Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σικάγου διαπίστωσαν ότι όσοι φοιτητές ετοιμάζονται για δύσκολα τεστ και αφιερώνουν 10 λεπτά πριν από την εξέταση για να περιγράψουν γραπτά το άγχος τους και την αιτία του, τελικά έχουν πολύ καλύτερες επιδόσεις. Καλύτερες από τίνος, όμως; Όχι από τους χαλαρούς συναδέλφους τους που θα γράφουν το ίδιο τεστ και που πάνε στις εξετάσεις αβίαστα, χωρίς στρες. Αυτοί ούτως ή άλλως έχουν σταθερά καλύτερη βαθμολογία από εκείνους που έχουν στρες. Όμως, όσοι κάνουν τη μικρή 10λεπτη άσκηση καταγραφής των συναισθημάτων τους, γράφουν καλύτερα από όσο θα έγραφαν οι ίδιοι έχοντας και το βάρος του άγχους τους.

Στο πείραμά τους, οι ερευνητές ζήτησαν από τους φοιτητές να δώσουν μικρές συνεντεύξεις πριν από τις εξετάσεις που θα έδιναν σε κάποια μαθήματα. Συσχέτισαν μετά τα επίπεδα του στρες τους με τους βαθμούς που τελικά πήραν. Στο επόμενο παρόμοιο μάθημα που θα έδιναν, οι ειδικοί τούς ζήτησαν να ξαναδώσουν συνέντευξη, για να διαπιστωθεί αν είχαν στρες.

Τότε όμως όσους είχαν άγχος τους χώρισαν σε 2 ομάδες. Από τη μία ζήτησαν να μείνει απλώς σιωπηλή και ήσυχη για 10 λεπτά σε ένα ουδέτερο χώρο. Από την άλλη ζήτησαν να αφιερώσει 10 λεπτά για να γράψει μια έκθεση για το πρόβλημα του άγχους της σχετικά με το συγκεκριμένο μάθημα στο οποίο και θα εξεταζόταν. Όσοι έγραψαν την «έκθεση» αυτή βελτίωσαν τη βαθμολογία τους κατά 5%. Όσοι απεναντίας απλώς κάθισαν ήσυχοι, επειδή ακριβώς βίωναν σιωπηρά το άγχος τους αναμένοντας την εξέταση, παρουσίασαν 12% πτώση της βαθμολογίας. Η σύγκριση έγινε με τους βαθμούς που είχαν πάρει στα προηγούμενα τεστ και έδειξε ότι η καταγραφή βοηθά σημαντικά. Επίσης, έδειξε όμως πόσο αρνητική είναι αντίθετα η «παράταση» του μαρτυρίου με μια 10λεπτη βουβή αναμονή.