Μια γυναίκα 50 χρονών που μπήκε στην εμμηνόπαυση θεωρείται και είναι νέα. Άλλωστε, η εμμηνόπαυση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται από τις γυναίκες ως αρρώστια, αλλά ως μια φυσιολογική περίοδος της ζωής τους. Οι βιολογικές και ψυχικές αλλαγές είναι δεδομένες. Ωστόσο, αν αντιμετωπιστούν σωστά, η μετάβαση στη νέα αυτή κατάσταση μπορεί να γίνει ομαλά και ανώδυνα. Διαβάστε πώς.


Εξεταστείτε

Μόλις μπείτε στην εμμηνόπαυση, ο γιατρός θα σας συστήσει ορισμένες εξετάσεις:

Μέτρηση οστικής πυκνότητας Πρώτη φορά γίνεται στην ηλικία των 50 ετών. Αν είναι φυσιολογική, επαναλαμβάνεται μετά από 2-3 χρόνια, ενώ, αν υπάρχουν ευρήματα (οστεοπόρωσης), πρέπει να την επαναλαμβάνετε κάθε χρόνο.

Αιματολογικός έλεγχος Αφορά τις τιμές του σακχάρου και των λιπιδίων, που τείνουν να ανεβαίνουν στην εμμηνόπαυση, και περιλαμβάνει επίσης τον έλεγχο της νεφρικής και ηπατικής λειτουργίας. Θα πρέπει, επιπλέον, να εξεταστεί ο θυρεοειδής.

Μαστογραφία Από την ηλικία των 40 ετών πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο.

Τεστ Παπανικολάου Πρέπει να γίνεται μία φορά το χρόνο, από την έναρξη της σεξουαλικής ζωής.

Διακολπικό υπερηχογράφημα Αρκετοί γιατροί το συστήνουν ως προληπτική εξέταση. Αφορά τις γυναίκες που αρχίζουν θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης, αλλά και τις υπόλοιπες, καθώς ελέγχεται το ενδομήτριο και οι ωοθήκες, που μπορεί να παρουσιάσουν προβλήματα, συχνότερα στην εμμηνόπαυση.


Ασβέστιο εκ των ων ουκ άνευ

Η οστεοπόρωση ταλαιπωρεί πολλές εμμηνοπαυσιακές γυναίκες, αφού η μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων οδηγεί σε απώλεια ασβεστίου από τα οστά. Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου την περίοδο της εμμηνόπαυσης είναι 1.200-1.500 mg.

Για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε ασβέστιο, οι γυναίκες πρέπει να καταναλώνουν τουλάχιστον 3 μερίδες γαλακτοκομικών, που αντι­στοιχούν σε: • 3 ποτήρια γάλα ή • 3 γιαούρ­τια ή • 100 γρ. κίτρι­νο τυρί ή • 1 ποτήρι γάλα, 1 γιαούρτι και 1 μικρό κομμάτι κίτρινο τυρί.

Άλλες τροφές πλούσιες σε ασβέστιο: • Τα λι­πα­ρά ψάρια, όπως οι σαρδέλες και ο σολομός, αλλά και όσα ψάρια τρώμε με το σκελετό τους, όπως η αθερίνα και η μαρίδα, που είναι πλούσια σε βιτα­μίνη D, η οποία βοηθά στην απορρόφηση του ασβε­στίου.• Οι ξηροί καρποί (αμύγδαλα, καρύ­δια).


Τα «όχι» της εμμηνόπαυσης


Η καφεΐνη και το κάπνισμα επι­τείνουν τις εξάψεις, που νιώθουν σε ποσοστό 80% οι γυναίκες σε περίοδο εμμηνόπαυσης. Περιο­ρίστε επίσης το αλκοόλ επειδή προ­καλεί αγγειοδιαστολή


και επιτείνει τις εξάψεις.


Αλλάξτε διατροφή

Με τη διακοπή της περιόδου παρατηρείται απώλεια των οιστρογόνων, με αποτέλεσμα να ατροφούν οι μύες, να «πέφτει» ο μεταβολισμός και οι γυναίκες στην πλειονότητά τους να παίρνουν βάρος (5-10 κιλά). Η πιο αποτελεσματική λύση είναι η ισορροπημένη διατροφή. Γι’ αυτό, φροντίστε:

• Να προτιμάτε 2 φορές την εβδομάδα ψάρι (ψητό ή στη σχάρα) και 1 φορά λευκό κρέας. Η μερίδα είναι 120-150 γρ.

• Καθημερινά να καταναλώνετε γαλακτοκομικά, 2 σαλάτες και 3 φρούτα.

• Σε εβδομαδιαία βάση να τρώτε όσπρια και λαδερά.

• Σε μικρότερες ποσότητες τα ζυμαρικά, το ρύζι, το ψωμί, οι πατάτες κλπ.

• Να αποφεύγετε τροφές πλούσιες σε θερμιδική αξία και χαμηλές σε θρεπτική, όπως:

•γλυκά

•παγωτά

•κρέμες

•συσκευασμένους χυμούς

•μαγιονέζα

•μπεσαμέλ

•τηγανητά.

• Να μη μένετε για πολλές ώρες νηστικές, αφού το άδειο στομάχι οδηγεί σε ευκολότερη συσσώρευση λίπους. Αντίθετα, τα συχνά και μικρά γεύματα βοηθούν το μεταβολισμό, αυξάνοντας τις καύσεις.

• Να πίνετε άφθονο νερό, γιατί δημιουργεί αίσθημα πληρότητας, με αποτέλεσμα να τρώτε λιγότερο.

Το νερό βοηθά και στην καλή λειτουργία των νεφρών.


Γυμναστείτε

Η άσκηση βοηθά στη διατήρηση του βάρους και αποτρέπει την έντονη οστική απώλεια, που παρατηρείται κυρίως τα 5-6 πρώτα χρόνια της εμμηνόπαυσης. Αν δεν ­έχετε αθληθεί ποτέ, έφτασε ο καιρός να αλλάξετε συνήθειες:

• Περπατάτε 1 ώρα την ημέρα (30΄ το πρωί και 30΄ το απόγευμα). Θα διατηρήσετε το βάρος σας και θα εξασφαλίσετε καλή οστική πυκνότητα.

• Είναι επίσης σημαντικό να ασκήστε με βάρη για 10-15΄ την ημέρα.


Φροντίστε την επιδερμίδα σας

• Περιποιηθείτε καθημερινά την επιδερμίδα σας, που χρειάζεται τώρα αυξημένη φροντίδα, με κρέμες που ενισχύουν την πυκνότητά της αναχαιτίζοντας τη φθορά του χρόνου.

• Στη διάρκεια του ύπνου ενεργοποιούνται οι μηχανισμοί ανανέωσης του δέρματος. Ενισχύστε τους με τη χρήση μιας κρέμας με αποτοξινωτική δράση.


Οι φυσικές λύσεις

Μέχρι σήμερα, πολλές γυναίκες κατέφευγαν στην ορμονική υποκατάσταση για να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης. Πλέον, σύμφωνα με πολυάριθμες έρευνες, η θεραπεία με ορμονική υποκατάσταση ενοχοποιείται ότι αυξάνει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του μαστού, καρδιακών προβλημάτων, εγκεφαλικών επεισοδίων και θρομβώσεων. Μπορείτε, λοιπόν, να δοκιμάσετε εναλλακτικούς τρόπους, όπως τα βότανα, για να ανακουφιστείτε από τα ενοχλητικά συμπτώματα. Ωστόσο, ένα βότανο μπορεί να ανακουφίσει μια γυναίκα, αλλά να μην έχει κανένα αποτέλεσμα σε μια άλλη. Σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε το γιατρό σας.


Λυγαριά

Η δράση της οφείλεται σε συστατικά που επιδρούν στην υπόφυση του εγκεφάλου και διεγείρουν την παραγωγή ορμονών που ρυθμίζουν την έμμηνο ρύση.

Βοηθά στη μείωση των εξάψεων και της κατακράτησης υγρών, καταπολεμά το στρες και την κατάθλιψη. Συνιστάται σε γυναίκες με έντονες ψυχολογικές εναλλαγές, ενώ θεωρείται ιδανική για όσες έχουν μπει στην εμμηνόπαυση σε νεαρή ηλικία, επειδή ανεβάζει τα επίπεδα της προγεστερόνης.

Χρησιμοποιήστε την ως:Βάμμα: Ρίξτε 5-10 σταγόνες σε νερό και πιείτε το 3 φορές την ημέρα. • Κάψουλα: Πάρτε από 1 κάψουλα 2 φορές την ημέρα μετά το φαγητό. • Έκχυμα: Βράστε νερό, ρίξτε μέσα 1 κουταλάκι από το βότανο και αφήστε το 5-10΄ πριν το πιείτε. Συστήνονται 2 φλιτζάνια την ημέρα.


Tip


Δοκιμάστε τη λύση της ομοιοπαθητικής, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει αποτελεσ­ματικά με φάρμακα χωρίς παρενέργειες.


Φασκόμηλο

Βότανο με φυτοοιστρογονική και αντιιδρωτική δράση, που συστήνεται σε γυναίκες με έντονες νυχτερινές εφιδρώσεις. Είναι πλούσιο σε μέταλλα, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που σχετίζονται με το νευρικό σύστημα, γι’ αυτό θεωρείται ότι βοηθά στην καταπολέμηση της κατάθλιψης και του στρες. Τα λιπαρά οξέα που περιέχει, συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του ήπατος, δηλαδή του «εργοστασίου» που αποτοξινώνει το σώμα, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα φουσκώματα.

Χρησιμοποιήστε το: • Ως βάμμα ή έκχυμα (όπως τη λυγαριά) • Στη μαγειρική (π.χ. σε σούπες).


Black Cohosh

Έχει δράση παρόμοια με αυτήν των οιστρογόνων. Θεωρείται ότι καταπολεμά τις εξάψεις και τους πονοκεφάλους και βοηθά σε περιπτώσεις πόνου στις αρθρώσεις, νυχτερινών εφιδρώσεων και έντονης κούρασης. Μειώνει επίσης τις ταχυκαρδίες, περιορίζει τον εκνευρισμό και το στρες και τονώνει τα νεφρά και τα επινεφρίδια, βοηθώντας γυναίκες με κατακράτηση υγρών.

Προσοχή! Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται από γυναίκες που βρίσκονται σε ορμονική θεραπεία.

Χρησιμοποιήστε το: • Ως βάμμα ή έκχυμα (όπως τη λυγαριά).


Υποστήριξη και συμβουλές


Και στη χώρα μας γίνεται προσπάθεια να υπο­στη­­ριχθούν οι γυναίκες που αντιμετωπίζουν προ­βλήματα σχετικά με την εμμηνόπαυση, από οργανισμούς όπως η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης

Κλιμακτηρίου και Εμμηνόπαυσης και ο Ελληνι­κός Σύλλογος Ασθενών με Οστεοπό­ρω­ση, από τον οποίο μπορείτε να ζητήσετε συμ­βου­λές (τηλ.: 210-80.18.123). Με τους οργανι­σμούς αυτούς συμπράττει, επ’ ευκαιρία της ­Παγκό­σμιας

Ημέρας Εμμηνόπαυσης (18/10), η εταιρεία Vichy. Επιπλέον, τα εργαστήριά της δημιούργησαν ειδικά για τις ανάγκες της ξηρής επιδερμίδας των γυναικών σε εμμηνόπαυση τη NeoVadiol Gf, μια κρέμα εμπλουτισμένη με Proteic Gf και Pro-Xylane, για πλήρη αναδόμηση του δέρμα­τος, στοχεύοντας τις 3 πιο ευάλωτες ζώνες του προσώπου (ζυγωματικά, λαιμός, περίγραμμα).


Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κ. Ειρήνη Λαμπρινουδάκη, ενδοκρινολόγο, επίκουρη καθηγήτρια της Β’ Μαιευτικής και Γυναικολογικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, και την κ. Ματίνα Χρονοπούλου, φυσικοπαθητικό.