Τώρα στις γιορτές που έχετε περισσότερο ελεύθερο χρόνο, τονώστε τη μνήμη σας με έναν απολαυστικό υπνάκο.


«Δεν πρέπει μόνο να θυμόμαστε να κοιμόμαστε, αλλά να κοιμόμαστε για να θυμόμαστε», λέει χαριτολογώντας ο δρ. Ουίλιαμ Φίσμπαιν, γνωσιακός νευροεπιστήμονας από το Πανεπιστήμιο Σίτι της Νέας Υόρκης.


Δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι λίγοι είναι οι ενήλικες που κοιμούνται για επτά ή οκτώ ώρες κάθε βράδυ. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η έλλειψη ύπνου δεν προκαλεί απλώς καθημερινά ατυχήματα –στα οποία συγκαταλέγονται και τα τροχαία – αλλά μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει και σε παθήσεις όπως π.χ. τα καρδιαγγειακά νοσήματα ή ο διαβήτης.


Ίσως ο διακεκομμένος ύπνος να αποτελεί το πιο συχνό πρόβλημα ύπνου. Πρόκειται για μια διαταραχή της κανονικής διαδικασίας της ξεκούρασης του σώματος η οποία μπορεί να οφείλεται ακόμη και σε υπνική άπνοια, κατά την οποία ο ασθενής σταματά να αναπνέει για χρονικό διάστημα που αγγίζει τα 30 δευτερόλεπτα.


Για αυτό, τα τελευταία χρόνια οι επιστήμονες εστιάζουν ολοένα και περισσότερο στην ποιότητα ή όπως την ονομάζουν ένταση του ύπνου.


Μελετώντας λοιπόν τη λειτουργία του εγκεφάλου σε σχέση με τη συγκράτηση στοιχείων στη μνήμη, είδαν ότι ιδιαίτερα σημαντικός κρίνεται τελικά ο ύπνος βραδέων κυμάτων (slow wave sleep – SWS), η περίοδος βαθύ ύπνου που προηγείται του REM, του διαστήματος δηλαδή όπου ονειρευόμαστε.


Στο πείραμα του δρ. Φίσμπαιν έλαβαν μέρος 20 αγγλόφωνοι φοιτητές, οι οποίοι είχαν διδαχθεί μια λίστα εύκολων κινεζικών λέξεων που αποτελούνταν από δύο γράμματα, όπως π.χ. μητέρα, αδερφή, υπηρέτρια κ.ά. Στη συνέχεια οι μισοί πήραν έναν 90λεπτο υπνάκο, ενόσω οι ερευνητές παρακολουθούσαν ώστε να μην περάσουν από τον ύπνο βραδέων κυμάτων στον REM.


Όταν ξύπνησαν τους ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα τεστ πολλαπλών απαντήσεων με κινεζικές λέξεις που δεν είχαν δει ποτέ στη ζωή τους. Οι ειδικοί παρατήρησαν ότι όσοι είχαν κοιμηθεί μπορούσαν να απαντήσουν με μεγαλύτερη ευκολία στις ερωτήσεις καθώς πραγματοποιούσαν σύνδεση μεταξύ των λέξεων που είχαν μάθει και των νέων που συναντούσαν για πρώτη φορά.


Παρά το γεγονός ότι ο 90λεπτος ύπνος μπορεί να είναι πολυτέλεια για τους περισσότερους ανθρώπους, οι ειδικοί πιστεύουν ότι ακόμη και μια σύντομη 12λεπτη χαλάρωση θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τη μνήμη.


Διαβάστε ακόμα:

Πως λειτουργεί η μνήμη σας

http://www.vita.gr/html/ent/829/ent.7829.asp


Aρώματα για το μυαλό!

http://www.vita.gr/html/ent/375/ent.2375.asp


Πώς να εξασκήσετε τη μνήμη σας

http://www.vita.gr/html/ent/360/ent.6360.asp


Νόσος Αλτσχάιμερ: Εξελίξεις και ελπίδες

http://www.vita.gr/html/ent/456/ent.7456.asp