Ειδικοί επισημαίνουν ότι θα μειωθεί το ποσοστό των καπνιστών, καθώς το κάπνισμα δεν είναι πλέον της μόδας.

Αν και μέχρι τώρα πιστεύαμε ότι η απόφαση του να κόψει κάποιος το κάπνισμα είναι μια προσωπική υπόθεση, ίσως τελικά να συνδέεται πολύ περισσότερο από όσο φανταζόμασταν με το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Οι ειδικοί, με επικεφαλής τον δρ. Νικόλα Χριστάκη της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ και τον δρ. Τζέιμς Φόλερ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, μελέτησαν τις περιπτώσεις 12.067 ανθρώπων, οι οποίοι συμμετείχαν σε μια μεγάλη μελέτη υγείας και έξεων με συνολική διάρκεια 32 χρόνων στην πόλη της Μασαχουσέτης.

Όπως δημοσιεύει το επιστημονικό έντυπο «New England Journal of Medicine», η συγκεκριμένη έρευνα δείχνει πώς ακριβώς οι άνθρωποι αλληλοεπηρεάζονται εντός των κοινωνικών συνόλων.

Και ενώ γύρω στο 1965 το κάπνισμα θεωρούνταν ότι προσέθετε στυλ και αέρα και ο πληθυσμός των καπνιστών ανερχόταν στο 42%, σήμερα, όπως όλα δείχνουν, η βλαβερή αυτή συνήθεια δεν είναι πλέον στη μόδα, αφού σύμφωνα με στοιχεία των Αμερικανικών Κέντρων για τον Έλεγχο και την Πρόληψη των Ασθενειών (U.S. Centers for Disease Control and Prevention) αφορά μόνο το 20% των πολιτών.

Συγκεκριμένα ο δρ. Χριστάκης εξηγεί πως ακριβώς επιτυγχάνεται η μετάδοση της… διακοπής του καπνίσματος, δίνοντας το εξής παράδειγμα: Έστω ότι έχουμε τρεις καπνιστές τον Α, τον Β και τον Γ. Ο Α και ο Β είναι φίλοι, όπως και ο Β με τον Γ. Ο Α δεν γνωρίζει τον Γ. Εάν ο Γ κόψει το κάπνισμα, τότε οι πιθανότητες να το κόψει και ο Α αυξάνονται κατά 30%, ασχέτως εάν ο κοινός γνωστός Β αποφασίσει να κόψει το τσιγάρο ή συνεχίσει να καπνίζει κανονικά.

Αντίστοιχα, τα μέλη της οικογένειας έδειξαν να αλληλοεπηρεάζονται όσον αφορά το κόψιμο του τσιγάρου. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, όταν ο ένας από τους δύο συζύγους σταματήσει να καπνίζει, τότε ο άλλος έχει κατά 67% λιγότερες πιθανότητες να συνεχίσει. Η επόμενη ομάδα με υψηλό ποσοστό (34%) είναι αυτή του δικτύου των φίλων, ενώ και τα αδέρφια έδειξαν να αλληλοεπηρεάζονται, μειώνοντας τις πιθανότητες διατήρησης του καπνίσματος κατά 25%.