Η τροφική δηλητηρίαση συνήθως συμβαίνει όταν παθογόνα μολύνουν τα τρόφιμα ή το πόσιμο νερό. Αν και δυσάρεστη, η τροφική δηλητηρίαση είναι σχετικά συχνή.

Τι προκαλεί τροφική δηλητηρίαση

Οι περισσότερες τροφογενείς ασθένειες οφείλονται σε πέντε παθογόνα. Αυτά τα παθογόνα είναι:

  • Νοροϊός – βρίσκεται συνήθως σε στρείδια, φρούτα και λαχανικά
  • Σαλμονέλα – βρίσκεται συνήθως στα αυγά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Clostridium perfringens – βρίσκεται στο κρέας και τα πουλερικά
  • Campylobacter – βρίσκεται σε μη μαγειρεμένο κρέας και μολυσμένο νερό
  • Σταφυλόκοκκος – βρίσκεται σε ζωικά προϊόντα, όπως η κρέμα, τα αυγά και το γάλα

Η σαλμονέλα και ο νοροϊός ευθύνονται για τις περισσότερες νοσηλείες. Αλλά κάποιος μπορεί επίσης να νοσηλευτεί για τροφική δηλητηρίαση από:

  • βακτήρια
  • παράσιτα
  • μούχλα
  • τοξίνες
  • ρύπους
  • αλλεργιογόνα

Συνήθως, η τροφική δηλητηρίαση είναι το αποτέλεσμα του ακατάλληλου χειρισμού των τροφών και του κακοψημένου κρέατος. Για να μειώσετε την πιθανότητα να πάθετε τροφική δηλητηρίαση φροντίστε να πλένετε τα χέρια, τα σκεύη και τα πιάτα σας μεταξύ ωμού και μαγειρεμένου σταδίου, όταν βρίσκεστε στην κουζίνα.

Πώς θα αποφύγετε την τροφική δηλητηρίαση

Αφήστε το στομάχι σας να ηρεμήσει. Αφού περάσουν τα βαριά συμπτώματα, όπως έμετος, διάρροια και στομαχικές διαταραχές, οι ειδικοί συνιστούν να αφήσετε το στομάχι σας να ξεκουραστεί. Αυτό σημαίνει να αποφύγετε εντελώς το φαγητό και το ποτό για μερικές ώρες.

#1 Μείνετε ενυδατωμένοι

Η πρόσληψη υγρών είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθηθεί το σώμα σας να καταπολεμήσει τις επιπτώσεις της τροφικής δηλητηρίασης. Ο έμετος και η διάρροια μπορεί να προκαλέσουν αφυδάτωση, επομένως το πιπίλισμα κομματιών πάγου ή η λήψη μικρών γουλιών νερού είναι ένα καλό σημείο εκκίνησης.

Τα αθλητικά ποτά που περιέχουν ηλεκτρολύτες είναι ο καλύτερος τρόπος για την πρόληψη της αφυδάτωσης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Άλλα προτεινόμενα υγρά περιλαμβάνουν:

  • αναψυκτικά χωρίς καφεΐνη
  • τσάι χωρίς καφεΐνη
  • ζωμό κοτόπουλου ή λαχανικών

#2 Τρώτε ελαφρύ φαγητό

Όταν αισθάνεστε ότι μπορεί να μπορείτε να συγκρατήσετε το φαγητό, φάτε τροφές που είναι ήπιες για το στομάχι και το γαστρεντερικό σας σύστημα, με χαμηλά λιπαρά και «φτωχές» σε φυτικές ίνες.

Τροφές που είναι απαλές για το στομάχι περιλαμβάνουν:

  • μπανάνες
  • δημητριακό
  • ασπράδια
  • μέλι
  • ζελεδάκια
  • πλιγούρι βρώμης
  • βραστές πατάτες ή πουρέ πατάτας
  • ρύζι
  • αλμυρά
  • τοστ
  • πουρέ μήλων

#3 Δοκιμάστε φυσικές θεραπείες

Κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου τροφικής δηλητηρίασης, είναι σημαντικό για το σώμα σας να ακολουθεί τη φυσική του αντίδραση για να καθαρίσει και να επιτρέψει στον πεπτικό σωλήνα να απαλλαγεί από τα επιβλαβή βακτήρια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ένα μη συνταγογραφούμενο φάρμακο για τη διάρροια δεν είναι ένας καλός τρόπος για τη θεραπεία της τροφικής δηλητηρίασης.

Ενώ τα συμπτώματά σας είναι στο ζενίθ τους, ίσως θέλετε να δοκιμάσετε να πιείτε ένα αφέψημα με τζίντζερ, καθώς είναι γνωστό ότι καταπραΰνει το στομάχι.

Μόλις αισθανθείτε καλά, μπορεί να θέλετε να αντικαταστήσετε την κανονική εντερική χλωρίδα σας με φυσικά γιαούρτια ή προβιοτικές κάψουλες για τουλάχιστον 2 εβδομάδες.

Αυτό θα βοηθήσει το σώμα σας να αναγεννήσει τα υγιή βακτήρια που χάθηκαν κατά την εκκαθάριση της τροφικής δηλητηρίασης και να επαναφέρει το πεπτικό και το ανοσοποιητικό σας σύστημα σε καλό δρόμο.

#4 Άλλες συμβουλές

Καθυστερήστε το βούρτσισμα των δοντιών σας για τουλάχιστον μία ώρα. Τα οξέα του στομάχου που αποβάλλονται κατά τη διάρκεια του εμετού μπορεί να βλάψουν το σμάλτο των δοντιών σας και το βούρτσισμα των δοντιών σας αμέσως μετά τον εμετό μπορεί να διαβρώσει περαιτέρω το σμάλτο. Ξεπλύντε, αντίθετα, το στόμα σας με ένα μείγμα νερού και μαγειρικής σόδας.

Το ντους βοηθά στον καθαρισμό του σώματός σας από τα ανθυγιεινά βακτήρια. Θα πρέπει επίσης να φροντίσετε να ξεκουράζεστε αρκετά. Η επαρκής ξεκούραση μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα πιο γρήγορα.

Ποια τρόφιμα και ποτά πρέπει να αποφεύγετε

Το σώμα σας είναι ήδη σε επίθεση, διώχνοντας τα παθογόνα που ευθύνονται για την τροφική δηλητηρίαση. Δεν θέλετε λοιπόν να δώσετε άλλα «πυρομαχικά» στους «εισβολείς».

Η προτεραιότητά σας πρέπει να είναι να αποφύγετε τις τροφές που σας έκαναν να αρρωστήσετε. Πετάξτε αμέσως τις «ύποπτες» τροφές στα σκουπίδια και κλείστε καλά τον κάδο, ώστε τα κατοικίδιά σας να μην έχουν πρόσβαση στα μολυσμένα τρόφιμα.

Αποφύγετε τρόφιμα, ποτά και ουσίες που είναι βαριές για το στομάχι, όπως:

  • αλκοόλ
  • καφεΐνη, η οποία περιέχεται σε ποτά όπως σόδα, ενεργειακά ποτά ή καφές
  • πικάντικα φαγητά
  • τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες
  • γαλακτοκομικά προϊόντα
  • λιπαρά φαγητά
  • τηγανητά φαγητά
  • νικοτίνη
  • καρυκευμένα φαγητά
  • χυμούς φρούτων

Ακολουθήστε αυτές τις απλές συμβουλές και θα αισθανθείτε καλύτερα σύντομα.

Πότε να μιλήσετε με γιατρό

Τα συμπτώματα της τροφικής δηλητηρίασης συνήθως δεν διαρκούν περισσότερο από 48 ώρες. Εάν η διάρροια διαρκεί περισσότερο από 3 ημέρες, ήρθε η ώρα να καλέσετε έναν γιατρό. Εάν έχετε ιστορικό αφυδάτωσης, καρδιακής νόσου, εμβολής ή άλλων σοβαρών προβλημάτων υγείας, αναζητήστε βοήθεια και πίνετε πολλά υγρά.

Να θυμάστε ότι τα σοβαρά συμπτώματα, όπως αιματηρά κόπρανα, ζάλη, μυϊκή αδυναμία και έντονες κράμπες στο στομάχι θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη. Μην περιμένετε να υποχωρήσουν αυτά τα συμπτώματα, πριν επισκεφτείτε έναν γιατρό.

Εάν εμφανίσετε σοβαρά συμπτώματα καλέστε το Κέντρο Δηλητηριάσεων στο 210-7793777.

Ακολουθήστε το στο Google News