας 18 έως 25 ετών μέσα σε λεγόμενες «ομάδες συνομηλίκων», δηλαδή ομάδες στις οποίες τα μέλη συνδέονται μέσω σπουδών, αθλητικών δραστηριοτήτων ή άλλων κοινωνικών πλαισίων.
Η δημοτικότητα δεν σταματά με την ενηλικίωση
Στον επιστημονικό χώρο υπάρχει συχνά η άποψη ότι η δημοτικότητα δεν παίζει πλέον σημαντικό ρόλο σε αυτή την ηλικιακή ομάδα και οι περισσότεροι ερευνητές εστιάζουν κυρίως στις φιλίες και τις ερωτικές σχέσεις των νέων ενηλίκων. Ωστόσο, η παρούσα μελέτη δείχνει ότι η δημοτικότητα και η αποδοχή παραμένουν σημαντικές. Ποια είναι η διαφορά;
- Η δημοτικότητα σχετίζεται με τη θέση μας μέσα στην ομάδα, το κύρος και την επιρροή που έχουμε.
- Το να είμαστε αρεστοί αφορά τις προσωπικές, ένας-προς-έναν σχέσεις.
Με βάση τη μελέτη, σε γενικές γραμμές, οι νέοι ενήλικες δηλώνουν ότι το να είναι αρεστοί έχει μεγαλύτερη σημασία γι’ αυτούς απ’ ό,τι το να είναι δημοφιλείς. Αναφέρεται, ωστόσο, πως σε περιβάλλοντα όπως η εργασία ή ο αθλητισμός, η δημοτικότητα φαίνεται να παίζει μεγαλύτερο ρόλο απ’ ό,τι στο σχολείο ή στις φιλίες, ίσως επειδή εκεί υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός ή ιεραρχία.
Η νεαρή ενήλικη ζωή είναι μια περίοδος με περισσότερη ελευθερία απ’ ό,τι η εφηβεία. Οι νέοι μετακομίζουν σε σπίτια μόνοι τους, επιλέγουν σπουδές ή επάγγελμα.
Σε αυτή τη φάση, το να «ταιριάζουν» με μια ομάδα φαίνεται να είναι το «κλειδί» για θετικές κοινωνικές εμπειρίες.
Δημοφιλής ως παιδί, δημοφιλής και ως ενήλικας;
Η ερευνήτρια χρησιμοποίησε δεδομένα μία άλλη μακροχρόνια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Social Development, η οποία παρακολούθησε μια ομάδα ατόμων από την παιδική τους ηλικία. Συνέλεξε, συγκεκριμένα, νέα δεδομένα από όταν οι συμμετέχοντες της εν λόγω έρευνας ήταν 24 και 25 ετών.
Κατά τη διάρκεια βιντεοκλήσεων σε ομάδες των τεσσάρων, οι συμμετέχοντες έπαιξαν διάφορα παιχνίδια, κάποια συνεργατικά και άλλα ανταγωνιστικά. Παρατηρήθηκε η συμπεριφορά τους και αξιολογήθηκε βάσει παραμέτρων όπως:
- θετική συμπεριφορά
- αρνητική συμπεριφορά
- ηγετική στάση
- κυριαρχική συμπεριφορά
Η δημοτικότητα όταν είμαστε παιδιά μας κάνει πιο κοινωνικούς ενήλικες
Αν και η μελέτη δεν αποδεικνύει άμεση αιτιώδη σχέση ανάμεσα στη δημοτικότητα στην παιδική ηλικία και τη μετέπειτα κοινωνική συμπεριφορά, φαίνονται σαφή μοτίβα. Συγκεκριμένα, τα άτομα που ήταν δημοφιλή ως παιδιά τείνουν να παρουσιάζουν περισσότερη κοινωνική και συνεργατική συμπεριφορά ως ενήλικες.
Για παράδειγμα, να είναι φιλικά ή να προσπαθούν ενεργά να εμπλέξουν άλλους σε μια συζήτηση. Όσοι ήταν δημοφιλείς ως έφηβοι κάνουν το ίδιο, αλλά ταυτόχρονα εμφανίζουν πιο επιβλητική ή μερικές φορές επιθετική συμπεριφορά.
