Ένα μεγάλο γεύμα μπορεί να φέρει μαζί του κι ένα δίλημμα: να ξαπλώσουμε λίγο ή να βγούμε για περπάτημα να «κάψουμε» ό,τι καταναλώσαμε; Θα πρέπει να περιμένουμε να «χωνέψουμε» πριν κινηθούμε;

Τι συμβαίνει στο σώμα μετά το φαγητό

Μετά το φαγητό, ο οργανισμός μπαίνει σε μια φάση έντονης μεταβολικής δραστηριότητας. Τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα αρχίζουν να ανεβαίνουν, το πάγκρεας απελευθερώνει ινσουλίνη και το σώμα ξεκινά να αξιοποιεί ή να αποθηκεύει την ενέργεια που μόλις έλαβε. Όσο μεγαλύτερο ή πιο πλούσιο σε υδατάνθρακες είναι το γεύμα, τόσο πιο έντονη μπορεί να είναι αυτή η μεταγευματική απόκριση. Και εδώ φαίνεται να μπαίνει στο παιχνίδι το περπάτημα…

Η επιστήμη λέει να μην το καθυστερούμε

Τα δεδομένα των τελευταίων ετών δείχνουν ότι η ήπια κίνηση σχετικά σύντομα μετά το γεύμα – και όχι ώρες αργότερα – μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση των επιπέδων σακχάρου. Ο λόγος είναι ότι οι μύες χρησιμοποιούν γλυκόζη για να κινηθούν. Όταν περπατάμε, ένα μέρος της γλυκόζης που κυκλοφορεί στο αίμα κατευθύνεται προς τους μύες και χρησιμοποιείται ως καύσιμο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο ομαλή μεταγευματική απόκριση σε σύγκριση με το να παραμείνουμε εντελώς ακίνητοι.

Πόσο περπάτημα χρειάζεται;

Τα μέχρι τώρα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι ακόμη και σύντομα διαστήματα κίνησης μπορούν να κάνουν διαφορά. Σε αρκετές μελέτες, ένα ήπιο περπάτημα διάρκειας περίπου 10–20 λεπτών μετά το γεύμα συνδέθηκε με πιο ήπια αύξηση της γλυκόζης σε σχέση με την παραμονή σε καθιστή θέση. Αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να βγούμε για γρήγορο περπάτημα ή να μετατρέψουμε το βραδινό σε προπόνηση. Η ένταση φαίνεται να έχει μικρότερη σημασία από τη συνέπεια και τη χρονική στιγμή.

Υπάρχει περίπτωση να μην μας ταιριάζει;

Δεν νιώθουν όλοι οι άνθρωποι άνετα να κινηθούν αμέσως μετά το φαγητό. Αν το γεύμα ήταν πολύ μεγάλο, πολύ λιπαρό ή αν υπάρχει ευαισθησία στο γαστρεντερικό σύστημα, ένα σύντομο διάστημα αναμονής μπορεί να είναι απαραίτητο. Επίσης, μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες σε άτομα με συγκεκριμένες παθήσεις ή εξατομικευμένες ιατρικές οδηγίες. Το ζητούμενο δεν είναι να βρούμε το «τέλειο λεπτό», αλλά μια συνήθεια που να λειτουργεί για εμάς στην πράξη.

Δεν χρειάζεται απαραίτητα να φορέσουμε τα αθλητικά μας

Δεν χρειάζεται να βάλετε αθλητικά ή να βγείτε για μια μεγάλη βόλτα για να δείτε όφελος. Η ήπια κίνηση μετά το γεύμα μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Να μαζέψετε το τραπέζι, να περπατήσετε όσο μιλάτε στο τηλέφωνο ή ακόμη και να κινηθείτε λίγο μέσα στο σπίτι. Αυτό που φαίνεται να έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να μη μένουμε τελείως ακίνητοι για πολλή ώρα αμέσως μετά το φαγητό. Αν δεν μπορείτε να το κάνετε μετά από κάθε γεύμα, δεν πειράζει. Για πολλούς ανθρώπους, ακόμη και ένα σύντομο περπάτημα μετά το βραδινό είναι μια ρεαλιστική αρχή.

Άρα, ποια είναι η καλύτερη στιγμή;

Αν ψάχνουμε έναν πρακτικό κανόνα, η επιστήμη φαίνεται να συγκλίνει σε έναν απλό: δεν χρειάζεται να περιμένουμε πολύ για να κινηθούμε αφού τελειώσουμε το φαγητό μας. Ένα ήρεμο περπάτημα μέσα στα πρώτα λεπτά έως περίπου μισή ώρα μετά το γεύμα φαίνεται να είναι μια εύκολη συνήθεια που μπορεί να υποστηρίξει τη μεταγευματική ρύθμιση χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Και ίσως τελικά η πιο χρήσιμη ερώτηση να μην είναι «ποια είναι η τέλεια ώρα;» αλλά «μπορώ να βάλω λίγη περισσότερη κίνηση μέσα στη μέρα μου;».