Την Κυριακή 13 Μαΐου κυκλοφορεί ο τρίτος τόμος της «Πολιτείας», η οποία θα διανεμηθεί σε τέσσερις τόμους, θα ακολουθήσει το «Συμπόσιο» και στη συνέχεια η «Απολογία Σωκράτους» μαζί με τον διάλογο «Κρίτων» σε έναν τόμο.

Στους τόμους που προσφέρει «Το Βήμα» το αρχαίο κείμενο δίνεται αντικριστά με τη μετάφρασή του σε ζωντανά νέα ελληνικά και συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγικά σημειώματα, φιλολογικά σχόλια, ερμηνευτικές αναλύσεις, θέματα-οδηγούς για τη διδασκαλία των κειμένων, χρήσιμα επίμετρα, πίνακες λέξεων και βιβλιογραφία, προσφέροντας τα έργα του Πλάτωνα σε έγκυρες φιλολογικές εκδόσεις χρηστικές και για τον αναγνώστη που τώρα επιχειρεί τη γνωριμία με το πλατωνικό έργο αλλά για εκείνον που θέλει να εμβαθύνει σε αυτό.

Πολιτεία

Ο Πλάτωνας μετά τον Σωκράτη

 

Τα δέκα βιβλία της «Πολιτείας», που ολοκληρώνεται γύρω στο 375 π.Χ., αποτελούν το κορυφαίο έργο του πλατωνικού στοχασμού και συνθέτουν ένα από τα θεμελιώδη κείμενα της πολιτικής φιλοσοφίας. Στον διάλογο αυτόν, που ανήκει μαζί με το «Συμπόσιο» και τον «Φαίδρο» στους λεγόμενους αισθητικούς και αλληγορικούς διαλόγους του Πλάτωνα, ο Σωκράτης συζητεί με άλλους στο σπίτι του πλούσιου γέροντα Κεφάλου περί δικαίου και εξετάζουν αν ο δίκαιος άνθρωπος είναι πιο ευτυχισμένος από τον άδικο. Η συζήτηση που αφορά αρχικά την ατομική ζωή επεκτείνεται έπειτα στο κράτος. Παρότι πρωταγωνιστικό πρόσωπο εξακολουθεί να είναι ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας εδώ αρχίζει να απομακρύνεται από τις διδασκαλίες του δασκάλου του και να εκφράζει τις δικές του θέσεις για ποικίλα θέματα. Εδώ διατυπώνεται η θεωρία του περί ιδανικής πολιτείας, την ονομαστή πλατωνική Καλλίπολη, στην οποία υπηρετείται το αγαθό όταν την εξουσία έχουν οι φιλόσοφοι ή όταν οι άρχοντες γίνουν φιλόσοφοι. Στην «Πολιτεία» συναντούμε την παρουσίαση της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα με την περίφημη αλληγορία του σπηλαίου. Εδώ παρουσιάζεται και η πολυσυζητημένη διαμάχη μεταξύ ποίησης και φιλοσοφίας, όπου ο Πλάτωνας προκρίνει τη φιλοσοφία έναντι της τέχνης, απορρίπτοντάς την ως απλή μίμηση των αντικειμένων του κόσμου των αισθήσεων. Παρότι η πλατωνική πολιτεία – μια πολιτεία εφικτή για τον αρχαίο έλληνα φιλόσοφο – θεωρήθηκε ουτοπική, το κείμενο της «Πολιτείας» δεν έχει πάψει να συζητείται, να αναλύεται και να διδάσκεται ως θεωρητικό κείμενο σε σχολές Φιλοσοφίας και ως πρακτικό εγχειρίδιο μαζί με την «Ιστορία» του Θουκυδίδη σε σχολές διακυβέρνησης σε όλον τον κόσμο.

Μαζί,

VITA

Το πρώτο περιοδικό υγείας και ευεξίας στην Ελλάδα

VITA, η ζωή στα καλύτερά της!