Του Ευριπίδη Μαντούδη FRCOG
Γυναικολόγος αναπαραγωγής – Μαιευτήρας
Επιστημονικά υπεύθυνος ΜΙΥΑ ‘Γέννημα IVF’

 

Το μυστικό είναι να υιοθετήσουμε καλές συνήθειες και να εφαρμόσουμε τα tips που ακολουθούν στην καθημερινότητά μας και όχι περιστασιακά. Μάλιστα, ακόμα καλύτερα θα ήταν αν ξεκινήσουμε 3 μήνες νωρίτερα ή και περισσότερο. Με τα πιο κάτω tips, όχι μόνο αυξάνεται η γονιμότητα, αλλά προετοιμάζεται το σώμα για την εγκυμοσύνη.

  1. Καταγράψτε τον κύκλο σας

Πόσες μέρες περνάνε από τη μία περίοδο ως την επόμενη; Για τις περισσότερες γυναίκες είναι γύρω στις 28, αλλά για κάποιες είναι 30-35 ή και περισσότερο. Όσο περισσότερες, τόσο πιθανότερο οι γυναίκες να υπάρχουν δυσκολίες στην ωορρηξία.

Ένας εύκολος τρόπος για να καταγράψετε τον κύκλο σας, είναι να έχετε μια εφαρμογή (app) στο κινητό σας, υπάρχουν πολλές που μπορείτε να ‘κατεβάσετε’ δωρεάν.

  1. Εντοπίστε τις γόνιμες μέρες, προγραμματίστε τις ελεύθερες επαφές

Σε γυναίκες με κύκλο 28 ημερών, η ωορρηξία συμβαίνει περίπου τη 14η ημέρα. Πολλές γυναίκες αντιλαμβάνονται την ωορρηξία τους, είτε με κάποια ‘πονάκια’ ή από την παρουσία βλέννης. Υπάρχουν βέβαια και άλλοι τρόποι ελέγχου της ωορρηξίας, πχ με τεστ ωορρηξίας στο σπίτι ή με υπερηχογράφημα στο γυναικολόγο.

Ευριπίδης Μαντούδης FRCOG

Οι γυναικολόγοι συστήνουν να προγραμματίζετε τις ελεύθερες επαφές σας ήδη πριν την ωορρηξία σας, από την 9-10η ημέρα του κύκλου και ως τη 15-16η. Η συχνότητα των ελεύθερων επαφών είναι επίσης σημαντική, ιδανικά προτείνεται μέρα παρά μέρα (ή και κάθε μέρα, αν και αυτό μπορεί να επιφέρει άγχος στο ζευγάρι).

  1. Μην παραβλέπετε την ηλικία σας

Μετά τα 35 η γονιμότητα αρχίζει να μειώνεται σημαντικά, ειδικά μετά τα 38-40 μειώνεται κατά 50%. Αν μια γυναίκα 25-30 ετών έχει 25% πιθανότητα να συλλάβει κάθε μήνα, σε γυναίκες άνω των 38 το ποσοστό είναι 10% ή και μικρότερο.

Αυτό συμβαίνει γιατί με την πάροδο του χρόνου μειώνεται το απόθεμα και η ποιότητα των ωαρίων.

  1. Προσέξτε τη διατροφή σας

Τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για να υιοθετήσετε καλές διατροφικές συνήθειες: τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, πολύ νερό, λιγότερη ζάχαρη και αλάτι, σωστές μερίδες, περισσότερα φρούτα και λαχανικά, λιγότερο κόκκινο κρέας. Δε χρειάζονται υπερβολές, μόνο μια ισορροπημένη διατροφή που θα σας χαρίσει ενέργεια και θα βοηθήσει να αποτοξινωθείτε.

Αν το χρειάζεστε, μπορείτε να απευθυνθείτε σε διατροφολόγο για να προσαρμόσει ένα πρόγραμμα διατροφής ειδικά για εσάς.

  1. Ενισχύστε τον οργανισμό με συμπληρώματα διατροφής

Είναι καλή ιδέα να ξεκινήσετε να λαμβάνετε κάποιο ειδικά προσαρμοσμένο συμπλήρωμα διατροφής (πολυβιταμίνες) για την ενίσχυση της γονιμότητας. Υπάρχουν πολλά τέτοια διαθέσιμα, ο γυναικολόγος αναπαραγωγής θα σας προτείνει ποια ταιριάζουν περισσότερο στο δικό σας προφίλ.

Αυτά που θεωρούνται απαραίτητα είναι το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη D.

  1. Ώρα για άσκηση!

Η άσκηση είναι από τους καλύτερους τρόπους να ενισχύσουμε τη γονιμότητα και να προετοιμαστούμε για μια επερχόμενη εγκυμοσύνη. Βοηθά στη ρύθμιση του βάρους, ανεβάζει την ψυχολογία μας, μας βοηθά να αποβάλλουμε το άγχος και ενισχύει το μυοσκελετικό και αναπνευστικό σύστημα.

Δε χρειάζεται κάτι έντονο, ακόμα και η ήπια άσκηση, όπως το περπάτημα, η yoga ή το pilates είναι καλές επιλογές. Αυτές οι μορφές άσκησης προτείνονται και για την περίοδο της εγκυμοσύνης.

  1. Διώξτε το περιττό άγχος

Το έντονο και υπερβολικό άγχος είναι κακός σύμβουλος στην προσπάθειά μας. Επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία και προκαλεί διάφορα προβλήματα όταν σωματοποιείται: πόνος στο στομάχι, πονοκέφαλος ή ημικρανία κλπ.

Προτιμήστε να ασχοληθείτε με αγαπημένες ασχολίες που σας βοηθούν να αποβάλλετε το άγχος: διάβασμα, μαγειρική ή όποιο άλλο hobby σας χαλαρώνει.

  1. Περιορίστε το κάπνισμα και το αλκοόλ

Βοηθήστε τον οργανισμό σας να αποτοξινωθεί και ετοιμαστείτε για την περίοδο της εγκυμοσύνης. Ούτως ή άλλως, τότε θα χρειαστεί να διακόψετε το κάπνισμα και το αλκοόλ, οπότε τώρα είναι μια καλή στιγμή να μειώσετε σταδιακά τον αριθμό των τσιγάρων. Φυσικά, 1-2 ποτηράκια κρασί την εβδομάδα δεν είναι κάτι υπερβολικό.

  1. Ελέγξτε το θυροειδή

Αν δεν το έχετε κάνει ήδη, τώρα είναι η ιδανική στιγμή να ελέγξετε τη λειτουργία του θυροειδή αδένα. Η τιμή της θυροειδοτρόπου ορμόνης (TSH) επηρεάζει τη δυνατότητα σύλληψης. Αν βρεθεί υψηλή, μάλλον θα χρειαστεί να τη ρυθμίσετε για να μπορέσετε να μείνετε έγκυος.

  1. Μην παραμελείτε τον ετήσιο γυναικολογικό έλεγχο

Με αυτό τον τρόπο θα είστε σίγουρες ότι δεν έχει προκύψει κάτι παθολογικό που εμποδίζει την προσπάθειά σας να μείνετε έγκυος, πχ κάποια κύστη στην ωοθήκη, πολύποδας μήτρας, ινομύωμα, υδροσάλπιγγα κλπ.

  1. Ελέγξτε τη γονιμότητά σας

Αν δεν έχετε θετικό αποτέλεσμα μετά από 1 χρόνο οργανωμένης προσπάθειας (6 μήνες για γυναίκες άνω των 35), τότε συστήνεται η εκτίμηση της γονιμότητας του ζευγαριού με ραντεβού στον ειδικό γυναικολόγο αναπαραγωγής. Ο γιατρός θα πραγματοποιήσει υπερηχογράφημα για τον έλεγχο των ωοθηκών και της μήτρας, θα εκτιμήσει το απόθεμα των ωαρίων και θα σας προτείνει κάποιες επιπλέον εξετάσεις:

  • Έλεγχο των σαλπίγγων– αυτό μπορεί πλέον να γίνει εύκολα και γρήγορα στο ιατρείο με τη νέα ανώδυνη σαλπιγγογραφία με υπερηχογράφημα (υπερηχοσαλπιγγογραφία)
  • Ορμονικό προφίλ – εξετάσεις αίματος για τις ορμόνες των ωοθηκών
  • Σπερμοδιάγραμμα με μέτρηση οξειδωτικού στρες– το σπερμοδιάγραμμα είναι η εξέταση για την εκτίμηση της γονιμότητας στους άνδρες με μέτρηση του αριθμού, της κινητικότητας και της μορφολογίας των σπερματοζωαρίων. Πλέον, προτείνεται και η μέτρηση του οξειδωτικού στρες, που θεωρείται ένας ‘κρυφός εχθρός’ για την ανδρική γονιμότητα. Σε περίπτωση αυξημένων τιμών, ο γιατρός θα συστήσει τα κατάλληλα αντιοξειδωτικά.

Ο γυναικολόγος αναπαραγωγής θα εκτιμήσει το δικό σας ιδιαίτερο προφίλ και θα σας κατευθύνει σωστά, με τα κατάλληλα προσαρμοσμένο πλάνο, προκειμένου να έρθει το μωράκι όσο το δυνατόν πιο εύκολα και πιο γρήγορα!

 

www.gennima.com
facebook.com/Gennima
Instagram.com/gennimaivf