Το παιδί περνά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στο δωμάτιό του. Εκεί παίζει, εκεί εκφράζεται, εκεί ξεκουράζεται, αλλά και εκεί διαβάζει! Γι’ αυτό, πρέπει να είναι έτσι διαμορφωμένο, ώστε να αισθάνεται άνετα και ευχάριστα. Τώρα, μάλιστα, που ξεκινούν τα σχολεία, είναι η κατάλληλη εποχή για να προετοιμάσετε το δωμάτιό του. Για να μην αφεθεί όμως τίποτα στην τύχη, το Vita μίλησε με τους ειδικούς και σας δίνει πολύτιμες οδηγίες για να οργανώσετε σωστά το χώρο του μικρού μαθητή, ώστε να συνδυάζει αισθητική, λειτουργικότητα, ασφάλεια και φυσικά να προδιαθέτει ευχάριστα για… διάβασμα!





● Αν το παιδί σας υποφέρει από αλλεργικό άσθμα, ρινίτιδα ή αλλεργικές δερματικές παθήσεις, καλό είναι να επιλέξετε έπιπλα με λείες επιφάνειες, ώστε να καθαρίζονται πιο εύκολα και να μη μαζεύουν πολλή σκόνη, γιατί η σκόνη δημιουργεί μύκητες και εντείνει τέτοιου είδους προβλήματα. Καλό ­είναι, επίσης, να αποφεύγετε να ­βάζετε στο δωμάτιο του παιδιού ­μεγάλες αποθηκευτικές βιβλιοθήκες. ● Το φινίρισμα του γραφείου και της βιβλιοθήκης πρέπει να έχει γίνει με μη τοξικά χρώματα και βερνίκια!




Το παιδί, από την πρώτη τάξη του σχολείου, πρέπει να έχει το δικό του γραφείο και όχι να κάθεται στο γραφείο του μπαμπά ή της μαμάς, επειδή τα πόδια του θα κρέμονται και ο κορμός του δεν θα απέχει επαρκώς από την επιφάνεια του γραφείου, με αποτέλεσμα να κουράζονται τα μάτια του. Επιπλέον:

● Η απόσταση από τα μάτια του παιδιού μέχρι το βιβλίο του πρέπει να είναι 35 με 40 εκατοστά.

● Το ύψος που έχει το γραφείο πρέπει να είναι ανάλογο με το ύψος του παιδιού. Αυτό σημαίνει ότι η σχέση γραφείου-καθίσματος πρέπει να είναι τέτοια, ώστε η σπονδυλική στήλη του παιδιού σε καθιστή στάση να σχηματίζει με τους μηρούς του γωνία 90 μοιρών.

● Το γραφείο πρέπει να είναι σταθερό και με στρογγυλεμένες γωνίες.

Τέλος, είναι σημαντικό το παιδί να συμμετάσχει στην επιλογή του γραφείου του και να έχει άποψη σε ό,τι αφορά το σχέδιο. Εσείς, βέβαια, θα πρέπει να φροντίσετε ώστε αυτό να πληροί και τις εργονομικές προδιαγραφές.





Η καρέκλα του μαθητή πρέπει να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις, για να μη δημιουργεί προβλήματα παραμόρφωσης του σκελετού του και φυσικά να μην κουράζονται τα πόδια του, η πλάτη και ο αυχένας του.

● Η καρέκλα του γραφείου πρέπει να έχει 5 ροδάκια για σταθερότητα.

● Να είναι ρυθμιζόμενη, ώστε να προ­σαρμόζεται με το ύψος του παιδιού.

● Το κάθισμα να είναι μαλακό και ­ευρύχωρο, ανάλογο με τη σωματική διάπλαση του παιδιού.

● Το ύψος της βάσης του καθίσματος πρέπει να είναι τέτοιο, ώστε τα γόνατα του παιδιού σε κάμψη να σχηματίζουν ορθή γωνία.

● Η πλάτη του καθίσματος να είναι έτσι κατασκευασμένη, ώστε να ακολουθεί τις φυσιολογικές καμπύλες της σπονδυλικής στήλης.





Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέχετε, όταν επιλέγετε βιβλιοθήκη για το παιδικό δωμάτιο, είναι η ευστάθεια και το ύψος της. Πρέπει, λοιπόν, να είναι γερή για να αντέχει στις υπερβο­λές της παιδικής ηλικίας. Το παιδί πρέ­πει να φτάνει άνετα τα βιβλία μέχρι και το τελευταίο ράφι. Και, φυσικά, αφού πάρετε την κατάλληλη βιβλιοθήκη, είναι σημαντικό στα ράφια της βιβλιο­θήκης να υπάρχουν όχι μόνο σχολικά βιβλία, αλλά και εξωσχολικά, τα οποία έχετε επιλέξει μαζί με το παιδί από το βιβλιοπωλείο…





Το ιδανικό είναι το παιδί να διαβάζει με το φως της ημέρας. Επειδή αυτό δεν είναι συνήθως εφικτό ή όταν το φυσικό φως δεν είναι αρκετό:

● Πρέπει να υπάρχει πάνω στο γραφείο του παιδιού ένα ευλύγιστο πορτατίφ, για να μετακινείται εύκολα και το φως του να πέφτει διάχυτα σε όλη την επιφάνεια εργασίας, ώστε να μη δημιουργούνται σκιές εκεί που γράφει ή διαβάζει.

● Το φως του πορτατίφ πρέπει να πλησιάζει, όσο το δυνατόν, το φυσικό φως της ημέρας. Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως με τις λευκές κλασικές λάμπες, που δίνουν ψυχρό φωτισμό και όχι με το κίτρινο φως.

● Δώστε σημασία, επίσης, στην ποιό­τητα κατασκευής του, ώστε να αποκλειστεί και η τελευταία πιθανότητα… βραχυκυκλώματος.

● Πρέπει να είναι κατασκευασμένο από υλικό που να αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες. › Προσέξτε κατά την αγορά του να έχει την ένδειξη CE, σήμα που δηλώνει ότι πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ηλεκτροτεχνικής Τυποποίησης.





Σύμφωνα με την κ. Εύα Σαλαμινίου, ­ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια, διδάκτορα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του ­Λονδίνου, έχει μεγάλη σημασία οι γονείς να θυμούνται ότι ένας μαθητής του δημοτικού παραμένει πάνω απ’ όλα παιδί.

● Δεν πρέπει να απομακρύνετε τα ­παιχνίδια από το δωμάτιο του παιδιού θεωρώντας ότι θα του αποσπούν την προσοχή και δεν θα του επιτρέπουν να μελετά όσο πρέπει. Το γεγονός ότι το ­δημοτικό ­είναι τώρα πιο απαιτητικό από ό,τι παλαιότερα και τα παιδιά φορτωμένα με πολλά ­μαθήματα κάνει ακόμη πιο έντονη την ανάγκη των παιδιών για ευχάριστα διαλείμματα και παιχνίδι.

● Το παιδί, άλλωστε, ειδικά αυτό που πηγαίνει στις μικρές τάξεις του δημοτικού, το περισσότερο που μπορεί να κρατήσει την προσοχή του σε κάτι ­είναι 30-45 λεπτά. Ο χρόνος συγκέντρωσής του δεν είναι ίδιος με των ενηλίκων. Είναι σκόπιμο, λοιπόν, κατά τη διάρκεια της μελέτης του, να κάνει μικρά διαλείμματα για να ασχοληθεί με ό,τι άλλο του αρέσει, προκειμένου αργότερα να μπορέσει να ξανασυγκεντρωθεί στο διάβασμα.

● Ενώ τα παιχνίδια πρέπει να είναι ­μέσα στο παιδικό δωμάτιο, η τηλεόραση δεν έχει καμιά θέση σε αυτό. Το παιδί μπορεί να βλέπει τηλεόραση, αλλά όχι στο δωμά­τιό του, ώστε να ελέγχετε τόσο το χρόνο που βλέπει όσο και το τι βλέπει. Μια καλή αντιπρόταση είναι η μουσική. Προτείνετε στο παιδί αντί για τηλεόραση να έχει ένα CD player. Πολύ καλή ιδέα, μάλιστα, είναι να πάτε μαζί στο δισκοπωλείο να επιλέξει τα CD που του αρέσουν. Βέβαια, πρέπει να συμφωνήσετε ότι πρώτα θα διαβάζει και μετά θα ακούει μουσική.

● Τα χρώματα που θα επικρατούν στο δωμάτιο του παιδιού (στους τοίχους, τις κουρτίνες κλπ.) πρέπει να διαμορφώνουν ένα ευχάριστο και ξεκούραστο ­περιβάλλον. Οι αποχρώσεις του πράσινου θεωρείται ότι ξεκουράζουν τα μάτια, ωστόσο δεν πρέπει να βάψετε όλο το δωμάτιο πράσινο! Αντίθετα, καλό είναι στο δωμάτιο να επικρατούν χρώματα που αρέσουν στο παιδί. Γι’ αυτό, συζητήστε και επιλέξτε τα μαζί. Είναι πολύ σημαντικό να κάνετε το παιδί κοινωνό στη διαδικασία οργάνωσης του δωμα­τίου του.





Από το δωμάτιο ενός μικρού μαθητή δεν μπορεί να λείπει και ο ­ηλεκτρονικός υπολογιστής. Τα παιδιά εξοικειώνονται πλέον με τη χρήση του ήδη από την ­ηλικία του δημοτικού.

● Επιλέξτε, λοιπόν, για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ένα νεότερο μοντέλο επίπεδης οθόνης (LCD) που εκπέμπει πολύ λιγότερη ακτινοβολία και πλέον είναι ­οικονομικά προσιτό.

● Φροντίστε, κατά την τοποθέτηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, η οθόνη να είναι ακριβώς μπροστά από το παιδί και να απέχει από αυτό τουλάχιστον ­μισό μέτρο.

● Για να μειώσετε την αντανάκλαση, η οθόνη πρέπει να έχει μια μικρή κλίση και το φως της ημέρας να έρχεται από το πλάι.

● Όταν το παιδί γράφει, προτιμάτε το ανοιχτόχρωμο φόντο με σκούρα γράμματα και επιλέγετε γραμματοσειρές με καλές αποστάσεις ανάμεσα στα γράμ­ματα για να διαβάζονται πιο εύκολα.

Ωστόσο, πρέπει να ελέγχετε τις ώρες που ασχολείται το παιδί με το κομπιούτερ, καθώς η αλόγιστη χρήση του πιθανολογείται ότι σχετίζεται με την αύξηση ποσοστών μυωπίας στις νεότερες γενιές εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας. Επίσης, για την ολόπλευρη ανάπτυξή του, πρέπει να ασχολείται και με άλλες δραστηριότητες και να μην καταναλώνει όλο το χρόνο του μπροστά στην οθόνη του κομπιούτερ.




Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Γιάννη Αναστασόπουλο, ­παιδοορθοπεδικό, επιμελητή Α΄ ΕΣΥ στην Β΄Ορθοπεδική Κλινική Παίδων του Νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», τον δρ. Πέτρο Σμαχλίου, χειρουργό οφθαλμίατρο, διευθυντή της Οφθαλμολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου «Υγείας Μέλαθρον», και τη δρ. Εύα ­Σαλαμινίου, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια.