Από την Μπερδέκλη Ελευθερία, ψυχολόγο με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή, εργάζεται στην επιστημονική εταιρεία ειδικής αγωγής «Προσέγγιση»


Ολοένα και περισσότερο συναντάς ανθρώπους με προβλήματα. Προβλήματα υγείας, επιβίωσης, οικονομικά, οικογενειακά, προσωπικά. Είναι η εποχή που τα ενισχύει; Είναι οι άνθρωποι πιο μπερδεμένοι και δυσκολεύονται να τα διαχειριστούν; Είναι αυτά από μόνα τους δύσκολα για να επιλυθούν; Και πώς να διώξω αυτό το βάρος που νιώθω μέσα μου; Τι να κάνω;


Ερωτήματα πολλά. Κι όμως οι άνθρωποι προσπαθούν είτε μόνοι τους είτε με βοήθεια και υποστήριξη κάποιου ειδικού. Κατανοούν ότι βιώνουν μια δυσφορία, κάτι αρνητικό πλανάται στην ατμόσφαιρα και το γνωρίζουν αυτό, και προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν, με όποιο τρόπο έχει ο καθένας. Όπως το κάθε πρόβλημα είναι ατομικό και μοναδικό στον καθένα έτσι είναι και η λύση του. Κανείς δεν ξέρει τον εαυτό του, το σώμα του, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του καλύτερα από τον ίδιο. Έτσι ξέρει και τι είναι αυτό που τον βοηθά, τι έχει ανάγκη, τι χρειάζεται για να νιώσει καλύτερα ή να αντιμετωπίσει ό,τι τον απασχολεί τη δεδομένη στιγμή.


Το να προσπαθεί κανείς να ελέγξει ότι του συμβαίνει και να βοηθήσει τον εαυτό του να μειώσει ή να διαχειριστεί τα αρνητικά συναισθήματά που νιώθει είναι πολύπλοκο. Όμως υπάρχουν τρόποι, διαφορετικοί για τον καθένα, αλλά υπάρχουν. Μέσω βιβλίων, μέσω σωματικής άσκησης, μουσικής, και γενικά της επαφής με την τέχνη, οι άνθρωποι ηρεμούν, ξεφεύγουν από την πραγματικότητα, διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, ανακαλύπτουν ότι η αίσθηση της δημιουργικότητας είναι ένα αρκετά αποτελεσματικό «φυσικό αντικαταθλιπτικό».


Οι πιο ενεργητικές δραστηριότητες, όπως η ποδηλασία, ο χορός, τα αθλήματα, η γενική καθαριότητα στο σπίτι, η αλλαγή – μετακίνηση επίπλων και το περπάτημα, κάνουν τον άνθρωπο να νιώθει ζωντάνια, να έρθει σε επαφή με τη φύση, να ενισχύσει το αίσθημα ελευθερίας και ευεξίας, να δημιουργήσει και να διασκεδάσει. Εναλλακτικές πρακτικές, όπως αρωματοθεραπεία, μασάζ, ρεφλεξολογία, yoga, ρέικι, αλλά και δραστηριότητες χαλάρωσης, όπως ύπνος, βόλτα με το σκύλο, αλλαγή στα μαλλιά, μαγείρεμα, πλέξιμο, έξοδος για φαγητό, ποτό ή καφέ, βοηθούν στη χαλάρωση, στη διατήρηση ψυχικής ισορροπίας και ηρεμίας και στην απασχόληση του μυαλού με πράγματα ευχάριστα. Ενώ και δραστηριότητες, όπως τα ψώνια, τα επιτραπέζια παιχνίδια, η τηλεόραση, η κηπουρική, η δοκιμή διάφορων ρούχων, το διάβασμα περιοδικών και η ενασχόληση με το διαδίκτυο αποσπούν τη σκέψη από τα προβλήματα, αναπτύσσουν νέους τρόπους ελέγχου και προγραμματισμού της καθημερινότητας. Ενώ όλα αυτά μαζί έχουν σαν κύριο σκοπό το άτομο να νιώσει θετικά συναισθήματα, να μειωθεί η δυσφορία που αισθάνεται και που πολλές φορές μπορεί να τη σωματοποιεί (κρίσεις πανικού, πονοκέφαλοι, άγχος, αϋπνίες, υπερευαισθησία στο θόρυβο, διαταραχές διατροφής).


Όμως, από έρευνες που εξέτασαν τις στρατηγικές αντιμετώπισης της δυσφορίας στην καθημερινότητα έχει αποδειχθεί ότι η πιο δραστική και αποτελεσματική στρατηγική ενίσχυσης ευεξίας και μείωσης του άγχους είναι η επαφή, η επικοινωνία και η υποστήριξη από τους κοντινούς μας ανθρώπους. Πρόσωπα από την οικογένεια, από το φιλικό περιβάλλον ή ένας καλός και υποστηρικτικός σύντροφος, και μια συζήτηση μαζί τους, ένα μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων, αρκούν ώστε το άτομο μετά να νιώσει καλύτερα, με περισσότερη ενέργεια και αποφασιστικότητα να λύσει τους συμβιβασμούς του, να διεκδικήσει τις επιθυμίες του, να στηρίξει τις απόψεις του, να παλέψει για την επιβίωσή και την ψυχική του υγεία. Τι πιο απλό, πιο οικονομικό, πιο εύκολο από μια κουβέντα με ένα αγαπημένο πρόσωπο.


Ας αρχίσουμε λοιπόν να μιλάμε, να εκφραζόμαστε, να βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από την ανθρώπινη επαφή και στήριξη και τότε μπορούμε να ανέβουμε ακόμα και βουνά…