Πολλές χιλιάδες χρόνια πριν κυκλοφορήσει στα φαρμακεία το γνωστό μπλε χαπάκι κατά της στυτικής δυσλειτουργίας -μία ακόμη απόδειξη της πανάρχαιας προσπάθειας του ανθρώπου να διατηρήσει την ερωτική του απόδοση- οι άνθρωποι ήταν πρόθυμοι να δοκιμάσουν βότανα, τροφές και ρίζες που υπόσχονταν ότι τονώνουν τη λίμπιντο ή βελτιώνουν την ερωτική απόδοση. Σε όλους τους αρχαίους πολιτισμούς, από την αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη έως την Αίγυπτο και την Κίνα, τα αφροδισιακά έχαιραν ιδιαίτερης εκτίμησης, μια και υπόσχονταν τη μεγιστοποίηση της απόλαυσης και πρωτίστως την εξασφάλισή της. Τι ισχύει, όμως, σήμερα όσον αφορά τα αφροδισιακά από τη φύση; Έχουν όντως τη δράση που υπόσχονται ή μήπως η επίδρασή τους είναι εικονική και οφείλεται στη φήμη που τα συνοδεύει; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα μπορεί να μην είναι εύκολο να δοθεί -ακόμη και από τους ειδικούς-, αλλά το βέβαιο είναι ότι ακόμη και σήμερα τα αφροδισιακά της φύσης δύσκολα θα χάσουν την αίγλη τους.

ΜΕ ΤΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

Οι επιστημονικές αποδείξεις για τη δράση των περισσότερων από τα αφροδισιακά της φύσης είναι λιγοστές, γεγονός που κάνει και τους περισσότερους ειδικούς δύσπιστους ως προς τη χρήση τους. Ωστόσο, πρόσφατα oι ερευνητές του τμήματος Διατροφικής Επιστήμης του Καναδικού Πανεπιστημίου Guelph συνέλεξαν όλες τις υπάρχουσες επιστημονικές έρευνες για τα φυσικά αφροδισιακά και κατέληξαν στις ουσίες που, βάσει των υπαρχόντων στοιχείων, φαίνεται ότι όντως έχουν αφροδισιακή δράση. Σε αυτά ανήκουν το τζίνσενγκ, το σαφράν, το αφρικανικό βότανο yohimbine (το οποίο όμως σε μεγάλη δόση μπορεί να είναι τοξικό), το βότανο maca και το μοσχοκάρυδο.




Τα βότανα του έρωτα


PANAX GINSENG
Χρησιμοποιείται για περισσότερο από 2.000 χρόνια στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική ως τονωτικό. Αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι ενισχύει την αντοχή και την ερωτική διάθεση. Μάλιστα, ορισμένες έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το Panax ginseng συμβάλλει και στην καταπολέμηση της στυτικής δυσλειτουργίας. Θεωρείται ασφαλές εφόσον λαμβάνεται για 1-2 μήνες (π.χ. σε κάψουλες, αμπούλες ή σε τσάι). Ωστόσο, όσοι έχουν υπέρταση ή σακχαρώδη διαβήτη, καθώς και οι γυναίκες με ορμονικά προβλήματα (π.χ. κύστεις στο στήθος), καλό είναι να μην το χρησιμοποιούν περισσότερο από 15 συνεχόμενες ημέρες.

ΣΑΦΡΑΝ Το σαφράν (κρόκος) τονώνει και ενισχύει τον οργανισμό. Οι αφροδισιακές του ιδιότητες αρχικά μελετήθηκαν σε πειραματόζωα, αλλά ακολούθησαν έρευνες και σε άνδρες, όπου φάνηκε ότι βελτιώνει τη στυτική λειτουργία. Με βάση τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα, θεωρείται αποτελεσματικό αφροδισιακό. Μπορείτε να το απολαύσετε στο φαγητό ή στη σαλάτα ή ως έγχυμα (βράζετε νερό, ρίχνετε μέσα 4-10 ίνες σαφράν, το αφήνετε για 5-6΄, σουρώνετε και πίνετε). Η λήψη του είναι ασφαλής.

MACA Είναι ένα βότανο (Lepidium meyenii) που φύεται στις Άνδεις και παραδοσιακά θεωρείται ότι αυξάνει την ερωτική επιθυμία, την απόδοση, καθώς και τη γονιμότητα. Η φήμη του οφείλεται στους βοσκούς των Άνδεων, που παρατήρησαν αύξηση στη γονιμότητα των κοπαδιών τους που βοσκούσαν σε λιβάδια με maca. Η αφροδισιακή του δράση έχει μελετηθεί από ιταλούς, βρετανούς, αυστραλούς καθώς και περουβιανούς ερευνητές. Το κοινό συμπέρασμα όλων των ερευνών είναι ότι το συγκεκριμένο βότανο αυξάνει την ερωτική επιθυμία, ενώ σε ορισμένες μελέτες φάνηκε ότι αυξάνει και την απόδοση των ανδρών. Στη χώρα μας μπορείτε να το βρείτε σε υγρή μορφή και σε κάψουλες. Καλό είναι να μη λαμβάνεται για διάστημα άνω των 2 μηνών, ενώ αν υπάρχουν προβλήματα υγείας (π.χ. υπέρταση, σάκχαρο), πρέπει πρώτα να συμβουλεύεστε το γιατρό σας.


Τα μπαχαρικά του πάθους


ΚΑΝΕΛΑ
Τονώνει την κυκλοφορία του αίματος και αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που θεωρείται ότι ενισχύει τη λίμπιντο. Σε μεγάλη ποσότητα όμως είναι τοξική και μπορεί να μειώσει την άμυνα του οργανισμού. Αρκεστείτε, λοιπόν, σε λίγη κανέλα στον καφέ ή τα γλυκά (αποφύγετέ την αν κάνετε ομοιοπαθητική).

ΜΟΣΧΟΚΑΡΥΔΟ Στην ινδική αγιουρβεδική ιατρική θεωρείται αφροδισιακό. Ειδικότερα, θεωρείται ότι αυξάνει τον αισθησιασμό. Ωστόσο, σε μεγάλες δόσεις είναι παραισθησιογόνο και τοξικό, οπότε αρκεστείτε σε μία πρέζα στο φαγητό. Άλλωστε, δεν χρειάζεται περισσότερο για να δώσει τη χαρακτηριστική του γεύση στο φαγητό. Πάντως, σύμφωνα με τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία, το μοσχοκάρυδο φαίνεται ότι όντως έχει αφροδισιακή δράση.


2 ταπεινά αφροδισιακά


ΜΕΝΤΑ
Όπως και η κανέλα, έτσι και η μέντα διεγείρει την κυκλοφορία του αίματος και αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Λέγεται, μάλιστα, ότι ο Αριστοτέλης είχε συμβουλεύσει το Μέγα Αλέξανδρο να μην αφήνει τους στρατιώτες του να πίνουν τσάι μέντας πριν από τη μάχη, για να αποφεύγουν την ερωτική διέγερση και την επακόλουθη απώλεια των δυνάμεών τους. Μπορείτε να ετοιμάσετε τσάι μέντας (ρίχνετε μια μικρή πρέζα από το βότανο σε βρασμένο νερό, σκεπάζετε για 5-7΄, σουρώνετε και πίνετε). Μην υπερβαίνετε τα 1-2 φλιτζάνια την ημέρα για περισσότερο από

2 μήνες (αποφύγετε τη μέντα αν κάνετε ομοιοπαθητική).

ΦΑΣΚΟΜΗΛΟ Το ταπεινό φασκόμηλο χρησιμοποιείται για τη σωματική και την πνευματική τόνωση. Θεωρείται όμως ότι έχει και διεγερτικές ιδιότητες και παραδοσιακά χρησιμοποιείται από τους άνδρες μεγαλύτερης ηλικίας με σκοπό τη διατήρηση της στυτικής λειτουργίας. Μπορείτε να το καταναλώσετε ως ρόφημα (ρίχνετε για 5-7΄ μια πρέζα σε βρασμένο νερό, σουρώνετε και πίνετε).


Μερικοί το προτιμούν καυτό


Οι κόκκινες καυτερές πιπεριές
 (τσίλι) φαίνεται ότι κάνουν πολύ περισσότερα από το να δίνουν μια πικάντικη γεύση στο φαγητό. Συμβάλλουν στην αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, στην τόνωση της κυκλοφορίας του αίματος και στην πρόκληση αγγειοδιαστολής στο γεννητικό σύστημα. Επίσης, η έξαψη και η εφίδρωση που προκαλεί η κατανάλωσή τους μοιάζει με τις σωματικές αντιδράσεις που παρατηρούνται κατά τη διάρκεια της ερωτικής πράξης. Γι’ αυτούς τους λόγους, θεωρείται ότι τονώνουν και τη σεξουαλική απόδοση, αν και τα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία γι’ αυτήν τους τη δράση δεν είναι πολλά.


Οι τροφές της επιθυμίας

Η «αρχή της ομοιότητας» έχει οδηγήσει στο να αναγορευτούν αφροδισιακές πολλές τροφές ή ρίζες επειδή μοιάζουν είτε με τα ανδρικά είτε με τα γυναικεία αναπαραγωγικά όργανα. Οι περισσότεροι ειδικοί δεν αποδέχονται αυτή την άποψη. Ωστόσο, οι έρευνες από το πεδίο της εναλλακτικής ιατρικής υποστηρίζουν ότι οι τροφές που έχουν σχήμα παρόμοιο με αυτό των γεννητικών οργάνων έχουν ενέργεια που «συντονίζεται» με τα αντίστοιχα όργανα και συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία τους.


Στα τρόφιμα που έχουν «χριστεί» αφροδισιακά λόγω σχήματος ανήκουν τα σπαράγγια, τα στρείδια και τα οστρακοειδή. Τα τελευταία, ωστόσο, έχει διαπιστωθεί ότι είναι και πολύ πλούσια σε αμινοξέα, αλλά και σε ψευδάργυρο, ο οποίος θεωρείται ενισχυτικός της γονιμότητας. Η αλήθεια είναι ότι η λίστα με τις τροφές που έχουν αφροδισιακή δράση είναι πολύ μεγάλη, αλλά τα επιστημονικά στοιχεία που τεκμηριώνουν αυτήν τους την ιδιότητα είναι λίγα. Παραδοσιακά, τα θρεπτικά τρόφιμα που είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία εκλαμβάνονταν ως διεγερτικά, με τη λογική ότι συμβάλλουν στην τόνωση και την καλύτερη λειτουργία όλων των συστημάτων του οργανισμού, ως εκ τούτου και του αναπαραγωγικού συστήματος.


5 γευστικά αφροδισιακά


ΣΟΚΟΛΑΤΑ (ΚΑΚΑΟ)
Τη συνοδεύει φήμη πολλών αιώνων ως αφροδισιακό. Τα συστατικά της σοκολάτας (π.χ. η φαινυλαιθυλαμίνη) φαίνεται ότι διεγείρουν τις ορμόνες που σχετίζονται με την ευχαρίστηση (ενδορφίνες), επηρεάζοντας έμμεσα και την ερωτική διάθεση.

ΤΡΟΠΙΚΑ ΦΡΟΥΤΑ Το μάνγκο, η μπανάνα και το αβοκάντο είναι πλούσια σε ένζυμα και βιταμίνες που θεωρείται ότι βελτιώνουν τη σεξουαλική διάθεση. Εδώ, όμως, πρέπει να σημειώσουμε ότι η φήμη που τα συνοδεύει σχετίζεται κυρίως με το σχήμα τους.

ΜΕΛΙ Μαζί με το βασιλικό πολτό θεωρούνται αφροδισιακά, κυρίως λόγω της υψηλής θρεπτικής τους αξίας. Ειδικότερα, το μέλι έχει από την αρχαιότητα τη φήμη ενός εξαιρετικού αφροδισιακού, το οποίο μάλιστα αποτελούσε και το βασικό συστατικό σε παρασκευάσματα κατά της ανικανότητας.

ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ Τα καρύδια, τα αμύγδαλα, τα κάσιους, τα φουντούκια και οι ηλιόσποροι είναι ξηροί καρποί πλούσιοι σε βιταμίνη Ε (γνωστή και ως «αναπαραγωγική βιταμίνη») και σε ψευδάργυρο, ένα ιχνοστοιχείο που έχει συνδεθεί με την ενίσχυση της γονιμότητας.

ΣΥΚΑ Είναι πλούσια σε σάκχαρα και δυναμωτικά. Αυξάνουν την αντοχή και θεωρείται ότι δρουν βοηθητικά στη σεξουαλική λειτουργία, αν και αυτή τους η δράση δεν έχει τεκμηριωθεί επαρκώς επιστημονικά.


Αλκοόλ: Είναι διεγερτικό;

Η αφροδισιακή δράση του αλκοόλ οφείλεται στο ότι η κατανάλωσή του συμβάλλει στη χαλάρωση και την άρση των αναστολών. Ωστόσο, το αλκοόλ έχει φανεί ότι μειώνει την ερωτική απόδοση, ιδιαίτερα των ανδρών. Η αυξημένη κατανάλωσή του έχει συσχετιστεί με προβλήματα στυτικής δυσλειτουργίας. Συνεπώς, πείτε «ναι» σε 1-2 ποτηράκια, αλλά μην το παρακάνετε, γιατί δεν θα έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα.


100% αποτελεσματικά

Η κακή φυσική κατάσταση και η έλλειψη άσκησης έχουν συσχετιστεί με τα προβλήματα στυτικής δυσλειτουργίας, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου «Johns Hopkins», που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «American Journal of Μedicine». Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι το 50% όσων έχουν διαβήτη καθώς και το 44% όσων έχουν υπέρταση δυσκολεύονται να έχουν στύση είτε «πάντα» είτε «κάποιες φορές». Το ίδιο ισχύει και για το 26% εκείνων που κάνουν καθιστική ζωή παρακολουθώντας τηλεόραση 3 ή περισσότερες ώρες την ημέρα. Οι ειδικοί εξηγούν ότι η αλάνθαστη συνταγή για την καλή κυκλοφορία του αίματος και την εύρυθμη λειτουργία των γεννητικών οργάνων, ιδιαίτερα στους άνδρες, είναι απλή: φυσική δραστηριότητα σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή και αποφυγή της υπερκατανάλωσης αλκοόλ, αλλά και του καπνίσματος.

«ΦΤΙΑΞΤΕ» ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ

Απαραίτητο συστατικό μιας ρομαντικής βραδιάς είναι η δημιουργία χαλαρής ατμόσφαιρας. Τα αιθέρια έλαια μπορούν να σας βοηθήσουν. Αρκεί να ρίξετε 4-5 σταγόνες από 1 ή 2 αιθέρια έλαια στον αρωματικό λύχνο. Τα αιθέρια έλαια που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είναι το σανδαλόξυλο, που θεωρείται διεγερτικό, το ιλάνγκ-ιλάνγκ, που θεωρείται χαλαρωτικό, ο γλυκάνισος, που έχει τονωτική δράση, το γιασεμί, που είναι ηρεμιστικό, και το τριαντάφυλλο, στο οποίο αποδίδονται χαλαρωτικές ιδιότητες. Επίσης, μπορείτε να αρωματίσετε με 2-4 σταγόνες τα σεντόνια του κρεβατιού σας ή να ρίξετε 2-4 σταγόνες κάτω από το μαξιλάρι σας.


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ τον δρ. ΜΙΧΑΛΗ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, πτυχιούχο Ιατρικής, ρεφλεξολόγο, φυσικοπαθητικό, συνεργάτη καθηγητή του Πανεπιστημίου «Titu Maiorescu» και την κ. ΒΑΣΙΑ ΜΑΝΙΚΑ, κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο.