Νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Neuroscience έδειξε πως όταν μαθαίνουμε κάτι νέο ενώ βρισκόμαστε σε θετική συναισθηματική κατάσταση, ο εγκέφαλος δημιουργεί πιο σταθερά και ισχυρά μοτίβα δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να θυμόμαστε καλύτερα.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Hangzhou και το Πανεπιστήμιο Nanjing στην Κίνα σχεδίασαν ένα πρωτότυπο πείραμα με 44 φοιτητές. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να μάθουν 144 «ανούσια» σχήματα (σαν μουντζούρες), τα οποία συνδυάζονταν κάθε φορά με μία εικόνα: θετική (π.χ. χαρούμενες σκηνές), ουδέτερη ή αρνητική (π.χ. λυπηρές εικόνες).

Κάθε συνδυασμός σχήματος-εικόνας παρουσιάστηκε τρεις φορές και μετά από 24 ώρες, οι φοιτητές κλήθηκαν να αναγνωρίσουν ποια σχήματα θυμούνταν. Το αποτέλεσμα; Τα σχήματα που είχαν συνδυαστεί με θετικές εικόνες αναγνωρίστηκαν πολύ πιο εύκολα.

Το εντυπωσιακό εύρημα ήταν το εξής: χρησιμοποιώντας ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (EEG), οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι όταν οι φοιτητές μάθαιναν σχήματα συνδυασμένα με θετικά συναισθήματα, ο εγκέφαλος «πυροδοτούσε» με τον ίδιο τρόπο σε κάθε επανάληψη.

Αυτό σημαίνει ότι οι θετικές εικόνες δεν επηρέαζαν απλώς τη διάθεση, αλλά δημιουργούσαν μια συνεπή νευρωνική «μελωδία», που βοηθούσε στη σταθεροποίηση της πληροφορίας. Το φαινόμενο ήταν πιο έντονο στο δεξί μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου, ανάμεσα στα 380 και 600 χιλιοστά του δευτερολέπτου μετά την εμφάνιση κάθε σχήματος.

Χαρούμενος εγκέφαλος, αποδοτική μάθηση

Οι αρνητικές εικόνες προκάλεσαν επίσης κάποια συνέπεια στα νευρωνικά μοτίβα, αλλά σε διαφορετική περιοχή του εγκεφάλου (πίσω μέρος) και δεν συνδέθηκαν με καλύτερη μνήμη. Οι επιστήμονες θεωρούν πως αυτό σχετίζεται περισσότερο με την ενεργοποίηση της εγρήγορσης, όχι με την αποδοτική μάθηση.

Τα ευρήματα ενισχύουν την άποψη ότι τα θετικά συναισθήματα δεν αποσπούν την προσοχή από τη μάθηση, αλλά την ενισχύουν. Όταν νιώθουμε καλά, ο εγκέφαλος μας είναι πιο δεκτικός, επεξεργάζεται ευρύτερα το περιβάλλον και χτίζει ισχυρότερες μνήμες.

Για τους μαθητές, αυτό σημαίνει ότι ένα χαρούμενο, ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον μπορεί να είναι εξίσου σημαντικό με το ίδιο το διδακτικό υλικό. Και για τους ενήλικες, η συναισθηματική διάθεση κατά τη διάρκεια της μελέτης ή της εργασίας μπορεί να καθορίσει τι τελικά θυμόμαστε.

Αν δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς ή να θυμηθείς τι διάβασες, δοκίμασε τα παρακάτω:

  • Πάρε τρεις βαθιές ανάσες: Εισπνοή 4 δευτερόλεπτα, κράτημα 4, εκπνοή 6. Βοηθά να ηρεμήσει ο εγκέφαλος.
  • Σκέψου κάτι όμορφο: Πριν ξεκινήσεις, αφιέρωσε 30 δευτερόλεπτα σε κάτι για το οποίο νιώθεις ευγνωμοσύνη.
  • Δημιούργησε ευχάριστες συνδέσεις: Διάβασε ή δούλεψε σε έναν φωτεινό, άνετο χώρο. Άκου απαλή μουσική ή άναψε ένα κερί με άρωμα.
  • Γιόρτασε κάθε μικρό επίτευγμα: Μετά από κάθε ενότητα, πες «Τα κατάφερα!».
  • Κάνε σύντομα διαλείμματα: Κάθε 25-30 λεπτά, κάνε 5 λεπτά κάτι ευχάριστο: ένα αστείο βίντεο, λίγο περπάτημα, ένα μήνυμα σε φίλο.
  • Τελείωσε με θετικό πρόσημο: Κλείσε τη μελέτη ή τη δουλειά με κάτι που κατάλαβες ή έκανες καλά.