Τα αντικαταθλιπτικά αντίδοτα από το φαρμακείο της εναλλακτικής ιατρικής δεν μπορούν να βοηθήσουν τα βαριά περιστατικά κατάθλιψης, αλλά μπορούν να φανούν χρήσιμα στις περιπτώσεις ήπιας κατάθλιψης. Άλλωστε, οι έρευνες πλέον έχουν δείξει ότι για τις ήπιες και μέτριες περιπτώσεις κατάθλιψης οι φαρμακευτικές λύσεις δεν είναι και οι πλέον αποτελεσματικές. Έχει μάλιστα παρατηρηθεί ότι τις περισσότερες φορές η διάθεση βελτιώνεται μόνη της, μετά από λίγες εβδομάδες. Ωστόσο, με τα γιατροσόφια της φύσης, τα συμπεράσματα των διαθέσιμων ερευνών και τις συμβουλές των ειδικών δεν αποκλείεται η διάθεσή μας να ανακάμψει γρηγορότερα.

Κίνηση 1: Μεσογειακό μενού
Ό,τι βάζουμε στο πιάτο μας επηρεάζει και τη διάθεσή μας, αποκαλύπτει πρόσφατη ισπανική έρευνα, σύμφωνα με την οποία η κατάθλιψη είναι κατά 30% λιγότερο πιθανή σε όσους τρέφονται μεσογειακά. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 10.000 ενηλίκους για μία τετραετία. Επομένως, λέμε «ναι» στο ελαιόλαδο, τα λαχανικά, τα φρούτα, τα όσπρια και τα ψάρια.

Κίνηση 2: Το βοτάνι της ψυχής
Το υπερικό ή βαλσαμόχορτο θεωρείται πιο αποτελεσματικό από τα εικονικά φάρμακα (πλασέμπο) για την αντιμετώπιση της ήπιας κατάθλιψης. Η δράση του κατά της θλίψης αναφέρεται στα κείμενα του Γαληνού και επιβεβαιώνεται από τις σύγχρονες έρευνες, καθιστώντας το μια ασφαλή επιλογή για τη βελτίωση της διάθεσης (όχι όμως σε συνδυασμό με αντικαταθλιπτικά). Μπορούμε να ρίξουμε σε ένα ποτήρι βραστό νερό ένα κουταλάκι αποξηραμένο βαλσαμόχορτο και να το αφήσουμε για 10΄. Πίνουμε 2 φλιτζάνια την ημέρα, ανάμεσα στα γεύματα, για 2 εβδομάδες.

Κίνηση 3: Το ποτ πουρί της χαράς
Λίγες σταγόνες (1-2) αιθέριου ελαίου τριαντάφυλλου, περγαμόντου ή γιασεμιού στην άκρη του μαξιλαριού μας θα μας βοηθήσει να ξυπνήσουμε την επόμενη ημέρα με καλύτερη διάθεση. Τα συγκεκριμένα αιθέρια έλαια έχουν ήπια αντικαταθλιπτική δράση και μπορούμε εκτός από το μαξιλάρι μας να τα προσθέσουμε στην μπανιέρα μας ή σε έναν αρωματικό λύχνο στο γραφείο ή το σπίτι.

Κίνηση 4: Το κινεζικό αντικαταθλιπτικό
Αν και συνηθίζουμε να θεωρούμε το τζίνσενγκ φυσικό τονωτικό και διεγερτικό του εγκεφάλου, στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική χρησιμοποιείται ως αντικαταθλιπτικό. Μπορούμε να μασήσουμε κομματάκια της ρίζας ή να σιγοβράσουμε 3 γρ. της ρίζας σε 2 ποτήρια νερό για 1 ώρα και αφού σουρώσουμε να πίνουμε 1 ποτήρι 2 φορές την ημέρα (δεν προτείνεται για εκείνους που έχουν υπέρταση ή οριακά υψηλή πίεση).

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο εναλλακτικός θεραπευτής κ. Αθανάσιος Λιάπης, ο οποίος είναι ειδικευμένος στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική (βελονισμό και βοτανοθεραπεία), συνήθως δεν προτείνεται μόνο ένα βότανο στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κατάθλιψης: «Αφού ο θεραπευτής έχει εξακριβώσει την αιτία της κατάθλιψης, μπορεί να συνταγογραφήσει θεραπευτικά βότανα. Μία αποτελεσματική συνταγή με βότανα θα αποτελούνταν από 8 έως 12 διαφορετικές φυτικές ουσίες. Η θεραπεία μπορεί να διαρκέσει από 2 έως 5 μήνες ανάλογα με τη βαρύτητα της πάθησης και η αποτελεσματικότητά της είναι υψηλή. Η παραδοσιακή κινεζική ιατρική (TCM) είναι μια ολιστική θεραπεία που δεν διαχωρίζει το μυαλό από το σώμα και έτσι μπορεί να θεραπεύσει τη μεταλλαγή της διάθεσης τόσο με τα σωματικά όσο και με τα ψυχικά συμπτώματα που εμφανίζονται στην κατάθλιψη».

Κίνηση 5: Τα ω που νικούν τη θλίψη
Τα παχιά ψάρια (σαρδέλες, σκουμπρί, ρέγγες, σολομός, τσιπούρα), χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά τους σε ω-3 λιπαρά οξέα, στα οποία αποδίδονται αντικαταθλιπτικές ιδιότητες, θεωρούνται ιδιαίτερα ευεργετικά και για τη διάθεση. Εκτός από τα ψάρια, ω-3 λιπαρά οξέα περιέχονται στον λιναρόσπορο και τα καρύδια.

Κίνηση 6: Η γλυκιά λύση
Η γλυκόρριζα ή γλυκύρριζα είναι ένα βότανο με ήπια αντικαταθλιπτική δράση που θεωρείται ότι συμβάλλει στην ορμονική και νευρική εξισορρόπηση του οργανισμού. Η λήψη του όμως από τους υπερτασικούς δεν συνιστάται. Η δράση της είναι δυνατή, γι’ αυτό παρασκευάζουμε το αφέψημα με μισό κουταλάκι αποξηραμένου βοτάνου για 2 φλιτζάνια.

Κίνηση 7: Οι ασάνες της καλής διάθεσης
H συμβολή της γιόγκα στην αντιμετώπιση και την πρόληψη των ψυχικών διαταραχών, όπως η κατάθλιψη, θεωρείται σημαντική και έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά. Οι ασάνες που θεωρείται ότι έχουν αντικαταθλιπτική δράση είναι εκείνες που περιλαμβάνουν στροφές του κορμού, καθώς και άνοιγμα του στήθους προς τα έξω. Επομένως, 2 απλές ασάνες που μπορούμε όλοι να κάνουμε είναι:

  • Η «στάση της κόμπρας», όπου ξαπλώνουμε μπρούμυτα με τα πόδια ενωμένα και τις παλάμες δεξιά και αριστερά του κορμού στο ύψος του στήθους. Εισπνέουμε και ανασηκώνουμε τον κορμό, κρατώντας τους ώμους χαμηλά. Μένουμε για 10΄΄ και κατεβαίνουμε. 
  • Οι «ελιγμοί του κροκόδειλου», όπου ξαπλώνουμε ανάσκελα και ανοίγουμε τα χέρια σε έκταση. Φέρνουμε τα γόνατα στο στήθος λυγισμένα και στη συνέχεια τα στρέφουμε προς τα δεξιά, ενώ στρέφουμε τον κορμό προς τα αριστερά και κοιτάμε το αριστερό μας χέρι. Μένουμε σε αυτή τη στάση για 10΄΄ και επαναλαμβάνουμε από την άλλη μεριά.


Κίνηση 8: Δεν ξεχνάμε τους φίλους
Η ύπαρξη ενός υποστηρικτικού δικτύου φίλων και συγγενών καθώς και η ενασχόληση με ενδιαφέροντα (χόμπι) αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης και σύμφωνα με τους ειδικούς καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό κατά πόσο θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε μια στενοχώρια ή κινδυνεύουμε να βυθιστούμε πιο βαθιά στη θλίψη.

Τα ανησυχητικά σημάδια
Η αρνητική διάθεση, η ανηδονία, οι δυσκολίες στον ύπνο, οι διαταραχές της όρεξης, η διαρκής αίσθηση κούρασης, η μειωμένη λίμπιντο, η απελπισία και η απόγνωση, καθώς και το αίσθημα ενοχής, αναξιότητας και χαμηλής αυτοεκτίμησης, αποτελούν συμπτώματα της κατάθλιψης. Τα ανησυχητικά αυτά σημάδια στρέφουν τον πάσχοντα στην αναζήτηση βοήθειας από έναν ειδικό, αν και συνήθως είναι οι συγγενείς και ο φιλικός περίγυρος που αντιλαμβάνονται τις αλλαγές στη συμπεριφορά του πάσχοντος και τον ωθούν στην αναζήτηση βοήθειας. Η επίσκεψη στον ειδικό επιβάλλεται όταν τα συμπτώματα αυτά έχουν διαταράξει πλήρως τον ρυθμό της ζωής του πάσχοντος, έχουν ανατρέψει την καθημερινότητά του και δεν του επιτρέπουν να επιτελέσει τις καθημερινές του δραστηριότητες.

4 εχθροί της διάθεσης

Η επιστροφή από τις διακοπές
Συνήθως την επιστροφή από τις διακοπές συνοδεύει μια μελαγχολική διάθεση, που θεωρείται αναμενόμενη και φυσιολογική. Ωστόσο, καθώς ο χρόνος περνά, η δυσάρεστη αυτή διάθεση υποχωρεί και προσαρμοζόμαστε στη φθινοπωρινή πραγματικότητα. 
Tip: Οι ειδικοί μάς συμβουλεύουν το φθινόπωρο να προγραμματίζουμε αλλαγές στη ζωή μας, ακόμη και απλές, όπως π.χ. αλλαγή στη διαρρύθμιση των επίπλων.

Ο καιρός
Όταν ο καιρός χαλάει, το ίδιο συμβαίνει και με τη διάθεσή μας, υποστηρίζουν καναδοί ερευνητές. Με τη συννεφιά και τη μικρότερη διάρκεια της ημέρας μειώνεται η ενεργητικότητά μας και είμαστε πιο ευερέθιστοι. 
Tip: Προσπαθούμε να εκτιθέμεθα όσο περισσότερο χρόνο μπορούμε στο φως του ήλιου αλλάζοντας π.χ. θέση στο γραφείο και φροντίζοντας να κάνουμε μια βόλτα καθημερινά σε εξωτερικούς χώρους.

Τα αντισυλληπτικά
Οι ορμονικές αλλαγές που επιφέρει η λήψη αντισυλληπτικών στον οργανισμό της γυναίκας σε συνδυασμό με την ιδιοσυγκρασία και την προσωπικότητά της μπορεί να επηρεάσουν την ψυχική της διάθεση. 
Τip: Τυχόν αλλαγές στη διάθεση θα γίνουν αισθητές εντός των πρώτων 2 μηνών από τη λήψη των αντισυλληπτικών και ξεπερνιούνται είτε με την αλλαγή φαρμάκου είτε με την πάροδο του χρόνου.

Το Διαδίκτυο
Περισσότερες από 5 ώρες σερφάρισμα στο Ίντερνετ έχουν συσχετιστεί με αύξηση του κινδύνου κατάθλιψης, ιδιαίτερα σε εφήβους. 
Tip: Μειώνουμε τον χρόνο που περνάμε μπροστά στην οθόνη και προσπαθούμε να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στην επικοινωνία με τους ανθρώπους του κοινωνικού μας περίγυρου.

H συνταγή της ευτυχίας
Οι ψυχολόγοι αναζητούν διαρκώς τη συνταγή που θα μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα. Πρόσφατα ο δρ. Todd Kashdan, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο «George Mason», διατύπωσε τη δική του «εξίσωση» της ευτυχίας στο βιβλίο του «Curious? Discover the Missing Ingredient to a Fulfilling Life». Τα βασικά συστατικά στη φόρμουλα που προτείνει ο βρετανός ψυχολόγος είναι τα ακόλουθα:

* Ζούμε την κάθε στιγμή: εκτιμάμε ό,τι βλέπουμε, ακούμε και μυρίζουμε κάθε μέρα.
* Εξασκούμε την περιέργειά μας: εξερευνούμε κάθε μέρα τις μυστηριώδεις πλευρές του κόσμου που μας περιβάλλει.
* Κάνουμε κάτι που αγαπάμε: ασχολούμαστε με μία αγαπημένη δραστηριότητα στο σπίτι και μία στη δουλειά κάθε μέρα.
* Σκεφτόμαστε τους άλλους: κάνουμε μια φιλοφρόνηση και μια καλή πράξη πολλές φορές την ημέρα. Επίσης, ακούμε τους άλλους συνειδητά.
* Φροντίζουμε τις σχέσεις μας: αφιερώνουμε κάθε μέρα χρόνο στα σημαντικά πρόσωπα της ζωής μας (στον σύντροφο, τους φίλους και τους συγγενείς μας).
* Προσέχουμε το σώμα μας: κάνουμε υγιεινές διατροφικές επιλογές στα κύρια γεύματα της ημέρας και γυμναζόμαστε μισή ώρα καθημερινά.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΝ κ. ΜΑΤΙΝΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ, φυσικοπαθητικό, και τον κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟ ΛΙΑΠΗ, ειδικευμένο στην Παραδοσιακή Κινεζική Ιατρική (βελονισμό και βοτανοθεραπεία).