Μπορεί να φταίει το ευαίσθητο στομάχι σας, μπορεί και οι ατασθαλίες του καλοκαιριού. Δυστυχώς, οι πολλοί καφέδες στην παραλία, τα πικάντικα σνακ και οι συχνές έξοδοι για φαγητό που συνοδεύονται από μεζέδες και ουζάκια μπορεί να έχουν «καυτές παρενέργειες». Δείτε, λοιπόν, τι μπορείτε να κάνετε για να τις αντιμετωπίσετε.

Ποιος φταίει;
Τις περισσότερες φορές φταίει η λαιμαργία σας. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι καούρες κάνουν την εμφάνισή τους μετά από ένα βαρύ γεύμα. Μπορεί, όμως, να παρουσιαστούν και όταν πριν καλά-καλά καταπιείτε την τελευταία μπουκιά σας, πέφτετε για ύπνο ή καπνίζετε. Το κάψιμο αυτό οφείλεται στην παλινδρόμηση του όξινου περιεχομένου του στομάχου προς τον οισοφάγο, εξαιτίας της χαλάρωσης του οισοφαγικού σφιγκτήρα. Αν η «βαλβίδα» αυτή μεταξύ του στομάχου και του οισοφάγου, που κανονικά κλείνει μόλις περάσει η τροφή, για κάποιο λόγο μείνει ανοιχτή, τότε το γεύμα που μόλις απολαύσατε ανεβαίνει από το στομάχι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το αίσθημα καψίματος που νιώθετε, καθώς ο βλεννογόνος του οισοφάγου δεν είναι φτιαγμένος έτσι ώστε να δέχεται όξινο περιεχόμενο, όπως συμβαίνει με το βλεννογόνο του στομάχου.
Πέρα, όμως, από παρενέργεια ενός λουκούλλειου γεύματος, οι συχνές καούρες είναι το βασικό σύμπτωμα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, μιας πάθησης που εκτιμάται ότι αφορά
4 στους 10 Έλληνες. Μάλιστα, η συνεχής έκθεση του βλεννογόνου του οισοφάγου στα γαστρικά υγρά μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να προκαλέσει ακόμα και πληγές στον οισοφάγο. Ωστόσο, κάτι τέτοιο συμβαίνει σπάνια.

DOs and DON’Ts
Ένα τσιγάρο μετά το φαγητό δεν είναι πάντα καλή ιδέα. Μικρές συνήθειες σαν κι αυτήν μπορεί να έχουν «καυτές παρενέργειες» στο στομάχι σας.
Τα τσιγάρα Σκεφτείτε το ξανά πριν ανάψετε το τσιγάρο σας αμέσως μετά το φαγητό. Η νικοτίνη έχει την ιδιότητα να χαλαρώνει τον οισοφαγικό σφιγκτήρα, επιτρέποντας έτσι στο φαγητό να ανέβει από το στομάχι πιο εύκολα.
Τα ποτά Το αλκοόλ χαλαρώνει τον οισοφαγικό σφιγκτήρα, γι’ αυτό προσπαθήστε να καταναλώνετε με μέτρο τις παγωμένες μπίρες. Για τον ίδιο λόγο, αποφύγετε και τα αναψυκτικά μαζί με το φαγητό, αλλά και μετά από αυτό. Αν, παρ’ όλα αυτά, θέλετε μια δροσερή πορτοκαλάδα, αφήστε τη λίγη ώρα ανοιχτή, για να εξατμιστεί το ανθρακικό.
Οι µερίδες τού Οβελίξ Οι κόντρες στο ποιος θα φάει τα περισσότερα σουβλάκια δεν είναι πια στη μόδα. Μη φορτώνετε, επομένως, το στομάχι σας, γιατί η μεγάλη ποσότητα τροφής μπορεί να προκαλέσει -πέρα από καούρες- και επιπλέον ενοχλήσεις, όπως φούσκωμα και δυσπεψία.
Ώρα για ύπνο Η μεσημεριανή σιέστα ή ο βραδινός ύπνος αμέσως μετά το φαγητό μπορεί να αποδειχτούν λιγότερο ωφέλιμα από ό,τι νομίζετε, καθώς η ξαπλωμένη στάση του σώματος δυσκολεύει την πέψη και διευκολύνει την άνοδο του περιεχομένου του στομάχου στον οισοφάγο. Αν θέλετε οπωσδήποτε να ξαπλώσετε, κάντε το με ανασηκωμένη την πλάτη σας.
Έλεγχος στο ψυγείο Υπάρχουν τροφές που συμβάλλουν στη χαλάρωση του οισοφαγικού σφιγκτήρα. Βέβαια, οι τροφές αυτές δεν είναι απολύτως ίδιες για όλους, αλλά ορισμένες τις συναντάμε αρκετά συχνά. Οι τροφές αυτές περιλαμβάνουν τον καφέ, το σκόρδο, τη σοκολάτα, τις καραμέλες, τα ροφήματα μέντας, τα εσπεριδοειδή, την ντομάτα, τα τηγανητά, τα καυτερά φαγητά, τις λιπαρές τροφές (π.χ. πίτσες) και τις σφολιάτες (π.χ. τυρόπιτες).
Lose it! Τώρα με τη ζέστη, έχετε μία επιπλέον ευκαιρία να χάσετε βάρος. Τα περιττά κιλά, ιδιαίτερα αυτά που συσσωρεύονται στον κορμό, πιέζουν το στομάχι, διευκολύνοντας τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και προκαλώντας καούρες. Μάλιστα, όσοι έχετε αρκετά παραπανίσια κιλά τείνετε να έχετε και πιο χαλαρό οισοφαγικό σφιγκτήρα.
Χαλαρά… Για να αντιμετωπίσετε τις καούρες, ίσως χρειαστεί να προσθέσετε μερικά ρούχα στην ντουλάπα σας, αφού όσα πιέζουν την κοιλιά μπορούν να αυξήσουν την ενδοκοιλιακή πίεση και να προκαλέσουν παλινδρόμηση. Φορέστε, λοιπόν, ρούχα ανάλαφρα και άνετα και αγοράστε το σαλβάρι που τόσο καιρό χαζεύετε στη βιτρίνα.
Ένα δύο, εν δυο Μια ήπια δραστηριότητα μετά το φαγητό, όπως μια βόλτα στη χώρα του νησιού όπου βρίσκεστε, βοηθά στην ώθηση του περιεχομένου του στομάχου προς το έντερο, αποτρέποντας την παλινδρόμηση.
Προσοχή στα φάρµακα Αν ταλαιπωρείστε από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση ή άλλα πεπτικά προβλήματα, αποφύγετε τα «βαριά» φάρμακα, όπως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη.

Οι καούρες του πελαργού
Πολλές είναι ο γυναίκες που στη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουν καούρες. Ο λόγος είναι κυρίως μηχανικός, αφού αυξάνεται η ενδοκοιλιακή πίεση, καθώς το έμβρυο πιέζει το διάφραγμα. Επίσης, η προγεστερόνη που παράγεται το διάστημα αυτό, συμβάλλει σε ένα βαθμό στη χαλάρωση του σφιγκτήρα στην είσοδο του στομάχου.

Όσα λέει ο γιατρός
Βγήκατε με τους φίλους σας για φαγητό στα Βλάχικα, και αφού ταράξατε τα παΐδάκια και το κρασί, πέσατε για ύπνο. Αν μετά την κραιπάλη αυτή δεν καταφέρετε να κλείσετε μάτι από τις καούρες, μην το θεωρήσετε παράξενο. Πάντως, μπορείτε, αν θέλετε να ανακουφιστείτε γρήγορα, να πάρετε αντιόξινα ή αλγινικά φάρμακα. Τα αντιόξινα καταστέλλουν τα οξέα του στομάχου και ανακουφίζουν σε λιγότερο από 1 ώρα, και συνήθως είναι αυτά που ήδη έχετε στο φαρμακείο του σπιτιού σας. Τα αλγινικά αποτελούν νεότερη κατηγορία φαρμάκων και δρουν πιο άμεσα (μέσα σε περίπου 5 λεπτά). Τα συγκεκριμένα φάρμακα, αν και δεν καταστέλλουν την παραγωγή γαστρικού οξέος, παρεμποδίζουν την παλινδρόμησή του προς τον οισοφάγο, δημιουργώντας ένα στρώμα τζελ μέσα στο στομάχι. Στο φαρμακείο μπορείτε ακόμα να βρείτε ανταγωνιστές των Η2 υποδοχέων (όπως η ρανιτιδίνη), που καταστέλλουν την παραγωγή γαστρικού οξέος και δρουν σε 2-3 ώρες.

Κάθε λίγο και λιγάκι
Αν, τώρα, οι καούρες είναι μέρος του καθημερινού σας προγράμματος, το πιθανότερο είναι να χρειαστεί να λάβετε πιο δραστικά σκευάσματα, τα οποία θα σας συστήσει ο γαστρεντερολόγος σας (π.χ. αναστολείς αντλίας πρωτονίων, που καταστέλλουν την παραγωγή οξέος στο στομάχι μέχρι και 90%). Επίσης, σε σοβαρές περιπτώσεις, ίσως ο γιατρός σας συστήσει λαπαροσκοπική επέμβαση, ώστε να «σφίξει» τον οισοφαγικό σφιγκτήρα.

Επιστροφή στη φύση
Κάτι παραπάνω ξέρουν η μαμά και η γιαγιά που, μόλις νιώσουν το στομάχι τους να «φλέγεται», το ρίχνουν στα ροφήματα. Ορισμένα βότανα ανακουφίζουν το στομάχι από τις καούρες. Βράστε, λοιπόν, 1 φλιτζάνι νερό, ρίξτε 1 κουταλάκι από το βότανο που θα επιλέξετε, περιμένετε 4-5 λεπτά, σουρώστε το και αφήστε το να κάνει τη δουλειά του. Βότανα που μπορούν να σας ανακουφίσουν είναι το χαμομήλι (έχει ηρεμιστική, αντιφλεγμονώδη και αντισπασμωδική δράση και μειώνει τα οξέα του στομάχου), το μελισσόχορτο (έχει κατευναστική δράση και θεωρείται ιδανικό για εσάς που τα συμπτώματά σας επιδεινώνονται από το άγχος), ο μαραθόσπορος ή το γλυκάνισο (ηρεμούν το στομάχι και διευκολύνουν την πέψη) και το τζίντζερ (διευκολύνει την πέψη και ανακουφίζει από τις καούρες).

Μικρά και πρακτικά
Προτιμάτε να καταναλώνετε μικρά γευματα σε τακτα διαστηματα. Έτσι, θα υπάρχει πάντα τροφή στο στομάχι σας, η οποία θα απορροφά τα οξέα.

Τι προτείνει ο ρεφλεξολόγος
Με τη βοήθεια της ρεφλεξολογίας, μπορείτε να ηρεμήσετε το στομάχι σας, πιέζοντας τα κατάλληλα σημεία. Ασκήστε, λοιπόν, για 1-2 λεπτά κυκλικές πιέσεις και ροές εσωτερικά των χεριών στις παλάμες, στη
βάση του αντίχειρα και λίγο πιο κάτω, σε όλη τη σαρκώδη βάση της παλάμης, όπου βρίσκονται οι αντανακλαστικές περιοχές του οισοφάγου και του στομάχου. Αν το πρόβλημα είναι πιο σοβαρό ή δεν υποχωρεί, ζητήστε τη συμβουλή ενός ειδικού.

Δείτε επίσης: