Την πατρότητα του παγωτού διεκδικούν πολλοί και δεν είναι τυχαίο αφού, κατά γενική ομολογία, αποτελεί το νοστιμότερο γλυκό. Οι Πέρσες και οι Αιγύπτιοι γέμιζαν τα ποτήρια τους με χιόνι, το οποίο κοσκίνιζαν με ένα σουρωτήρι στην κούπα και με αυτόν τον τρόπο πάγωναν τα ποτά τους. Στον Μεσαίωνα, μέχρι την Αναγέννηση, ο πάγος ήταν το εκκεντρικό στοιχείο ενός τραπεζιού. Στην Κίνα πολλούς αιώνες πριν εμπλούτιζαν το χιόνι με μέλι - θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν ένα είδος σορμπέ. Μεταγενέστερα ο πρώτος καταναλωτής σορμπέ ήταν ο Νέρωνας, ο οποίος απολάμβανε μια κούπα χιόνι ανακατεμένο με μέλι και χυμούς φρούτων. Πολλά χρόνια μετά το παγωτό αρχίζει να παίρνει άλλη μορφή. Το american ice cream κάνει δυναμικά την εμφάνισή του. Η αμερικανική εισβολή εκφράζεται με χρώμα, σύνθεση και ποικιλία. Τα παγωτά του Νέου Κόσμου σερβίρονται σε εντυπωσιακά ποτήρια και μπολ και γαρνίρονται με φρούτα, σαντιγί και σιρόπια.

Τα υπέρ της παγωμένης απόλαυσης
Το παγωτό, όταν είναι καλό, δεν έχει μόνο ζάχαρη, έχει και θρεπτική αξία. Παρέχει σημαντικές ποσότητες ασβεστίου, φωσφόρου και λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D και E στον οργανισμό, καθώς και υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη. Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε ότι το παγωτό (κυρίως εξαιτίας του πλήρους γάλακτος και της κρέμας γάλακτος) μας επιβαρύνει και με τα επιζήμια κορεσμένα λιπαρά οξέα. 
 
Σορμπέ και γρανίτες: Ποια η διαφορά;

Η διαφορά ανάμεσα σε ένα σορμπέ και μια γρανίτα είναι ότι το πρώτο περιέχει περισσότερη ζάχαρη και έχει πιο βελούδινη υφή, σε αντίθεση με τη γρανίτα, που φτιάχνεται πιο εύκολα και δεν μας ενοχλεί που περιέχει κρυστάλλους. Κανένα από τα δύο δεν περιέχει γάλα και αυγό. Η βάση τους είναι το σιρόπι και ο χυμός ώριμων φρούτων. 

Για να μην παχύνετε
Το παγωτό είναι ένα τρόφιμο που κατατάσσεται συνήθως στα επικίνδυνα για τη σιλουέτα μας τρόφιμα, γιατί είναι πλούσιο σε ζάχαρη, λιπαρά και επομένως θερμίδες. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να το στερηθείτε. Στην αγορά κυκλοφορούν πράγματι πολύ πλούσια σε θερμίδες παγωτά, αλλά υπάρχουν και αρκετά με λίγες θερμίδες. Το αν θα σας παχύνει ή όχι ένα παγωτό έχει άμεση σχέση με την ποσότητα που καταναλώνετε, καθώς και με το υπόλοιπο καθημερινό σας διαιτολόγιο. Το να τρώτε δηλαδή μία με δύο φορές την εβδομάδα ένα παγωτό δεν είναι έγκλημα. Αν όμως τρώτε χωρίς μέτρο παγωτά και ακολουθείτε ένα ήδη επιβαρυντικό ή θερμιδικά πλήρες διαιτολόγιο, τότε σίγουρα κινδυνεύετε να παχύνετε. Ας δούμε όμως αναλυτικά ποια παγωτά είναι καταστροφικά για το βάρος σας και ποια έχουν τις λιγότερες θερμίδες: Αν προσέχετε το βάρος σας, καλό θα ήταν να αποφεύγετε τα παγωτά που συνοδεύονται από επίθετα ή ονομασίες όπως: σπέσιαλ, super, γίγας, grand, μπανάνα σπλιτ, σάντουιτς, κασάτο (συνδυασμός διάφορων τύπων παγωτού), παρφέ (παγωτό που περιέχει περισσότερο λίπος, φρούτα και ξηρούς καρπούς). Αυτού του είδους τα παγωτά συνήθως είναι μεγάλα σε μέγεθος και πλούσια σε ζάχαρη και λιπαρά. Σερβίρονται με σαντιγί, ξηρούς καρπούς και σιρόπι φρούτων ή σοκολάτας. Καλό είναι επίσης να αντιστέκεστε στους μεγάλους και σύνθετους πυραύλους, που έχουν επικάλυψη σοκολάτας, σιρόπια, ξηρούς καρπούς και είναι αρκετά επιβαρυντικοί και λόγω του μπισκότου που περιέχουν. Ακόμα και τα ξυλάκια, που πολλοί θεωρούν ότι δεν έχουν πολλές θερμίδες, χρειάζονται προσοχή. Μη σας ξεγελάει το γεγονός ότι είναι μικρά. Αν έχουν διπλή επικάλυψη σοκολάτας, ξηρούς καρπούς και σιρόπια, μπορεί να εκτοξεύσουν στα ύψη τη θερμιδική σας επιβάρυνση. 

Ποια να προτιμήσετε;
Σήμερα υπάρχει μια τόσο μεγάλη ποικιλία παγωτών που μπορεί ο καθένας να βρει αυτό που του ταιριάζει σε γεύση αλλά και σε θερμίδες. Οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες παράγουν παγωτά χαμηλά σε ζάχαρη και λιπαρά για όσους προσέχουν το βάρος τους, αλλά και για όσους κάνουν δίαιτα. Έτσι, στην αγορά θα βρείτε παγωτά με γεύση σοκολάτας, βανίλιας ή σορμπέ φρούτων. Οι γρανίτες θεωρούνται από τα πιο διαιτητικά παγωτά, γιατί δεν περιέχουν γάλα και λιπαρά παρά μόνο νερό, χυμό φρούτων και ζάχαρη, η σύστασή τους, δηλαδή, μοιάζει με αυτήν των γλυκών του κουταλιού.

Για να ξέρετε τι παίρνετε
Μην αγοράζετε παγωτά που εμφανίζουν ελαττώματα στη συσκευασία τους (π.χ. παραμορφωμένες ή διερρηγμένες συσκευασίες), γιατί αυτό μπορεί να δηλώνει είτε προβλήματα στη λειτουργία του καταψύκτη, οπότε το παγωτό έχει εν μέρει αποψυχθεί και επανακαταψυχθεί, είτε λανθασμένους χειρισμούς από το προσωπικό στους τρόπους μεταφοράς, μεταχείρισης και διάθεσης των παγωτών στα σημεία πώλησης. Επίσης, πριν από την κατανάλωση του παγωτού, παρατηρήστε αν υπάρχουν κρύσταλλοι στο εσωτερικό του. Oι μεγάλοι κρύσταλλοι πάγου αποτελούν ένδειξη ότι το παγωτό έχει λιώσει και ξαναπαγώσει, γεγονός που ευνοεί την ανάπτυξη μικροβίων. Όταν αγοράζετε χύμα παγωτό, ελέγξτε τις συνθήκες διατήρησής του στις βιτρίνες. Oι καταψύκτες θα πρέπει να λειτουργούν σε θερμοκρασίες μικρότερες από τους -18° C, να μην είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο και να κλείνουν ερμητικά.

Φτιάξτε γρανίτα σοκολάτας στα γρήγορα
(Για 6 άτομα) 
Βράζετε 2 φλιτζάνια νερό με 1 φλιτζάνι ζάχαρη σε χαμηλή φωτιά. Μόλις πάρει την πρώτη βράση, ρίχνετε και 1 φλιτζάνι κακάο, ανακατεύετε και αφήνετε το μείγμα να πάρει άλλη μια βράση. Στη συνέχεια, το αφήνετε να κρυώσει και το βάζετε σε μεταλλικό μπολ στην κατάψυξη. Το ανακατεύετε ανά μισή ώρα, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία 5-6 φορές.


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΝ {LF}κ. ΧΑΡΗ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, MSc, επιστημονικό διευθυντή της διατροφικής ομάδας του neadiatrofis.gr.