Για να καταλήξουμε στην κατάλληλη φροντίδα είναι πολύ σημαντικό να εντοπίσουμε τα σημάδια που εμφανίζουν το δέρμα και τα μαλλιά. Οταν μάλιστα βρισκόμαστε στη φάση της εμμηνόπαυσης, τότε τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα: οι ενδογενείς παράγοντες, όπως οι ορμονικές αλλαγές και το οξειδωτικό στρες, σε συνδυασμό με τη ρύπανση, την κόπωση και τη UV ακτινοβολία, βλάπτουν την ακεραιότητα της επιδερμίδας και της τρίχας επιδεινώνοντας τα σημάδια γήρανσής τους. Στόχος μας είναι να βρούμε τα σωστά βήματα και τις κατάλληλες συνθέσεις ώστε να διαμορφώσουμε μία ολοκληρωμένη ρουτίνα ομορφιάς που θα καλύπτει κάθε μας ανάγκη, από την κορυφή ως τα νύχια.

Δέρμα

– Η ξηρότητα εντείνεται

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης παρατηρείται μία σημαντική απώλεια υαλουρονικού οξέος, ενός σημαντικού ενυδατικού παράγοντα που συγκρατεί ως και 1.000 φορές το βάρος του σε νερό. Επίσης, το δέρμα χάνει την πυκνότητά του, γίνεται πιο λεπτό και δεν μπορεί να διατηρήσει τα θρεπτικά συστατικά καθώς και τα κερατινοκύτταρα τα οποία βρίσκονται στον επιδερμιδικό φραγμό και λειτουργούν ως προστατευτικός μανδύας του.

Τι κάνουμε:

– Καθαρίζουμε το πρόσωπο και τον λαιμό μας με ένα απαλό υποαλλεργικό μικυλλιακό νερό χωρίς άρωμα, που είναι ασφαλές για την ξηρή και ευαίσθητη επιδερμίδα.

– Εφαρμόζουμε πρωί και βράδυ έναν ορό με υαλουρονικό οξύ σε ελαφρώς νωπή επιδερμίδα προκειμένου να απορροφάται στον μέγιστο βαθμό.

– Στη συνέχεια απλώνουμε μία θρεπτική κρέμα πλούσια σε λιπίδια, ιχνοστοιχεία, μέταλλα και βιομιμητικά μόρια που θα θωρακίσει τον φλοιό της επιδερμίδας, μετατρέποντάς την σε πιο απαλή και ελαστική.

– Επίσης, οι κρέμες και οι οροί με φλαβονοειδή (ισχυρά αντιοξειδωτικά), αμινοξέα, βιταμίνες C, Ε και Α, καθώς και πεπτίδια που καταπολεμούν τα σημάδια γήρανσης, θα αναδομήσουν την επιδερμίδα σε πρόσωπο και λαιμό.

– Εμφανίζεται ακμή

Στον αντίποδα της ξηρότητας, που αποτελεί το πιο συχνό φαινόμενο, είναι η αύξηση της παραγωγής σμήγματος – κάτι που προκαλεί σπυράκια, κυρίως στο πιγούνι και στο κάτω μισό μέρος του προσώπου. Οι ειδικοί εξηγούν ότι η αιτία της εμμηνοπαυσιακής ακμής οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, με σημαντικότερη την ορμονική διαταραχή. Καθώς τα επίπεδα των οιστρογόνων πέφτουν, τα ανδρογόνα παραμένουν σταθερά, προκαλώντας ανισορροπία στον οργανισμό. Γι΄ αυτό ενίοτε παρατηρείται και αύξηση της τριχοφυΐας. Στα παραπάνω προσθέτουμε το άγχος και την έλλειψη ποιοτικού ύπνου – η αϋπνία είναι συνήθης στην εμμηνόπαυση – που εντείνουν την κατάσταση.

Τι κάνουμε: Δοκιμάζουμε για ένα διάστημα ένα καθαριστικό που περιέχει σαλικυλικό οξύ. Αν δεν διαπιστώσουμε κάποια βελτίωση, καλό είναι να συμβουλευτούμε έναν δερματολόγο.

Οι λεπτές γραμμές και ρυτίδες γίνονται πιο βαθιές

Σύμφωνα με έρευνες, το 30% του κολλαγόνου μπορεί να χαθεί την περίοδο της εμμηνόπαυσης. Επιπλέον παρατηρείται ραγδαία μείωση στην παραγωγή της ελαστίνης, μιας άλλης πρωτεΐνης που κάνει το δέρμα ελαστικό, «γεμάτο» και σφριγηλό. Το αποτέλεσμα αυτής της φθίνουσας παραγωγής είναι ότι το δέρμα χαλαρώνει, το οβάλ του περιγράμματος χάνεται, οι πτυχώσεις της επιδερμίδας γίνονται πιο βαθιές, ενώ ο όγκος του δέρματος μειώνεται αισθητά καθώς χάνεται σταδιακά το υποδόριο λίπος.

Τι κάνουμε:

– Για να διεγείρουμε την παραγωγή καινούργιου κολλαγόνου οι δερματολόγοι συστήνουν μια σειρά από θεραπείες. Το fractional λέιζερ καθώς και οι ενέσιμες μεσοθεραπείες με υαλουρονικό οξύ και βιταμίνη C θα δυναμώσουν, θα φωτίσουν και θα ενυδατώσουν σε βάθος το δέρμα, λειαίνοντας θεαματικά τις ρυτίδες.

– Καθημερινά πρωί και βράδυ εφαρμόζουμε την κρέμα μας με μία εξειδικευμένη αντιγηραντική μέθοδο μασάζ:

α) Για λείανση, απλώνουμε την κρέμα από το κέντρο του προσώπου προς τα έξω. Επειτα, την εφαρμόζουμε και στον λαιμό απλώνοντας με τις παλάμες μας εναλλάξ από πάνω προς τα κάτω.

β) Για να τονώσουμε το περίγραμμα του προσώπου, τοποθετούμε τον δείκτη και το μεσαίο δάχτυλο στη γραμμή της γνάθου και πιέζουμε απαλά προς τα αφτιά και τους κροτάφους.

– Η άμυνα εξασθενεί

Καθώς ο επιδερμιδικός φραγμός αδυνατίζει, μειώνεται και η φυσική ικανότητα του δέρματος να προστατεύεται από τις εξωτερικές επιθέσεις, τον ήλιο και τη μόλυνση. Επιπλέον, ο συνδυασμός των ορμονικών διαταραχών και της συσσώρευσης της ηλιακής βλάβης κατά τη διάρκεια ετών, αυξάνει ακανόνιστα την εναπόθεση μελανίνης ανά περιοχές, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται καφέ κηλίδες κυρίως στο πρόσωπο, στα χέρια, στον λαιμό και στο στήθος.

Τι κάνουμε:

Χρησιμοποιούμε υψηλό SPF, το οποίο προστατεύει από όλο το φάσμα της ηλιακής ακτινοβολίας. Για να αντισταθμίσουμε τις βλάβες του ηλίου, να ενισχύσουμε την αντιοξειδωτική άμυνα της επιδερμίδας και φυσικά να περιορίσουμε περαιτέρω ζημιές, χρησιμοποιούμε καλλυντικά με βιταμίνες C και Ε, και άλλα ισχυρά αντιοξειδωτικά συστατικά, όπως είναι οι πολυφαινόλες. Αυτός ο συνδυασμός προωθεί την ομοιομορφία και τη φωτεινότητα της επιδερμίδας.

Μαλλιά

Ούτε αυτά μένουν ανεπηρέαστα από την εμμηνόπαυση, κάτι που γίνεται πιο αντιληπτό από τα μέσα της δεκαετίας των 40. Τι συμβαίνει: Λόγω των ορμονικών μεταβολών και κυρίως της πτώσης των οιστρογόνων, η τρίχα αναπτύσσεται με πιο αργό ρυθμό, γίνεται πιο λεπτή και σπάει εύκολα, ενώ όσες πέφτουν δεν αντικαθίστανται τόσο γρήγορα όσο στο παρελθόν. Επιπλέον παρατηρούμε ότι τα μαλλιά δεν πειθαρχούν όπως παλαιότερα και το φριζάρισμα είναι πιο έντονο. Αλλοι παράγοντες που απειλούν την υγεία και την όμορφη εμφάνισή τους είναι η κούραση, η αϋπνία, το συσσωρευμένο στρες και η αυξημένη εφίδρωση και παραγωγή σμήγματος στο τριχωτό από τις εξάψεις.

Τι κάνουμε:

1. Χτενίζουμε με απαλές κινήσεις καθημερινά τα μαλλιά μας από τις ρίζες προς τις άκρες. Αυτή η διαδικασία ενεργοποιεί την κυκλοφορία του αίματος και τονώνει τις ρίζες. Παράλληλα διαχέει και τα φυσικά έλαια του τριχωτού σε όλο το μήκος της τρίχας.

2. Επισκεπτόμαστε τον κομμωτή μας κάθε 2-3 μήνες για να κόβουμε τις αδύναμες άκρες και την ψαλίδα. Μία πετυχημένη κουπ βελτιώνει την εμφάνιση των μαλλιών και παράλληλα κολακεύει το πρόσωπό μας, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερα θερμό στάιλινγκ, το οποίο άλλωστε προκαλεί σημαντικές φθορές στο στέλεχος της τρίχας.

3. Η ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε πρωτεΐνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, θα ενισχύσει την υγεία του τριχωτού και θα δυναμώσει τα μαλλιά. Τροφές όπως αβγά, κοτόπουλο, δημητριακά ολικής άλεσης, ξηροί καρποί, ελαιόλαδο και λιπαρά ψάρια έχουν καταπληκτικά οφέλη και θα επιφέρουν θεαματική βελτίωση στην ποιότητα, στη δύναμη και στη λάμψη της τρίχας.

4. Για το λούσιμο επιλέγουμε συνθέσεις κατά του σπασίματος, εμπλουτισμένες με κερατίνη. Επιπλέον, μία πλούσια μάσκα σε έλαια και ceramides θα κάνει τα μαλλιά πιο απαλά και ευκολοχτένιστα, προστατεύοντάς τα από το σπάσιμο. Αν ωστόσο παρατηρούμε τριχόπτωση, τότε προτιμάμε εξειδικευμένα σαμπουάν και κάποια τοπική αγωγή που αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το φαινόμενο.

5. Τέλος, η διαχείριση του άγχους είναι ακόμα ένας σημαντικός παράγοντας που θα φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην υγιή ανάπτυξη και στην ενδυνάμωση των μαλλιών.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κυρία Κατερίνα Λαμπρινοπούλου, δερματολόγο-αφροδισιολόγο, MD, PhD.

Ακολουθήστε το στο Google News