Υπομείνατε τις ζαλάδες, ανεχθήκατε τις ναυτίες, υποκύψατε στις λιγούρες – και τώρα δεν μπορείτε να αναπνεύσετε! Αυτό το ολοκαίνουργιο σύμπτωμα της εγκυμοσύνης σας είναι λογικό στην αρχή να σας τρομάξει. Πρώτα από όλα κανείς δεν εκλαμβάνει τη δύσπνοια ως καλό σημάδι. Και έπειτα, δεν αποκλείεται να μην είχατε ακούσει για αυτή μέχρι να τη βιώσετε. Ωστόσο, πρόκειται για ένα πολύ συνηθισμένο πρόβλημα μεταξύ των εγκύων. Έρευνα του 2015 ανακάλυψε πως το βιώνει περίπου το 60 – 70%! Ποιοι είναι λοιπόν οι λόγοι που η αναπνοή σας έγινε ξαφνικά δύσκολη υπόθεση; Και υπάρχει κάτι που μπορείτε να κάνετε για αυτό;

Τα συμπτώματα

  • Η αναπνοή απαιτεί προσπάθεια: Καταφέρνετε να πάρετε ανάσα, όμως δεν συμβαίνει πλέον αυτόματα. Χρειάζεται πρώτα να το σκεφτείτε!
  • Αισθάνεστε σφίξιμο: Νιώθετε κάτι να σας σφίγγει τον λαιμό ή το στήθος.
  • Δεν λαμβάνετε αρκετό οξυγόνο: Οι ανάσες σας είναι πιο σύντομες ή δεν είναι αρκετά βαθιές.

Οι αιτίες

Αν και θα περίμενε κανείς πως πρόκειται για ένα σύμπτωμα που παρουσιάζεται προς το τέλος της κύησης, στην πραγματικότητα μπορεί να συμβεί οποτεδήποτε και για πολλούς διαφορετικούς λόγους. Οι κυριότεροι είναι οι εξής:

  • Ορμονικές αλλαγές: Η προγεστερόνη, μια από τις σημαντικότερες ορμόνες για την ανάπτυξη του βρέφους, έχει διεγερτική δράση για το αναπνευστικό μας σύστημα, επιταχύνοντας την ανάσα.
  • Πίεση στο διάφραγμα: Καθώς η μήτρα σας μεγαλώνει, ασκεί πίεση στο διάφραγμα και τους πνεύμονες. Αλλά και πριν συμβεί αυτό, ήδη από το πρώτο τρίμηνο της κύησης, το διάφραγμα ανεβαίνει έως και τέσσερα εκατοστά. Κάποιες γυναίκες δεν καταλαβαίνουν καμία διαφορά, όμως πολλές δυσκολεύονται να πάρουν βαθιές ανάσες εξαιτίας αυτής της αλλαγής.
  • Θέση του μωρού: Δεν βρίσκονται όλα τα έμβρυα στην ίδια θέση. Αν τυχαίνει το μωράκι σας να είναι λίγο πιο ψηλά από το συνηθισμένο, η πίεση που θα δέχεται το διάφραγμά σας θα είναι μεγαλύτερη.
  • Γυμναστική: Η γυμναστική κατά τη διάρκεια της κύησης κάνει καλό τόσο στη μέλλουσα μητέρα όσο και στο μωρό. Όμως οι υπερβολές μπορούν να οδηγήσουν σε δύσπνοια, ζαλάδες και πόνο. Γι’ αυτό δώστε σημασία στις ενδείξεις που σας στέλνει το σώμα σας και φροντίστε να γυμνάζεστε τόσο ώστε να μην λαχανιάζετε.
  • Δίδυμα: Περισσότερα μωρά συνεπάγονται και μεγαλύτερη πίεση στο διάφραγμα!
  • Βάρος: Η μεγάλη αύξηση του βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά από δυσάρεστα συμπτώματα, πολλά εκ των οποίων αφορούν το αναπνευστικό σύστημα.
  • Καρδιακή υπερδραστηριότητα: Η καρδιά σας δουλεύει διπλοβάρδιες για να στείλει αίμα στον πλακούντα. Οι υπερωρίες της είναι ικανές να σας προκαλέσουν μια μικρή δύσπνοια.

Άλλα αίτια

Αν και κατά κανόνα η επιβάρυνση της αναπνοής σας κατά την εγκυμοσύνη δεν είναι ανησυχητική, ορισμένες φορές αποτελεί σύμπτωμα πιο σοβαρών προβλήματων ή επιπλοκών.

  • Άσθμα: Η κύηση ενδέχεται να επιδεινώσει τα συμπτώματα του άσθματος στις πάσχουσες εγκύους. Απευθυνθείτε στον πνευμονολόγο σας για την κατάλληλη θεραπεία.
  • Περιγεννητική μυοκαρδιοπάθεια: Πρόκειται για μια σπάνια νόσο των μυών της καρδιάς που συμβαίνει κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα της εγκυμοσύνης ή μέχρι έξι μήνες μετά τον τοκετό. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι: οίδημα αστραγάλων, χαμηλή αρτηριακή πίεση, εξάντληση, αίσθημα καρδιακού παλμού.

Πότε πρέπει να απευθυνθείτε στον γιατρό σας

Όσο φυσιολογικό και αν είναι ένα σύμπτωμα, είναι πάντα σημαντικό να το μοιράζεστε με τον γυναικολόγο που σας παρακολουθεί. Εκείνος έχει την πλήρη εικόνα της γενικότερης υγείας σας και μπορεί να διακρίνει πότε κάτι είναι ανησυχητικό. Ωστόσο, ακόμη και αν σας έχει ήδη καθησυχάσει ότι όλα πηγαίνουν καλά, είναι απαραίτητο να τον επισκεφθείτε άμεσα αν:

  • Έχουν μελανιάσει τα χείλη, τα δάχτυλα των χεριών ή των ποδιών σας.
  • Βιώνετε αίσθημα καρδιακού παλμού («φτερούγισμα» στο στήθος) ή έντονες ταχυκαρδίες.
  • Πονάτε όταν παίρνετε ανάσα.
  • Η δύσπνοια επιδεινώνεται διαρκώς.
  • Δυσκολεύεστε να μιλήσετε.
  • Ζαλίζεστε ή λιποθυμάτε.
  • «Σφυρίζει» το στήθος σας.
  • Η δύσπνοια συνοδεύεται από βήχα ή πυρετό.

Πώς μπορείτε να απαλύνετε τα συμπτώματα δύσπνοιας

Αν και κατά πάσα πιθανότητα η δύσπνοια που βιώνετε δεν είναι επικίνδυνη για εσάς ή το μωρό σας, σίγουρα δεν πρόκειται για ευχάριστη εμπειρία. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, αυτό το σύμπτωμα υποχωρεί κατά την 36η – 38η εβδομάδα της κύησης, όταν το μωρό «παίρνει θέση» για τον τοκετό. Μέχρι τότε υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να αισθανθείτε λίγο καλύτερα.

  • Αλλάξτε θέση: Σηκωθείτε όρθια ή καθίστε σε μια θέση που να σας κρατά ίσια την πλάτη για να μην πιέζετε παραπάνω τους πνεύμονές σας.
  • Προσέξτε τη στάση του σώματός σας: Πάντα είναι λάθος να καμπουριάζουμε, τώρα όμως η σωστή στάση σώματος είναι πιο σημαντική από ποτέ.
  • Κοιμηθείτε σωστά: Φροντίστε να βρείτε την κατάλληλη στάση ύπνου ώστε οι πνεύμονές σας να έχουν τον χώρο που χρειάζονται.
  • Κάντε διάλειμμα: Αν η δύσπνοια είναι αποτέλεσμα κόπωσης ή άσκησης, ακούστε το σώμα σας και δώστε του λίγο χρόνο να επανέλθει.
  • Μάθετε τεχνικές αναπνοών: Εκτός από την μείωση του πόνου κατά τη διάρκεια του τοκετού, θα σας βοηθήσουν να πάρετε και πιο βαθιές ανάσες στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τότε.
  • Προσέξτε το βάρος σας: Η ήπια αύξηση του βάρους σας κατά τη διάρκεια της κύησης θα σας προφυλάξει και από άλλα σημαντικά προβλήματα.
Ακολουθήστε το στο Google News