Σύμφωνα με μελέτες, περίπου οι μισοί από τους συμμετέχοντες ανέφεραν πως το επερχόμενο ταξίδι τους για το σαββατοκύριακο, τους φαινόταν ότι θα τελειώσει μόλις ξεκινούσε. Αυτή η αίσθηση πριν τις διακοπές μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές επιπτώσεις. Μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που σχεδιάζουμε τα ταξίδια μας — για παράδειγμα, ίσως είναι λιγότερο πιθανό να προγραμματίσει κανείς επιπλέον δραστηριότητες ή μπορεί να ξοδέψει περισσότερα για ένα ακριβό δείπνο, επειδή θέλει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον λίγο χρόνο που νομίζει ότι έχει.
Από πού προέρχεται αυτή η τάση; Και μπορεί να αποφευχθεί;
Το ρολόι του μυαλού
Όταν περιμένουμε κάτι με ανυπομονησία, συνήθως θέλουμε να συμβεί το σύντομα και να διαρκέσει όσο το δυνατόν περισσότερο. Η λαχτάρα ωστόσο για κάτι όμορφο, όπως οι διακοπές, φαίνεται να συρρικνώνει την αντίληψη της διάρκειάς του.
Πολλοί πιστεύουν πως… ο χρόνος τρέχει όταν περνάμε καλά και η έρευνα έχει δείξει ότι όταν ο χρόνος φαίνεται να περνά γρήγορα, οι άνθρωποι θεωρούν ότι η δραστηριότητα ήταν ευχάριστη και ενδιαφέρουσα.
Ίσως οι άνθρωποι υπερ-εφαρμόζουμε αυτή την υπόθεση σχετικά με τη σχέση ανάμεσα στον χρόνο και τη διασκέδαση όταν κρίνουμε τη διάρκεια γεγονότων που δεν έχουν ακόμη συμβεί, λένε οι ερευνητές. Ως αποτέλεσμα, τείνουμε να υποθέτουμε αντανακλαστικά ότι τα διασκεδαστικά γεγονότα σαν τις διακοπές, θα περάσουν πολύ γρήγορα.
Ταυτόχρονα, η λαχτάρα για κάτι μπορεί να κάνει το χρόνο μέχρι το γεγονός να φαίνεται αργός.
Ο συνδυασμός της απόστασης του ξεκινήματος στην αντίληψή μας που το απομακρύνει με το τέλος που έρχεται πιο κοντά, είχε ως αποτέλεσμα οι συμμετέχοντες στις έρευνες να ομολογούν ότι κάτι που περιμένουν με ανυπομονησία, αισθάνονται να έχει σχεδόν μηδενική διάρκεια.
Σκέψεις, ώρες, μέρες, διασκέδαση και διακοπές…
Σε μία από τις έρευνες, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να παρακολουθήσουν δύο βίντεο διάρκειας πέντε λεπτών το καθένα, το ένα μετά το άλλο. Το δεύτερο βίντεο τους περιγράφηκε είτε ως αστείο είτε ως βαρετό. Στη συνέχεια, οι ερευνητές ρώτησαν τους συμμετέχοντες πόσο χρόνο νόμιζαν ότι θα τους φαινόταν ότι διαρκεί κάθε βίντεο. Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι συμμετέχοντες προέβλεψαν πως το αστείο βίντεο θα φαινόταν να διαρκεί λιγότερο και να είναι πιο μακριά χρονικά από το βαρετό.
Αυτές οι δύο κρίσεις ενός γεγονότος – το ότι ταυτόχρονα φαίνεται πιο μακριά και υποτίθεται ότι διαρκεί λιγότερο – μπορούν σχεδόν να εξαλείψουν την αντίληψη της διάρκειας του γεγονότος στο μυαλό μας.
Πώς θα μπορούσαμε άραγε να ξεπεράσουμε αυτήν την μεροληπτική αντίληψη;
Αν εστιάζαμε στην πραγματική διάρκεια.
Παρόλο που ακούγεται αυτονόητο και προφανές, συχνά βασιζόμαστε στα υποκειμενικά μας συναισθήματα και όχι σε αντικειμενικές μετρήσεις χρόνου όταν αποφασίζουμε πόσο θα μας φανεί μια χρονική περίοδος και πώς θα την εκμεταλλευτούμε καλύτερα.
Όταν περιμένετε λοιπόν πολύ κάτι, από μια εκδήλωση μέχρι τις διακοπές σας, είναι σημαντικό να θυμάστε ακριβώς πόσες μέρες θα διαρκέσουν. Έτσι, θα απολαύσετε περισσότερο την εμπειρία και θα μπορέσετε να εκμεταλλευτείτε καλύτερα το χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας, προτρέπουν οι επιστήμονες.