Όσοι δίνουν μεγάλη αξία στα αποκτήματά τους μπορεί να αισθάνονται περισσότερο ανασφαλείς στις διαπροσωπικές τους σχέσεις σε σύγκριση με εκείνους που αποτιμούν «φθηνότερα» την αξία των υλικών τους αγαθών.

Δύο διαφορετικές έρευνες από τους ψυχολόγους του Πανεπιστημίου του Yale και από εκείνους των Πανεπιστημίων της Γενεύης και του New Hampshire που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Experimental Social Psychology» καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που δεν αισθάνονται ότι αγαπιούνται αρκετά και ότι είναι αποδεκτοί από τους άλλους τείνουν να δίνουν μεγαλύτερη αξία στα υλικά τους αγαθά και στη σημασία που αυτά έχουν για τη ζωή τους.

«Το βασικό εύρημα της έρευνάς μας είναι ότι εάν κάνουμε τους ανθρώπους να αισθανθούν συναισθηματική ασφάλεια στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, τότε αξιολογούν «φθηνότερα» τα υλικά τους αγαθά», εξηγεί η Margaret Clark, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Yale και επικεφαλής μίας εκ των ερευνών.

Για να επιβεβαιώσουν την υπόθεσή τους, οι ερευνητές ζήτησαν από δύο ομάδες συμμετεχόντων ηλικίας 18-71 ετών να αποτιμήσουν την αξία της… κουβέρτας τους – ενός αντικειμένου που σχετίζεται με τη θαλπωρή και τη ζεστασιά. Τα άτομα της πρώτης ομάδας είχαν αξιολογηθεί από τους ειδικούς ως συναισθηματικά ασφαλή, ενώ τα άτομα της δεύτερης εκτιμήθηκε ότι δεν έχαιραν υποστήριξης από τον περίγυρό τους. Παρατηρήθηκε ότι οι πρώτοι εκτίμησαν την αξία της κουβέρτας τους κατά μέσο όρο στα 23 ευρώ, ενώ εκείνοι της δεύτερης στα 120 ευρώ.

Στο πλαίσιο του δεύτερου πειράματος, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να εκτιμήσουν την αξία ενός αντικειμένου χωρίς συναισθηματική αξία, συγκεκριμένα ενός στυλό που τους είχε δοθεί κατά τη διάρκεια της έρευνας για να συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια. Και πάλι οι πιο συναισθηματικά ασφαλείς το αποτίμησαν φθηνότερα από εκείνους που ένιωθαν μεγαλύτερη ανασφάλεια.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτή η τάση των ανθρώπων να προσδένονται περισσότερο στα υλικά αγαθά όταν νιώθουν μεγαλύτερη ανασφάλεια ίσως να κρύβει και την απάντηση στο γιατί ορισμένοι καταφεύγουν στην υπερκατανάλωση και το «shopping therapy». Ίσως, δηλαδή, ένα κομπλιμέντο από το σύντροφό τους να μετριάσει την καταναλωτική τους μανία, μια και έτσι θα νιώσουν μεγαλύτερη συναισθηματική ασφάλεια, υποστηρίζουν οι ειδικοί.