Νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό British Journal of Psychology αναφέρει ότι η σωματική έλξη δεν αφορά μόνο στο «αντικειμενικά όμορφο» πρόσωπο. Αντίθετα, φαίνεται πως η ελκυστικότητα κάποιου προκύπτει από ένα σύνθετο μείγμα κοινών χαρακτηριστικών, προσωπικών προτιμήσεων και λεπτών μη λεκτικών σημάτων που ξεπερνούν τα χαρακτηριστικά του προσώπου.

Οι ερευνητές, στην εν λόγω μελέτη, εξέτασαν πώς οι άνθρωποι αξιολογούν την ελκυστικότητα άλλων με βάση το πρόσωπο, τη φωνή, την κίνηση του σώματος και την οσμή. Αν και εντοπίστηκαν κάποια κοινά μοτίβα, μεγάλο μέρος του τι κάνει κάποιον ελκυστικό διαφοροποιείται από άτομο σε άτομο.

Παραδοσιακά, οι μελέτες για την ελκυστικότητα εστίαζαν κυρίως στα πρόσωπα, υπογραμμίζοντας προτιμήσεις όπως η συμμετρία, ένα από τα στοιχεία που συνδέεται με τη βιολογική καταλληλότητα. Όμως, στην πραγματική ζωή, η έλξη δεν περιορίζεται σε μια φωτογραφία. Οι άνθρωποι επικοινωνούν μέσω της φωνής, των κινήσεων, ακόμα και της μυρωδιάς τους. Όλα αυτά μαζί συμβάλλουν στην εικόνα που δίνουμε στους άλλους.

Πώς έγινε η μελέτη

Στην έρευνα, συμμετείχαν 61 νέοι ενήλικες, οι οποίοι παρείχαν ερεθίσματα, όπως φωτογραφίες, βίντεο, δείγματα φωνής, ακόμη και ιδρώτα. Άλλοι 71 νέοι ενήλικες αξιολόγησαν τα ερεθίσματα ξεχωριστά ως προς την ελκυστικότητά τους. Σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα, ερεθίσματα, όπως βίντεο με ήχο, κρίθηκαν ως πιο ελκυστικά, ενώ τα δείγματα οσμής ως λιγότερο.

Οι διαφορές μεταξύ των μέσων -πρόσωπο, φωνή, κίνηση, άρωμα- ήταν σχετικά μικρές, δείχνοντας ότι κανένα δεν κυριαρχεί απόλυτα. Υπήρχαν και κάποιες επικαλύψεις. Δηλαδή, όποιος θεωρούνταν ελκυστικός στη φωνή συχνά θεωρούνταν και στο πρόσωπο. Η ισχυρότερη σύνδεση ήταν αυτή μεταξύ προσώπου και φωνής. Η οσμή είχε μικρή σχέση με την εικόνα, αλλά συνδεόταν με την κίνηση, πιθανώς επειδή και τα δύο αντανακλούν την υγεία ή την ορμονική κατάσταση ενός ατόμου.

Τι βρίσκει ελκυστικό κάθε φύλο;

Στις ετερόφυλες αξιολογήσεις, η έλξη εξηγούνταν εξίσου από κοινές προτιμήσεις, δηλάαδή χαρακτηριστικά του ατόμου που αξιολογείται, καθώς και από προσωπικές προτιμήσεις του αξιολογητή. Στις ομόφυλες αξιολογήσεις, οι προσωπικές προτιμήσεις έπαιζαν μεγαλύτερο ρόλο, κάτι που δείχνει ότι η έλξη εδώ σχετίζεται περισσότερο με κάποιου είδους «πλατωνική» συμβατότητα, παρά με «καθολικά» χαρακτηριστικά.

Τι είναι το halo effect;

Αυτό σημαίνει ότι η έλξη δεν εξυπηρετεί μόνο την επιλογή συντρόφου αλλά και άλλες κοινωνικές λειτουργίες, όπως ο σχηματισμός φιλιών, η ομαδική συνεργασία ή η γενική συμπάθεια.

Το γνωστό «halo effect», το φαινόμενο με βάση το οποίο οι ελκυστικοί άνθρωποι θεωρούνται πιο αξιόπιστοι ή ικανοί, δείχνει ότι η ελκυστικότητα επηρεάζει πολλές πτυχές της κοινωνικής ζωής μας.

Η μελέτη έγινε σε νέους, υγιείς ενήλικες, σε εργαστηριακό περιβάλλον, και αξιολόγησε μεμονωμένα ερεθίσματα, όχι αλληλεπιδράσεις. Δεν μετρήθηκε αν τα χαρακτηριστικά που κρίθηκαν ελκυστικά οδήγησαν σε πραγματική συνεργασία, φιλία ή σχέση.

Οι ερευνητές τονίζουν την ανάγκη για μελλοντικές μελέτες που θα εξετάσουν πιο φυσικές κοινωνικές συνθήκες και θα εστιάσουν σε συγκεκριμένα στοιχεία της κίνησης και της οσμής που συμβάλλουν στην ελκυστικότητα.