Το ανοσοποιητικό σύστημα των ανθρώπων ενεργοποιήθηκε για να προστατεύσει τον οργανισμό από λοιμώξεις, αφού αυτοί εισήλθαν σε έναν εικονικό κόσμο μέσω εικονικής πραγματικότητας, γεμάτο με άτομα που έδειχναν άρρωστα, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Η παρουσία κοντά σε ασθενείς φαίνεται πως μπορεί να ενεργοποιήσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, ακόμη και όταν εμείς δεν έχουμε ασθενήσει ώστε να έχουμε πιθανόν αντισώματα ή ακόμη και όταν οι άρρωστοι δεν είναι πραγματικοί.
Πώς λειτουργεί το ανοσοποιητικό μας στον εικονικό κόσμο;
Ερευνητές από την Ελβετία χρησιμοποίησαν την εικονική πραγματικότητα (VR) για να μελετήσουν τις βιολογικές αντιδράσεις του ανθρώπου σε πιθανούς κινδύνους για την υγεία. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Neuroscience και υποδεικνύει ότι η εικονική πραγματικότητα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό εργαλείο ενίσχυσης του ανοσοποιητικού, μαζί με τα εμβόλια.
Στο πείραμα συμμετείχαν 248 υγιείς νέοι ενήλικες, που συνδέθηκαν με μηχανήματα καταγραφής εγκεφαλικής δραστηριότητας και φόρεσαν συσκευή VR. Στον εικονικό κόσμο, εμφανίστηκαν άβαταρ με ορατά σημάδια ασθένειας, όπως εξανθήματα ή βήχα, καθώς και άτομα με φοβισμένες ή ουδέτερες εκφράσεις.
Όταν τα «άρρωστα» άβαταρ πλησίαζαν πολύ τους συμμετέχοντες, ενεργοποιούνταν περιοχές του εγκεφάλου τους που ανιχνεύουν απειλές, κυρίως το δίκτυο σημασίας. Αυτό δεν συνέβαινε όταν πλησίαζαν ουδέτερα ή φοβισμένα πρόσωπα.
Ανοσοποιητικό και άμεση αντίδραση
Ακόμη πιο εντυπωσιακό ήταν ότι οι αναλύσεις αίματος έδειξαν ενεργοποίηση των φυσικών λεμφοειδών κυττάρων, τα οποία παίζουν βασικό ρόλο στην πρώτη άμυνα του οργανισμού απέναντι σε παθογόνα. Οι επιστήμονες ανέφεραν ότι περίμεναν πολύ ήπια αντίδραση, αν κιόλας υπήρχε καθόλου. Το να παρουσιάζονται αλλαγές στα κύτταρα μέσα σε λίγες ώρες ήταν κάτι συναρπαστικό.
Σύμφωνα με την έρευνα, το σώμα μας φαίνεται να λειτουργεί προληπτικά, εντοπίζοντας πιθανούς κινδύνους, προτού υπάρξει πραγματική μόλυνση.
Το σώμα ως «ανιχνευτής» καπνού
Η μελέτη υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλος και το ανοσοποιητικό μπορούν να ενεργοποιούνται από υποθετικές απειλές, ακόμα κι αν αυτές αποδειχτούν ψευδείς συναγερμοί. Φαινόμενα όπως το άγχος, η φλεγμονή, ο βήχας, η ναυτία ή ο πόνος μπορεί να λειτουργούν προστατευτικά σε τέτοιες περιπτώσεις.
Η ομάδα συνεχίζει να αναλύει τα δεδομένα, προσπαθώντας να ελέγξει αν η απειλή από βακτήρια ή ιούς στην εικονική πραγματικότητα προκαλεί διαφορετικές αντιδράσεις. Παράλληλα, διερευνά αν το VR μπορεί να ενισχύσει την ανταπόκριση στα εμβόλια. Εξετάζει, ακόμη, κατά πόσο τέτοια εικονικά περιβάλλοντα μπορούν να λειτουργήσουν ως τρόποι προετοιμασίας για άτομα με αλλεργίες. Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η ιδέα είναι να έχει ήδη προετοιμαστεί το σώμα ώστε, όταν έρθει η πραγματική μόλυνση, να αντιδράσει πιο αποτελεσματικά.
Η μελέτη είναι από τις πρώτες του είδους της και απαιτείται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα. Δεν είναι ακόμη γνωστό αν η ανοσοαπόκριση που προκαλείται από την εικονική πραγματικότητα είναι εξίσου ισχυρή ή διαρκής όσο αυτή ενός εμβολίου.