Ο μαστός αποτελεί διαχρονικό σύμβολο ομορφιάς, μητρότητας και θηλυκότητας. Η κάθε γυναίκα ανάλογα με το ατομικό και κληρονομικό της ιστορικό (φορέας παθογόνου μετάλλαξης, ισχυρό οικογενειακό ιστορικό),με τις διατροφικές της συνήθειες καθώς και με τον τρόπο ζωής εμφανίζει διαφορετικό κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του μαστού.  

Παρόλο που οι επιδημιολογικές έρευνες δεν έχουν καταλήξει σε αδιάσειστα συμπεράσματα, τα οφέλη που προκύπτουν για τις γυναίκες που επιλέγουν τροφές που δεν αυξάνουν τον λιπώδη ιστό, άρα και τα οιστρογόνα, και ακολουθούν δίαιτα πλούσια σε ελαιόλαδο, φρούτα και λαχανικά είναι προφανή.

Η χρήση αλκοόλ και το κάπνισμα αποτελούν δύο συνήθειες που συνδέονται σαφώς  με τον κίνδυνο καρκινογένεσης. Υπάρχουν συστάσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO), για την αποφυγή του καπνίσματος και τον περιορισμό της χρήσης του αλκοόλ. Μελέτες έχουν αποδείξει ότι η συνολική κατανάλωση δύο αλκοολούχων ποτών ημερησίως σε διάστημα πενταετίας αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού κατά 30%.

 Όσον αφορά στο  κάπνισμα, ακόμα σημαντικότερο ρόλο διαδραματίζει η διακοπή του στις ασθενείς που έχουν νοσήσει από καρκίνο του μαστού, καθώς  υπάρχουν μελέτες  που δείχνουν ότι το κάπνισμα σχετίζεται με μείωση της συνολικής επιβίωσης τους. Συνεπώς διακόπτοντας  το κάπνισμα, βελτιώνεται η πρόγνωση αυτής της ομάδας  γυναικών.

Η τακτική σωματική άσκηση επιφέρει πολλά σημαντικά οφέλη στον οργανισμό.  Εκτός από την βελτίωση του μεταβολισμού, την θετική επίδραση στο καρδιαγγειακό, την μείωση των επιπέδων άγχους, φαίνεται ότι έχει και προστατευτική δράση στον καρκίνο του μαστού. Συστήνεται οπωσδήποτε συστηματική εβδομαδιαία αερόβια άσκηση σε συνδυασμό με μυική ενδυνάμωση. Σωματική άσκηση όπως η γιόγκα που συνδυάζει και τεχνικές σωστής αναπνοής και διαλογισμού με αποτέλεσμα σημαντική μείωση του άγχους, θεωρούνται ιδανικές.

Σύμφωνα με μελέτες, η σωματική άσκηση και ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο θα θωρακίσουν τις φυσικές άμυνες του γυναικείου οργανισμού απέναντι και στον  καρκίνο του μαστού, μειώνοντας τις πιθανότητες κινδύνου  έως  30% και μάλιστα στην πλέον κρίσιμη ηλικία της εμμηνόπαυσης.

Συμπερασματικά φαίνεται ότι η ισορροπημένη διατροφή, η άσκηση και η αποφυγή αλκοόλ και καπνίσματος αποτελούν το κλειδί για την υγεία του μαστού.

Φιορίτα Πουλακάκη,
MD,Ph.D, FEBS,
Διευθύντρια Χειρουργικής Κλινικής Μαστού Ευρωκλινική Αθηνών.
www.poulakaki.gr