Έχετε σκεφτεί ότι η προσπάθειά σας να κάνετε το σπίτι να λάμπει από καθαριότητα μπορεί να επιβαρύνει την υγεία σας; Ακόμη κι αν δεν σας έχει απασχολήσει ποτέ αυτό το ενδεχόμενο, ο κίνδυνος είναι υπαρκτός. Ξέρετε ότι τα απορρυπαντικά, για παράδειγμα, μπορεί να ερεθίσουν το δέρμα ή ότι τα σπρέι -αρωματικά και καθαριστικά-, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ενοχοποιούνται για την πρόκληση άσθματος; Διαβάστε, λοιπόν, εύκολους και πρακτικούς τρόπους να αποφύγετε όλα αυτά ή, αν χρειαστεί, να τα αντιμετωπίσετε. Μάθετε ακόμη πώς θα αποφύγετε τα… απρόοπτα της καθαριότητας με τρόπους φιλικούς και προς το περιβάλλον.


Παγίδα

Νο 1


Τα σαπούνια και τα απορρυπαντικά

Καθώς καθαρίζατε το σπίτι σας ή πλένατε τα πιάτα, σας «έπιασε» φαγούρα στα χέρια; Ο κνησμός, το ερεθισμένο δέρμα, η ερυθρότητα και συχνά οι φουσκάλες και το οίδημα είναι συμπτώματα ερεθιστικής δερματίτιδας εξ επαφής (ή, αλλιώς, «δερματίτιδα της νοικοκυράς»). Μπορεί να προκληθεί από την επαφή του δέρματος με διάφορες ουσίες, όπως απορρυπαντικά, σαπούνια, καθαριστικά και αντισηπτικά.

Πώς θα την αποφύγετε

· Φοράτε γάντια, ώστε να μην έρχονται τα χέρια σας σε επαφή με τα απορρυπαντικά.

· Αν δεν θέλετε γάντια, ξεπλένετε πολύ καλά τα χέρια σας με άφθονο νερό.

· Προτιμήστε οικολογικά καθαριστικά, που είναι συνήθως πιο φιλικά με το δέρμα.

· Αν, παρ’ όλα αυτά, εμφανιστεί ερεθισμός στο δέρμα, βάλτε μια απλή κορτιζονούχο αλοιφή και, αν επιμένει, συμβουλευτείτε το δερματολόγο σας.


Παγίδα

Νο 2


Το ξεσκόνισμα

Μήπως, καθαρίζοντας τα έπιπλα, σας θυμήθηκε πάλι η αλλεργική σας ρινίτιδα ή επιδεινώθηκε το αλλεργικό σας άσθμα; Είναι πολύ πιθανό να σας πείραξε η σκόνη. Μέσα στη σκόνη του σπιτιού κρύβονται χιλιάδες αλλεργιογόνα σωματίδια, που μπορούν να πυροδοτήσουν μια κρίση άσθματος ή αλλεργικής ρινίτιδας.

Πώς θα την αποφύγετε

· Καθαρίστε τα έπιπλα με ένα νωπό πανάκι και όχι στεγνό ξεσκονόπανο, για να μη σηκώνεται σκόνη.

· Μη βάζετε πολλά διακοσμητικά πάνω στα έπιπλα αν είστε αλλεργικοί. Μαζεύουν σκόνη και είναι πιο δύσκολο να καθαρίσετε τις επιφάνειες των επίπλων.

· Φοράτε μάσκα όταν ξεσκονίζετε. Μάσκες θα βρείτε στα φαρμακεία και κοστίζουν από 0,10 έως 0,45 € η μία.

· Αν, παρά τα μέτρα που λάβατε, δεν αποφύγετε την αλλεργία, πάρτε τα φάρμακα που σας έχει δώσει ο γιατρός σας για αυτή την περίπτωση.


Παγίδα

Νο 3


Τα σπρέι που «κόβουν» την ανάσα

Η χρήση χημικών οικιακών σπρέι καθαρισμού και αρωματικών χώρου, ακόμη και μία φορά την εβδομάδα για μεγάλο διάστημα, αυξάνει κατά 30-50% τον κίνδυνο να αναπτύξουμε άσθμα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από το Κέντρο Έρευνας Περιβαλλοντικής Επιδημιολογίας στη Βαρκελώνη. Ταυτόχρονα τα καθαριστικά μπορούν να προκαλέσουν κρίση άσθματος σε κάποιον ασθματικό. Ακόμη, τα καθαριστικά (ανεξαρτήτως αν είναι υπό μορφή σπρέι) είναι πιθανό να προκαλέσουν αναπνευστικά προβλήματα, που μπορεί να εκδηλωθούν με δυσκολία στην αναπνοή, ερεθισμό στα μάτια, τη μύτη ή το στόμα, καθώς και βήχα. Αν εκδηλώσετε κάποιο από τα συμπτώματα αυτά, επικοινωνήστε με το γιατρό σας.

Πώς θα την αποφύγετε

· Μη χρησιμοποιείτε τα απορρυπαντικά με κλειστά παράθυρα.

· Μην αναμειγνύετε διαφορετικά καθαριστικά μεταξύ τους, επειδή δημιουργούνται αναθυμιάσεις.

· Καλό είναι να φοράτε μάσκα όταν καθαρίζετε.

· Χρησιμοποιείτε οικολογικά καθαριστικά και αρωματικά χώρου ή φτιάξτε το δικό σας αρωματικό βάζοντας μερικές σταγόνες αιθέριου ελαίου της αρεσκείας σας σε ένα βαποριζατέρ που θα έχετε γεμίσει με νερό.

· Έχετε πάντα στο σπίτι το εισπνεόμενο φάρμακο που σας έχει γράψει ο γιατρός, αν πάσχετε από άσθμα.


Κατά 50% αυξάνεται ο κίνδυνος να αναπτύξουμε άσθμα από τη χρήση καθαριστικών σπρέι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα



Παγίδα

Νο 4


Το σκούπισμα

Το σκούπισμα αποτελεί, σύμφωνα με τους ειδικούς, μία από τις πιο επιβαρυντικές δραστηριότητες για τη μέση. Αν δεν γίνεται με το σωστό τρόπο, μπορεί να ταλαιπωρηθείτε από πόνους στη μέση ή την πλάτη σας.

Πώς θα την αποφύγετε

· Προτιμήστε ένα πτυσσόμενο κοντάρι (τηλεσκοπικό) για τη σκούπα ή τη σφουγγαρίστρα, ώστε, ρυθμίζοντας το μήκος, να μην αναγκάζεστε να σκύβετε.

· Σκουπίζετε πάντα έχοντας το ένα πόδι σας λίγο πιο μπροστά από το άλλο.

· Κάνετε συχνά διαλείμματα (κάθε 5 λεπτά), για να ξεκουράζετε τη μέση σας.

· Λυγίζετε τα γόνατά σας -και όχι τη μέση σας- όταν χρειάζεται να σκύψετε, π.χ. για να μαζέψετε τη σκόνη με το φαράσι, αν δεν χρησιμοποιήσατε ηλεκτρική σκούπα.


Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κ. Παρασκευή Παπαδοπούλου-Παλαιολόγου, δερματολόγο-αφροδισιολόγο, και τον κ. Τάσο Τσάτσο, πνευμονολόγο.