Από τη Ναταλία Κουτρούλη, MSc, Ψυχολόγο υγείας, με εκπαίδευση στη γνωσιακή ψυχοθεραπεία και τη συμβουλευτική, Διδάσκουσα στην Ακαδημία Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής


Το καλοκαίρι πια δεν το αντιλαμβανόμαστε από την αλλαγή του καιρού, αλλά από τις διαρκώς αυξανόμενες συζητήσεις για τις δίαιτες. Όποια παρέα γυναικών – κυρίως – και αν συναντήσεις, το κυρίαρχο θέμα των ημερών σχετίζεται με την αναζήτηση της πιο αποτελεσματικής μεθόδου αδυνατίσματος. Αναμφίβολα, έχουν συμβάλλει και τα μέσα ενημέρωσης σε αυτή την τάση. Τόνοι μελάνι ξοδεύονται από τα περιοδικά για να μας προσφέρουν συμβουλές για αδυνάτισμα, ενώ ώρες τηλεοπτικών εκπομπών αφιερώνονται στις δίαιτες των επωνύμων.


Κι ενώ λοιπόν, η βελτίωση του καιρού μπορεί να ανυψώνει τη διάθεσή μας, η μείωση του ρουχισμού οδηγεί στη μελαγχολία και την απογοήτευση. Η συνέχεια γνωστή, ξεκινά η μάχη με τη ζυγαριά για να επιστρέψει το χαμόγελο. Όμως οι δίαιτες και οι στερήσεις στο πιάτο μας, συνήθως μας «στερούν» και το κέφι μας. Αξίζει να καταπιεζόμαστε και να περιορίζουμε τον εαυτό μας; Έχουμε αναλογιστεί για ποιους λόγους επιλέγουμε τη δίαιτα; Είναι μια πραγματική μας ανάγκη ή συμμορφωνόμαστε στα πρότυπα της εποχής; Προτού λοιπόν μας παρασύρει το ρεύμα, ας σκεφτούμε ποια από τις παρακάτω περιπτώσεις μας ταιριάζει και ας αποφασίσουμε ώριμα και συνειδητά αν και πόσο βάρος πρέπει πραγματικά να χάσουμε.


1. Λόγοι υγείας; Όταν το σωματικό μας βάρος είναι πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο σε σχέση με το φύλο, το ύψος και την ηλικία μας, ίσως είναι μια καλή ιδέα να προσπαθήσουμε σταδιακά να το μειώσουμε. Συνήθως, το περιττό βάρος οφείλεται σε μια διατροφή με πολλά λιπαρά και ζάχαρη που μπορεί να επιβαρύνει τη λειτουργία του οργανισμού, να προκαλέσει αρκετές δυσκολίες στο σώμα ή να οδηγήσει σε παθήσεις. Καλύτερα λοιπόν, να αναθεωρήσουμε τις διατροφικές μας συνήθειες και να βελτιώσουμε όχι μόνο την εικόνα μας, αλλά και την υγείας μας. Πιθανόν, ο συνδυασμός με ελαφριά άσκηση να μας βοηθήσει να αισθανθούμε το σώμα και το πνεύμα μας πιο υγιές.


2. Συναισθηματικοί λόγοι; Πολλές φορές μια ερωτική απογοήτευση ή μια επαγγελματική αποτυχία μπορεί να μας δημιουργήσει την υποψία ότι για όλα ευθύνεται η εξωτερική μας εμφάνιση και να θεωρήσουμε την απώλεια βάρους σαν τη μοναδική λύση στα προβλήματά μας. Προτού μπούμε σε αυτή τη διαδικασία, καλύτερα να σκεφτούμε γιατί πραγματικά συνέβη αυτό το γεγονός που μας απασχολεί, ποιοι παράγοντες έπαιξαν ρόλο και πόσο πραγματικά φταίει το βάρος μας για ό,τι συνέβη. Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε τις σκέψεις και τις συμπεριφορές μας και όχι τα κιλά μας; Ας θυμόμαστε, ότι δεν μας καθορίζει ό,τι δείχνει η ζυγαριά μας, αλλά ό,τι νιώθουμε και σκεφτόμαστε.


3. Κοινωνικοί λόγοι; Τις περισσότερες φορές οι δίαιτες ξεκινούν λόγω μίμησης ή συμμόρφωσης. «Αφού όλοι αδυνατίζουν και κάνουν δίαιτα, πρέπει να κάνω και εγώ». Άλλωστε, τα κοινωνικά πρότυπα προβάλλουν το αδύνατο σώμα σαν το μέσο που οδηγεί αυτόματα στην αποδοχή, την καταξίωση και την επιτυχία σε όλους τους τομείς. Δεν μπορεί όμως να εστιάζουμε μόνο στο σώμα μας και να ξεχνάμε το ρόλο του πνεύματός μας. Είναι σημαντικό να φροντίσουμε και τον εσωτερικό μας κόσμο και να πιστέψουμε στις δυνάμεις μας, να επενδύσουμε στην καλλιέργειά μας και την κοινωνική μας παιδεία. Έτσι, όχι απλώς θα ανοίξουν οι πόρτες της επιτυχίας, αλλά θα διατηρηθούν ανοιχτές.


Ας αγνοήσουμε λοιπόν όσα επιτάσσει η μόδα και ας εστιάσουμε στο ουσιώδες: για λόγους υγείας είναι σημαντικό να φροντίζουμε τον εαυτό μας, να προσέχουμε τη διατροφή μας και να αθλούμαστε. Το σώμα μας είναι ένα μηχάνημα που χρειάζεται κατάλληλη φροντίδα για να διατηρείται σε καλή κατάσταση. Υιοθετώντας αυτή την αρχή, μπορούμε να απολαύσουμε με μέτρο όσα τρόφιμα θεωρούνται παχυντικά και να ζούμε χωρίς στερήσεις την καθημερινότητά μας. Δεν είναι λοιπόν καιρός για δίαιτα απαραιτήτως, αλλά για αλλαγή στον τρόπο σκέψης και στις συνήθειές μας!