Το λεγόμενο «βλέμμα της Gen Ζ» — ένα πρόσωπο ανέκφραστο που δεν χαμογελά στις selfies και τα βίντεο στα social media — έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ειδικών. Αν και δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη μεγάλες επιστημονικές ψυχολογικές μελέτες με κριτική αξιολόγηση, σχετικές έρευνες υποδεικνύουν ότι αυτό το… κενό στο βλέμμα μπορεί να αντανακλά γενεαλογικά θέματα σχετικά με την ταυτότητα, την ορατότητα, τη ρύθμιση των συναισθημάτων και την ψηφιακή αυτοπαρουσίαση.
Το βλέμμα της Gen Z, πέραν της ουδέτερης- άδειας έκφρασης, στις φωτογραφίες μοιάζει να έχει άμεση οπτική επαφή με την κάμερα. Σε αντίθεση με προηγούμενες γενιές που συχνά ήθελαν να φαίνονται φιλικές ή να δείχνουν ότι περνούν καλά, πολλοί από την Gen Z φαίνεται να υιοθετούν μια συναισθηματικά ουδέτερη όψη. Είναι ειρωνική; Είναι αυθεντική; Ή και τα δύο μαζί;
Gen Z: Τι μαρτυρά ένα βλέμμα
Συναισθηματική αυτοπροστασία
Έρευνες δείχνουν ότι οι ουδέτερες εκφράσεις του προσώπου μπορεί να λειτουργούν ως μέσο ρύθμισης των συναισθημάτων και ως ασπίδα απέναντι στην κριτική ή την υπερέκθεση. Μια κοινή ανησυχία της Gen Z είναι να μην φανούν «αμήχανοι» ή πολύ πρόθυμοι. Η καταστολή των συναισθημάτων στους ψηφιακούς χώρους μπορεί να σηματοδοτεί πως κανείς έχει τον έλεγχο του πώς παρουσιάζεται ενώ ταυτόχρονα αρνείται να παίξει το παιχνίδι της «υποχρεωτικής» ευγένειας, χαράς ή οποιουδήποτε άλλου συναισθήματος που πολλοί ίσως περιμένουν.
Αντίσταση στην επιτηδευμένη θετικότητα
Μελέτες αποκαλύπτουν μια γενεαλογική μετατόπιση προς μια πιο αυθεντική ή «πραγματικά αδιάφορη» αυτοπαρουσίαση. Η Gen Z τείνει να είναι πιο σκεπτική απέναντι σε υπερβολικά επιμελημένες παρουσίες στα social media. Έτσι, το βλέμμα μπορεί να είναι, όπως αναφέρθηκε μια άρνηση της «χαμογέλα για την κάμερα» κουλτούρας των Millennials και της Γενιάς Χ και ίσως υποδηλώνει την αποδοχή των πιο «αληθινών» ή «χαλαρών» συναισθημάτων, όπως η πλήξη, που παλιά θεωρούνταν λιγότερο «όμορφα».
Συναισθηματικό μούδιασμα
Πολλοί από τη Gen Z μεγάλωσαν με το ίντερνετ, βλέποντας εικόνες χωρίς σταματημό. Αυτό μπορεί να τους κούρασε. Το βλέμμα τους λοιπόν ίσως μαρτυρά μια απόσταση, σαν να λένε «τα έχω δει όλα αυτά ήδη και δεν με αγγίζουν πια». Αυτή η αποστασιοποιημένη συμπεριφορά αποκαλύπτει ένα «συναισθηματικό μούδιασμα» που συμβαίνει όταν κάποιος είναι υπερβολικά εκτεθειμένος σε υπερδιεγερμένα ψηφιακά περιβάλλοντα.
Η νέα αισθητική της Gen Z
Σε αντίθεση με τις «στημένες», «τέλειες» πόζες, το βλέμμα της Gen Ζ, δεν ακολουθεί τα κλασικά πρότυπα ομορφιάς.
Αποφεύγει το πολύ θηλυκό ή γκλάμουρ στυλ και προτιμά κάτι πιο φυσικό, ακατέργαστο, ακόμα και λίγο αμήχανο. Οι ειδικοί το ονομάζουν αυτό «αισθητική της αντίστασης», γιατί αυτή η στάση αδιαφορίας και αυθεντικότητας γίνεται κομμάτι του δικού τους μοναδικού στυλ.
Το βλέμμα της Gen Ζ δεν είναι απλώς μια κενή ματιά — είναι ένα σήμα
Αντιτίθεται στα παλιά πρότυπα ψηφιακής αυτοπαρουσίασης, αντανακλά τις αλλαγές στις στάσεις απέναντι στην ορατότητα και την αυθεντικότητα και μπορεί επίσης να λειτουργεί ως μια διακριτική μορφή συναισθηματικών ορίων σε μια εποχή συνεχούς έκθεσης.