«Το αεροπλάνο είναι το πιο ασφαλές μέσο μαζικής μεταφοράς». Οι περισσότεροι από εμάς, μεγαλώσαμε ακούγοντας αυτή τη φράση. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που… θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν τον εν λόγω ισχυρισμό. Ποια είναι η πιο κρίσιμη και επικίνδυνη φάση μιας πτήσης;
Μια εξ αυτών αφορά το πρόσφατο αεροπορικό δυστύχημα στην Ινδία με εμπλοκή ενός Boeing 787 Dreamliner, κατά τη φάση της απογείωσης.
Η εν λόγω τραγωδία, έρχεται να αναδείξει ένα στατιστικό δεδομένο σύμφωνα με το οποίο η μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας δεν βρίσκεται κατά τη διάρκεια της πτήσης, όπως μπορεί πολλοί να πίστευαν, αλλά στα τελευταία λεπτά της και λιγότερο κατά τη διάρκεια της απογείωσης.
Ποια είναι, όμως, η πιο κρίσιμη και επικίνδυνη φάση μιας πτήσης;
Ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες φάσεις σε μία πτήση
Σύμφωνα με τη στατιστική σύνοψη της Boeing για τα ατυχήματα αεροσκαφών (Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents) την οποία οπτικοποίησε και δημοσιεύει το πρακτορείο Reuters, που καλύπτει την περίοδο 2015 έως 2024, η φάση της προσγείωσης είναι η πιο επικίνδυνη από όλες.
Η Boeing καταγράφει σαφώς ότι τα περισσότερα θανατηφόρα ή σοβαρά ατυχήματα συμβαίνουν κατά την τελική επαφή του αεροσκάφους με τον διάδρομο, καθιστώντας αυτή τη φάση κρισιμότερη ακόμη και από την απογείωση.

Η προσγείωση θεωρείται εξαιρετικά απαιτητική για πολλούς λόγους. Οι πιλότοι καλούνται να εκτελέσουν μία άσκηση ακριβείας, συνυπολογίζοντας μεταβλητές όπως ταχύτητα, γωνία καθόδου, καιρικά φαινόμενα και την κατάσταση του διαδρόμου.
Κάθε απόκλιση, κάθε δευτερόλεπτο καθυστέρησης, μπορεί να είναι καθοριστικό. Σε αεροδρόμια με περιορισμένες υποδομές, όπως πολλά της Νότιας Ασίας, οι πιθανότητες ατυχήματος αυξάνονται ραγδαία.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι η φάση της πτήσης σε σταθερό ύψος, αυτή που διαρκεί τις περισσότερες ώρες, παρουσιάζει ελάχιστα ατυχήματα, επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι ο κίνδυνος στην αεροπλοΐα δεν αυξάνεται με το χρόνο στον αέρα, αλλά με την πολυπλοκότητα των μεταβάσεων από και προς αυτόν.