Έχουμε μια εικόνα των αρχών και των καλών τρόπων που θέλουμε να αποκτήσει το παιδί μας, όμως η μετάδοσή τους δεν είναι πάντα τόσο εύκολη. Οι ηθικοπλαστικοί λόγοι εκτός από το να μας κουράζουν, δεν είναι καθόλου αποτελεσματικοί, καθώς το παιδί τους βαριέται περισσότερο από εμάς και η κούραση δεν μας επιτρέπει πάντα να αξιοποιούμε δημιουργικά τις ευκαιρίες που μας δίνει η καθημερινότητα για να διδάξουμε στα παιδιά μας τις αξίες που θεωρούμε σημαντικές. Τα παρακάτω παιχνίδια όχι μόνο θα επιτύχουν εύκολα αυτούς τους σκοπούς, αλλά και θα διασκεδάσουν τα μικρά μας τόσο πολύ που θα μας παρακαλούν να τα επαναλάβουμε! Έτσι, θα υιοθετήσουν και τα διδάγματα με φυσικό τρόπο.

Πέντε παιχνίδια για σωστή ανατροφή

Παρηγόρησέ με

Τι θα χρειαστείτε: Μερικά χαρτόνια σε διάφορα χρώματα, πάνω στα οποία θα έχετε ζωγραφίσει πρόσωπα με διάφορες δυσάρεστες εκφράσεις (στεναχωρημένα, θυμωμένα, τρομαγμένα, κλπ). Κουζινικά, αρκουδάκια, παιδικά στηθοσκόπια και ό,τι άλλο βάλετε με το νου σας!

Πώς παίζεται: Τα παιδιά θα διαλέγουν τυχαία από ένα χαρτόνι και θα μιμούνται το συναίσθημα που του αντιστοιχεί. Οι φίλοι τους θα πρέπει να τα κάνουν να νιώσουν καλύτερα, αφού πρώτα τα ρωτήσουν γιατί αισθάνονται έτσι. Για αυτό το σκοπό μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε παιχνίδι ή καλό λόγο σκεφτούν.

Τι τους μαθαίνει: Ενσυναίσθηση και επίλυση προβλημάτων. Τα βοηθά να μπαίνουν στη θέση των άλλων και να καταλάβουν πόσο πολλά μπορεί να επιτύχει η αλληλοβοήθεια.

Ζέστη – Κρύο

Τι θα χρειαστείτε: Ένα τυχαίο αντικείμενο μικρού μεγέθους.

Πώς παίζεται: Πρόκειται για ένα παιχνίδι που είναι γνωστό σε όλους μας. Το ένα παιδί (ή η μία ομάδα) κρύβει ένα αντικείμενο σε κάποιο σημείο του σπιτιού και το άλλο παιδί (ή ομάδα) το αναζητά. Οι παίκτες που γνωρίζουν πού βρίσκεται το αντικείμενο καθοδηγούν τους υπόλοιπους λέγοντάς τους «Ζέστη!» όταν πλησιάζουν και «Κρύο!» όταν απομακρύνονται από αυτό.

Τι τους μαθαίνει: Συνεργασία. Σε αντίθεση με τα περισσότερα παιχνίδια, η νίκη είναι συλλογική και επιτυγχάνεται μέσω της συνεργασίας και όχι του ανταγωνισμού.

Βρες την κάλτσα

Τι θα χρειαστείτε: Καθαρές κάλτσες και τόσα κουτιά όσα αντιστοιχούν στα μέλη της οικογένειάς σας.

Πώς παίζεται: Την επόμενη φορά που θα μαζέψετε τη στεγνή σας μπουγάδα (και αφού ελέγξετε ότι κάθε κάλτσα έχει το ταίρι της) σκορπίστε τις στο πάτωμα του σαλονιού. Έπειτα ζητήστε από το παιδί να βρει όσο πιο γρήγορα μπορεί το… ταίρι της κάθε μίας. Όταν τα καταφέρει, ζητήστε τους να τις τυλίξει μαζί και να τις βάλει στο κουτί της μαμάς, του μπαμπά ή στο δικό του, ανάλογα με τον ιδιοκτήτη του κάθε ζευγαριού.

Τι τους μαθαίνει: Να κάνουν τις δουλειές του σπιτιού, αντιμετωπίζοντάς το ως διασκέδαση.

Κάνε τα μαζί

Τι θα χρειαστείτε: Τίποτα.

Πώς παίζεται: Ένας – ένας θα πρέπει να λέτε δύο πράγματα που μπορείτε και δύο που δεν μπορείτε να κάνετε ταυτόχρονα. Για παράδειγμα: «Μπορώ να σφυρίξω ενώ κουνάω τα χέρια μου πάνω κάτω, αλλά όχι τραγουδήσω ενώ πίνω νερό». Αφού κάνετε τις δηλώσεις σας, θα πρέπει να αποδείξετε και την ειλικρίνειά τους, εκτελώντας το πρώτο μέρος της φράσης και δείχνοντας όσο πιο κωμικά μπορείτε την αδυναμία σας να εκπληρώσετε το δεύτερο.

Τι τους μαθαίνει: Υπομονή. Ένα από τα μεγαλύτερα παράπονα των γονιών είναι ότι τα παιδιά τους δυσκολεύονται να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να διακόψουν οτιδήποτε κάνουν ανά πάσα ώρα και στιγμή για να ικανοποιήσουν την εκάστοτε επιθυμία τους. Αυτό το παιχνίδι θα τους το μάθει με πολύ παραστατικό τρόπο!

Τα πράγματα που αγαπώ

Τι θα χρειαστείτε: Τίποτα.

Πώς παίζεται: Πάρτε πρώτοι το λόγο και κατονομάστε πέντε πράγματα που αγαπάτε. Για παράδειγμα: «Τα πράγματα που αγαπώ είναι η Ναταλία, ο μπαμπάς, οι διακοπές, το παγωτό και οι βόλτες του σκύλου». Ζητήστε από το παιδί να τα επαναλάβει. Αν τα καταφέρει, προσθέστε άλλο ένα και επαναλάβετε τη διαδικασία. Όταν δεν μπορεί πια να τα θυμηθεί όλα, είναι η σειρά του να πάρει το λόγο και η δική σας να θυμηθείτε. Συνεχίστε με άλλα συναισθήματα.

Τι τους μαθαίνει: Προπονεί τη μνήμη και τους διδάσκει ενσυναίσθηση. Μετά το τέλος του παιχνιδιού, τα παιδιά έχουν καταλάβει ότι ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά πράγματα που απολαμβάνει, φοβάται ή αντιπαθεί. Επίσης, ενδέχεται να σκεφτεί πώς οι δικές του πράξεις επηρεάζουν τα αγαπημένα του πρόσωπα.