Στην κωμική ταινία του Τζιμ Τζάρμους «Στην Παγίδα του Νόμου», με τον Ρομπέρτο Μπενίνι, οι φυλακισμένοι πρωταγωνιστές εξεγείρονται και διεκδικούν το αναφαίρετο δικαίωμά τους στο… παγωτό με ένα ιστορικό πλέον σύνθημα, το οποίο κάνει λογοπαίγνιο με τις λέξεις «scream» (κραυγάζω) και «ice cream» (παγωτό), που ακούγονται στα αγγλικά όμοιες. Κοινώς, όλοι «θέλουμε παγωτό»! Από το 1851, που ένας ευλογημένος γαλακτοπώλης, ο κύριος Jacob Fusell από τη Βαλτιμόρη, έφτιαξε το πρώτο παγωτό στη σύγχρονή του μορφή -γιατί και οι αρχαίοι έφτιαχναν το παγωτάκι τους ανακατεύοντας μέλι, φρούτα και πάγο, αλλά και οι Άραβες διέθεταν το «σερμπέτι» τους-, έχει αναδειχτεί στην «πρώτη και καλύτερη», την πιο λαχταριστή, την πιο «κραυγαλέα» γευστική απόλαυση του καλοκαιριού.

To παγωτό είναι παρεξηγημένο!
Είναι μάλλον μια παρεξηγημένη τροφή, καθώς το παγωτό, χάρη στο γάλα και τα αυγά που περιέχει, αποτελεί μια άριστη πηγή ενέργειας και θρεπτικών συστατικών.

  • Προσφέρει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, που προέρχονται κυρίως από το γάλα.
  • Εφοδιάζει τον οργανισμό με ενέργεια, χάρη στους υδατάνθρακες από τις γλυκαντικές ύλες που χρησιμοποιούνται και τη λακτόζη του γάλακτος. 
  • Είναι πλούσιο σε λιποδιαλυτές βιταμίνες Α, D και Ε, αλλά και σε υδατοδιαλυτές βιταμίνες Β1, Β2, Β6, Β12. 
  • Περιέχει μεταλλικά στοιχεία, από τα οποία το σημαντικότερο είναι το ασβέστιο, είναι καλή πηγή φωσφόρου και περιέχει μικρές ποσότητες σιδήρου και ψευδαργύρου. Μάλιστα, 1 μπολ (περίπου 200 ml) απλό παγωτό βανίλια δίνει τόσο ασβέστιο όσο 1 ποτήρι γάλα.
    Φυσικά, ανάλογα με τα υλικά που του προσθέτετε (π.χ. ξηρούς καρπούς), αυξάνονται και τα θρεπτικά συστατικά που προσφέρει. Όσο για τις γρανίτες και τα σορμπέ από εσπεριδοειδή, αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης C και καλίου.



Πρόσθετα «υπέρ»
Πέρα από την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που δίνει, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι πρόκειται για μια απόλαυση που, σύμφωνα και με τους ειδικούς, μπορείτε να προσφέρετε στον εαυτό σας 1-2 φορές την εβδομάδα. Λόγω της θρεπτικής του αξίας, μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει ένα καλό σνακ για τα παιδιά που κινούνται συνεχώς, καλύπτοντας παράλληλα σημαντικό μέρος των αναγκών τους σε ασβέστιο. Τονώνει τον οργανισμό, ενώ, όπως τα περισσότερα γλυκά, φαίνεται να έχει αγχολυτική δράση και να βελτιώνει τη διάθεση. Είναι το τρόφιμο που χαρακτηρίζει το καλοκαίρι, καθώς είναι δροσιστικό, και δεν χρειάζεται να το στερηθείτε, αρκεί να το καταναλώνετε με μέτρο.

Γιατί, λοιπόν, σπιτικό παγωτό;
  • Γιατί συμφέρει οικονομικά, αφού κοστίζει λιγότερο από αυτό
    που αγοράζετε έξω.
  • Γιατί ελέγχετε τις συνθήκες παρασκευής και διατήρησής του.
  • Γιατί αποφεύγετε τη χρήση ουσιών όπως τα τεχνητά αρώματα, οι γαλακτοματοποιητές, οι σταθεροποιητές και οι χρωστικές.
  • Γιατί ελέγχετε την ποιότητα των πρώτων υλών και χρησιμοποιείτε φρούτα εποχής, γάλα χαμηλό σε λιπαρά, βανίλια ανώτερης ποιότητας, πραγματική σοκολάτα.
  • Γιατί μπορείτε να φτιάξετε τις γεύσεις που τραβάει η όρεξή σας.


Τα υλικά Γάλα: Συνήθως βασικό συστατικό των παγωτών είναι το γάλα (αποβουτυρωμένο, πλήρες ή με χαμηλά λιπαρά). Μπορείτε όμως να βάλετε και κρέμα γάλακτος, γιαούρτι, ακόμα και ξινόγαλο, αν θέλετε να δώσετε μια διαφορετική νότα στις δημιουργίες σας και να μειώσετε τα λιπαρά των παγωτών. Αυγά: Εμπλουτίζουν τόσο σε γεύση όσο και σε θρεπτικά συστατικά τα παγωτά και δίνουν άλλη υφή και ποιότητα όταν είναι φρέσκα. Φυσικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε βιολογικά αυγά για ακόμα πιο υγιεινά παγωτά. Ζάχαρη: Συνήθως χρησιμοποιείτε απλή κρυσταλλική ζάχαρη, αλλά μπορείτε να βάλετε και ακατέργαστη ζάχαρη, φρουκτόζη ή κάποιο άλλο υποκατάστατό της. Φρούτα: Εμπλουτίστε τα παγωτά σας με φρέσκο χυμό φρούτων, αλλά και με κομμάτια από αποξηραμένα φρούτα. Αποφύγετε, ωστόσο, τα φρέσκα, γιατί θα βγάλουν τα υγρά τους και θα καταστρέψουν το παγωτό. Ξηροί καρποί: Σίγουρα δίνουν πλούσια γεύση, ενώ επωφελείστε και από τα θρεπτικά συστατικά τους.ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Ανάλογα με τα υλικά που χρησιμοποιείτε, διαφοροποιείται και η συνταγή του παγωτού. Έτσι, για παράδειγμα, δεν μπορεί να γίνει ακριβής αντικατάσταση της κρυσταλλικής ζάχαρης με καστανή, επειδή η τελευταία έχει περισσότερη υγρασία.

Τι μπορείτε να φτιάξετε Παγωτό γάλακτος: Περιέχει γάλα και ζάχαρη, αλλά όχι αυγά. Το πιο απλό παγωτό αυτού του είδους είναι το παγωτό βανίλια, που είναι και το παγωτό με τα λιγότερα λιπαρά, ειδικά αν χρησιμοποιήσετε ημιαποβουτυρωμένο γάλα. Παγωτό κρέμα: Περιέχει γάλα, αυγά και ζάχαρη και γι’ αυτό δεν θεωρείται η καλύτερη επιλογή για άτομα με αυξημένη χοληστερίνη και τριγλυκερίδια. Παγωτό παρφέ: Είναι το παγωτό με τα περισσότερα λιπαρά και θερμίδες, δεδομένου ότι περιέχει ξηρούς καρπούς και κρέμα γάλακτος. Περιέχει μεγάλη ποσότητα κορεσμένων λιπαρών οξέων και χοληστερίνης, γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγεται από άτομα με πρόβλημα βάρους ή ασθενείς με υπερλιπιδαιμία. Γρανίτες: Πρόκειται για παγωτά χωρίς λιπαρά, τα οποία δεν περιέχουν γάλα αλλά νερό, ζάχαρη και πολτό φρούτων. Αποτελούν μαζί με τα σορμπέ την πιο ελαφριά επιλογή, με αρκετά χαμηλότερες θερμίδες και καθόλου λιπαρά. Σορμπέ: Φτιάχνονται από νερό, ζάχαρη και χυμό φρούτων (συνήθως λεμόνι) ή συχνότερα κάποιο ποτό (π.χ. σαμπάνια, βότκα). Έχουν αντίστοιχη σύσταση με τις γρανίτες, αλλά το σιρόπι τους είναι πιο ελαφρύ. Σερβίρονται στο τέλος ενός γεύματος σαν γλυκό ή στη μέση για να «ξεπλύνουν» στην ουσία το στόμα και να προετοιμάσουν τον ουρανίσκο για το πιάτο που θα ακολουθήσει. ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Καλό είναι να μην τρώτε παγωτό μετά από καυτά φαγητά, γιατί η έντονη διαφορά μεταξύ πολύ ζεστού και πολύ κρύου μπορεί να προκαλέσει κακώσεις στο βλεννογόνο του στόματος.

Δείτε επίσης: