Eκτός από τη γνωστή ζωογόνο του δύναμη, το νερό έχει και θεραπευτικές ιδιότητες, γνωστές από την εποχή του Iπποκράτη ακόμα. Σήμερα, οι θεραπείες με τη βοήθεια του νερού περιλαμβάνονται σε αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν υδροθεραπεία, που μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα αποτελεσματική στους χρόνιους μυϊκούς πόνους, τις ψύξεις, τα αρθριτικά κ.α. Εκτός από τη θαλασσοθεραπεία και τις διάφορες θεραπείες σε ιαματικά λουτρά, που αποτελούν δύο ξεχωριστά κεφάλαια, η υδροθεραπεία γίνεται σε θερμές πισίνες και σε δινόλουτρα. Mπορούμε όμως να κάνουμε ακόμα και μόνοι μας θεραπεία στο σπίτι με κρύο ή ζεστό νερό.





Επειδή μπορεί να αποδειχτεί πολύ αποτελεσματική για τη θεραπεία διαφόρων προβλημάτων, όπως είναι οι πόνοι που ξεκινούν από μυϊκούς σπασμούς («πιασίματα», ψύξεις κ.ά.), οι μυϊκοί πόνοι (π.χ. στον αυχένα, στη μέση ή στην πλάτη) εξαιτίας της κακής στάσης του σώματος, οι δυσκολίες στην κίνηση (π.χ. εξαιτίας ενός κατάγματος που έχει θεραπευτεί, αλλά έχει παραμείνει το έλλειμμα στην κίνηση), τα οιδήματα που αργούν να υποχωρήσουν, οι αρθροπάθειες, οι ρευματισμοί κ.ά.



H υδροθεραπεία αντενδείκνυται για όσους πάσχουν από καρδιακά ή αναπνευστικά προβλήματα, επιληψία, μεταδοτικές ασθένειες ή έχουν σοβαρή υπέρταση ή υπόταση.





γίνονται σε μικρή μπανιέρα με ελεγχόμενη θερμοκρασία, όπου σχηματίζονται δίνες νερού (με τη βοήθεια ενός μοτέρ) όπως σε ένα τζακούζι και μέσα στην οποίο ο ειδικός, ανάλογα με το πρόβλημα, θα μας προτρέψει να βάλουμε το πόδι, το χέρι ή και ολόκληρο το σώμα μας για 10 με 30 λεπτά τη φορά.

(με θερμοκρασία νερού 10-15 βαθμούς Kελσίου) δεν χρησιμοποιείται τόσο συχνά όσο το θερμό, ενδείκνυται όμως σε καταστάσεις όπως η απομάκρυνση ενός οιδήματος που επιμένει, όπως, για παράδειγμα, σε ένα διάστρεμμα.

(το νερό είναι 37-45 βαθμούς για τα άνω άκρα, 37-40 βαθμούς για τα κάτω άκρα, 38-39 βαθμούς για όλο το σώμα) χρησιμοποιείται πολύ συχνά, καθώς αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος, βοηθά στη μείωση του μυϊκού σπασμού, άρα και του πόνου που προκαλεί, και παράλληλα κάνει και θεραπευτικό μασάζ. Tο θερμό δινόλουτρο βοηθά πολύ σε πόνους που οφείλονται σε μυϊκό σπασμό (πιασίματα, ψύξεις κλπ.) ή σε περιπτώσεις όπου υπάρχει έλλειμμα κίνησης, όπως είναι, για παράδειγμα, ένα κάταγμα όπου έχει περάσει η οξεία φάση, έχει δέσει το οστό, αλλά είναι δύσκολο να κινηθεί το μέλος.





Oυσιαστικά πρόκειται για συνδυασμό θερμού και ψυχρού δινόλουτρου. O ειδικός (φυσίατρος ή φυσικοθεραπευτής) κάνει εμβύθιση του άκρου πρώτα σε ζεστό (37-43 βαθμούς) και στη συνέχεια σε κρύο (10-15 βαθμούς) δινόλουτρο, ώστε να προκληθεί αγγειοδιαστολή και αγγειοσυστολή. H λογική της θεραπείας αυτής είναι ότι με το ζεστό νερό χαλαρώνει ο μυς και στη συνέχεια, με το κρύο νερό, μειώνεται το οίδημα και παράλληλα «γυμνάζονται» και τα αγγεία του μέλους στο οποίο γίνεται η θεραπεία (π.χ. μετά από ένα διάστρεμμα του οποίου έχει περάσει η οξεία φάση).





Στην πισίνα εκμεταλλεύεστε τη θεραπευτική δύναμη του ζεστού νερού. Aνάλογα με την πάθηση και το στόχο της θεραπείας, επιλέγεται η σωστή θερμοκρασία (ανάμεσα στους 35 και 40 βαθμούς Kελσίου) και το κατάλληλο είδος των ασκήσεων. Xάρη στην άνωση, μία από τις βασικές ιδιότητες του νερού, το βάρος του σώματος δεν χρειάζεται να υποστηρίζεται από τα πόδια. Έτσι, οι κινήσεις των άνω και κάτω άκρων, καθώς και της σπονδυλικής στήλης γίνονται πιο εύκολα και ελεύθερα. Mε αυτό τον τρόπο, προάγεται η μυϊκή χαλάρωση, μειώνεται η ευαισθησία στον πόνο, αυξάνεται το εύρος της κίνησης, βελτιώνεται η μυϊκή δύναμη και αντοχή, αυξάνεται η κυκλοφορία του αίματος, βελτιώνεται η αίσθηση της ισορροπίας και της σταθερότητας του κορμού.





H κολύμβηση στη θάλασσα ή στην πισίνα μπορεί να αποδειχτεί πολύ βοηθητική για να απαλλαγείτε από χρόνιους πόνους στον αυχένα, στη μέση, στην πλάτη, στα πόδια, στα γόνατα κλπ., αφού χαλαρώνει τους μυς που πονάνε συχνά εξαιτίας της κακής στάσης του σώματος και του στρες, αλλά και για να δυναμώσετε τους μυς σας χωρίς να τους καταπονήσετε στη διαδικασία.

* και δεν πρόκειται για κάποιο οστικό πρόβλημα που χρειάζεται ειδική θεραπεία, επιλέξτε το πρόσθιο ή το ύπτιο, γιατί κρατάει τον αυχένα σας σε ίσια στάση σε αντίθεση με το ελεύθερο.

* γνωρίζετε ίσως ότι δεν πρέπει να ασκείστε στην οξεία φάση του προβλήματος, όπου βοηθά πολύ η ξεκούραση (φυσικά, χρειάζεται να εκτιμήσει την κατάσταση ένας γιατρός), αλλά όταν ο πόνος έχει περάσει, με στόχο να δυναμώσει η μέση. Tο κολύμπι θα βοηθήσει να δυναμώσουν οι μύες της χωρίς να καταπονηθούν οι σπόνδυλοι και οι δίσκοι, αφού, χάρη στην άνωση, δεν υπάρχουν κραδασμοί που την επιβαρύνουν, όπως συμβαίνει στα άλλα είδη άσκησης. Όσον αφορά στο είδος κολύμβησης, επιλέξτε το ελεύθερο.

* προτιμήστε το πρόσθιο ή την πεταλούδα, γιατί ανοίγουν και γυμνάζονται οι ωμοπλάτες.

* επιλέξτε το πρόσθιο για τους μηρούς και τα ισχία και το ελεύθερο ή το ύπτιο για τα γόνατα.