Όλοι θαυμάζουμε το στητό λαιμό του κύκνου. Πόσοι, όμως, δεν υποφέρουμε από πόνο ή δυσκαμψία στον αυχένα, που μας παραπέμπει μάλλον στο λύκο, που στρίβει μονοκόμματα; Συνήθως, δεν έχουμε παρά να διακόψουμε ορισμένες κακές συνήθειες και να κάνουμε τις κατάλληλες ασκήσεις. Αν πάλι το πρόβλημα είναι σοβαρότερο, ίσως χρειαστεί φαρμακευτική αγωγή. Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή...

Πόνος, ζαλάδες, εμβοές, μουδιάσματα στα χέρια είναι συμπτώματα που συνδέονται με προβλήματα που εντοπίζονται στην περιοχή του αυχένα. Μη θορυβείστε, όμως, καθώς τις περισσότερες φορές δεν πρόκειται για κάτι σοβαρό. Σας ενημε­ρώνουμε για όλες τις πιθανές αιτίες, εξαιτίας των οποίων μπορεί να υποφέρετε από μούδιασμα, δυσκαμψία ή πόνο στον αυχένα, για τα συμπτώματα που θα σας οδηγήσουν στο γιατρό, εφόσον χρειάζεται, για τις συνήθειες που πρέπει να αποφεύγετε, και σας προτείνουμε ασκήσεις και εναλλακτικές μεθόδους που θα σας κάνουν να νιώσετε «καινούργιοι».


Ο αυχένας, το πρώτο τμήμα της σπον­δυλικής μας στήλης, είναι ένα νευραλγικό σημείο του ανθρώπινου σώματος, καθώς ευθύνεται για πολλές λειτουργίες: ›Συνδέεται με τη βάση του κρανίου και στηρίζει το κεφάλι. ›Οι μεσο­σπονδύλιοι δίσκοι του αυχένα απορροφούν τους κραδασμούς από το περπάτημα. ›Τα νωτιαία νεύρα που διέρχονται από τον αυχένα ευθύνονται για την κινητικότητα και την αισθητικότητα των άνω άκρων. ›Στα οστά του αυχένα, υπάρχουν σύνδεσμοι και μύες που σταθεροποιούν τη σπονδυλική στήλη και βοηθούν στην κινητικότητά της. ›Ακόμη, από την αυχενική μοίρα περνούν δύο αρτηρίες που είναι υπεύθυνες για την αιμάτωση της πίσω πλευράς του εγκεφάλου.



Βελτιώστε την ποιότητα ζωής σας και απαλλαχτείτε από τον πόνο περιορίζοντας ή, ακόμη καλύτερα, δίνοντας τέλος σε ορισμένες κακές συνήθειες. Συγκεκριμένα, αποφεύγετε να:
Δουλεύετε στον υπολογιστή με το κεφάλι σκυφτό ή με τον κορμό σας στραμμένο στο πλάι.
Στηρίζετε πολλή ώρα το κεφάλι σας με τα χέρια.
Συγκρατείτε για πολλή ώρα με τον ώμο σας το τηλέφωνο στο αυτί σας την ώρα που μιλάτε.
Παρακολουθείτε τηλεόραση ξαπλωμένοι σε ψηλό μαξιλάρι.
«Χτυπά» πάνω σας το κλιματιστικό.


: Οφείλονται είτε σε κακή στάση του σώματος είτε σε έλλειψη γυμναστικής είτε σε απότομη αλλαγή θερμοκρασίας (ψύξη).
Κοινώς, ταλαιπωρείτε παρατεταμένα τον αυχένα σας, επειδή οδηγείτε, εργάζεστε στο γραφείο ή περνάτε πολλές ώρες μπρο­στά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Εκδηλώνεται με μυϊκούς σπασμούς, οι οποίοι προκαλούν πόνο στο μέτωπο και στον αυχένα, τη λεγόμενη κεφαλαλγία τάσεως.
Οφείλονται στην παρουσία οστεόφυτων (άλατα) ή σε κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου.
Λόγου χάρη, μετά από πτώσεις ή τροχαίο ατύχημα.
Πρόκειται για προοδευτική φθορά στα οστά του αυχένα, που εμφανίζεται με την πάροδο της ηλικίας και μπορεί να οφείλεται σε δισκοπάθεια, κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου ή οστεοαρθρίτιδα.
Τα προβλήματα στην περιο­χή του αυχένα μπορεί να οφείλονται και σε σοβαρές παθήσεις, είναι όμως σπανιότερα.


Όταν ο πόνος «επιμένει», επιδεινώνεται ή όταν συνοδεύεται από ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα:
● Διάχυτο μούδιασμα στα χέρια ή στα δάχτυλα.
● Μυϊκή αδυναμία στα χέρια ή στα πόδια.
● Δυσκολία να κάνετε απλές κινήσεις, όπως να κρατήσετε κάποιο αντικείμενο στα χέρια σας.
● Ζαλάδες, ιλίγγους, λιποθυμίες.
● Δυσκολία στην αφόδευση ή την ούρηση.
● Στυτική δυσλειτουργία.
● Πυρετός.


Ένα λεπτομερές ιστορικό και μια κλινική εξέταση αυχένα, κορμού, χεριών, ποδιών είναι αρκετά, προκειμένου να εντοπιστεί το ακριβές σημείο του πόνου, το είδος του και η αιτία που τον προκαλεί. Αλλιώς θα πρέπει να ­κάνετε ορισμένες απεικονιστικές εξετάσεις:
αν υπάρχουν ενδείξεις για προβλήματα στις αρθρώσεις του αυχένα.
εφόσον το κρίνει απαραίτητο ο γιατρός, επειδή δίνουν καλύτερη εικόνα, καθώς απεικονίζουν και τα μαλακά μόρια της περιοχής.
εάν υπάρχει νευρολογικό πρόβλημα.
, όταν υπάρχουν συμπτώματα που υποδηλώνουν ότι υπάρχει πρόβλημα αγγειακής αιτιολο­γίας στο κεντρικό νευρικό σύστημα.


Όταν το πρόβλημα είναι οξύ, πρέπει να ακινητοποιείται ο αυχένας με ένα ειδικό κολάρο και να ακολουθείται φαρμακευτική αγωγή με μυοχαλαρωτι­κά ή αντιφλεγμονώδη, πάντοτε σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού. ­Πολύ αποτελεσματική είναι και η αναλγητική φυσικοθεραπεία, αρκεί να γίνεται από έμπειρο φυσικοθεραπευτή.
Το κολάρο θα πρέπει να το φοράτε για όσο χρονικό διάστημα κρίνει απαραίτητο ο γιατρός σας. Με την τοποθέτησή του, ακινητοποιούνται οι μύες της περιοχής, με αποτέλεσμα να σταματούν οι μυϊκοί σπασμοί. Αν, όμως, περάσει η οξεία φάση και εξακολουθείτε να το φοράτε, υπάρχει κίνδυνος να ατροφήσουν οι μύες που στηρίζουν το κεφάλι.
● Αποφύγετε τη χειροπρακτική για να ανακουφιστείτε από τον πόνο, καθώς η περιοχή του αυχένα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη και μια λανθασμένη μυϊκή πίεση μπορεί να προκαλέσει ακόμη και παράλυση.



Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης επιστημονικής έρευνας, που εκπονήθηκε από το δανικό Εθνικό Ερευνητικό Κέντρο για την Υγεία και την Ασφάλεια στο Χώρο Εργασίας και δημοσιεύτηκε στην ιατρική περιο­δική έκδοση «Arthritis Care & Research», οι ειδικές ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών για τον αυχένα και τους ώμους αποτελούν την πλέον αποτελεσματική θεραπεία για γυναίκες που έχουν χρόνιο πόνο στον αυχένα και συγκεκριμένα στον τραπεζο­ειδή μυ, που εκτείνεται κατά μήκος της πλάτης και ξεκινά από τον αυχένα.


Καθίστε με ίσια την πλάτη στο κρεβάτι ή στην καρέκλα του ­γραφείου σας και κάντε τις παρακάτω ασκήσεις για 5΄ συνολικά. Τη διάρκεια κάθε άσκησης την καθορίζετε μόνοι σας, ανάλογα με το πόσο σας ανακουφίζει:
● Στρίψτε δεξιά και αριστερά τον αυχένα σας, αργά και ήπια. Έπειτα, εκτείνετέ τον μπροστά και μετά προς τα πίσω, επίσης πολύ ήπια.
● Αν νιώθετε πιασμένοι και πονάτε μόνο από τη μία πλευρά, κάμψτε το κεφάλι σας μαλακά προς την αντίθετη κατεύθυνση.
● Πιάστε τον αυχένα σας με τα δυο σας χέρια και κάμψτε τον ελαφρά μπροστά. Μετά, κάντε μια ελαφριά έκταση προς τα πίσω, με τα χέρια πίσω από τον αυχένα να τον συγκρατούν.
● Τονώστε τους ραχιαίους μυς: Α. Κάντε εκτάσεις με τα χέρια σας προς τα πίσω. Β. Επαναλάβετε, στρέφοντας παράλληλα και τον κορμό σας δεξιά-αριστερά. Γ. Κινήστε τους ώμους σας κυκλικά προς τα εμπρός και μετά προς τα πίσω. Φροντίστε πάντοτε να κάνετε τις ασκήσεις ήπια και χαλαρά.


● Δοκιμάστε ένα χαλαρωτικό μασάζ με ειδικό λάδι ή αλοιφή με αντιφλεγμονώδη δράση.
● Για να απολαύσετε τα ευεργετικά οφέλη ενός υδρομασάζ, δεν χρειάζεται να επισκεφτείτε κάποιο πολυτελές Spa. Aπλά, στρέψτε το τηλέφωνο του ντους στον αυχένα σας, περιστρέφοντάς τον χαλαρά δεξιά και αριστερά!


Σύμφωνα με την κ. Μαρία Μπελιβάνη, γιατρό βελονίστρια-ομοιοπαθητικό, ο βελονισμός μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά και μακροπρόθεσμα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του αυχένα. Την άποψη αυτή επιβεβαιώνει και σειρά επιστημονικών μελετών. Σε νορβηγική έρευνα, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό «Pain», αναφέρεται ότι οι εργαζόμενοι σε γραφείο που υποφέρουν από χρόνιους πόνους στην περιοχή του αυχένα και των ώμων και κάνουν βελονισμό, νιώθουν μεγάλη ανακούφιση που διαρκεί μέχρι και 3 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της θεραπείας. Οι άνθρωποι που συνήθως δοκιμάζουν το βελονισμό είναι εκείνοι που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή και κάνουν φυσικοθεραπεία, αλλά δεν «βλέπουν» βελτίωση σε ικανοποιητικό βαθμό. Με την εισαγωγή λεπτών βελόνων μίας χρήσης σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος (ανώδυνη διαδικασία), απελευθερώνονται από τον οργανισμό ουσίες με παυσίπονη και αντιφλεγμονώδη δράση. Για καλύτερα αποτελέσματα, εφαρμόζεται βελονισμός και στα σημεία μέγιστου πόνου, τα λεγόμενα «trigger points».

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Βασίλη Βερναρδάκη, διευθυντή της Ορθοπεδικής Κλινικής «IASO GENERAL», και την κ. Μαρία Μπελιβάνη, γιατρό βελονίστρια-ομοιοπαθητικό, μέλος της Βρετανικής Εταιρείας Γιατρών Βελονιστών.