Η ψηφιακή αποτοξίνωση αναφέρεται στη χρονική περίοδο κατά την οποία ένα άτομο επιλέγει να αποφύγει τη χρήση τεχνολογικών συσκευών, όπως είναι το κινητό, η τηλεόραση, οι υπολογιστές, τα τάμπλετ αλλά και τα social media που «εμπεριέχονται» σε αυτά. Αυτή η χρονική περίοδος μπορεί να είναι διαφορετική για κάθε άτομο, ενώ δεν χρειάζεται να αφορά μέρες ή και εβδομάδες, αφού και μικρά διαλείμματα μέσα στην ημέρα αρκούν για να κάνουμε το απαραίτητο «refresh».

Η «αποτοξίνωση» από τις ψηφιακές συσκευές αποτελεί μια εναλλακτική μέθοδο, που μας επιτρέπει να εστιάσουμε σε πραγματικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις δίχως αντιπερισπασμούς. Αυτό το μικρό διάλειμμα σας δίνει ταυτόχρονα την ευκαιρία να περάσετε πράγματι ποιοτικό χρόνο μόνοι σας για να ανακτήσετε την ενέργειά σας και να ανασυντάξετε τις δυνάμεις σας.

Γιατί το χρειαζόμαστε;

 

Ορισμένοι λόγοι που η επιστημονική κοινότητα μας προτρέπει να πάρουμε μερικές «ανάσες» εκτός σύνδεσης περιλαμβάνουν:

Η τεχνολογία μάς «αγχώνει»

 

Ενώ συχνά σκεφτόμαστε ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε δίχως την τεχνολογία και τα πολλά της οφέλη, επιστημονικές μελέτες διαπιστώνουν ότι η χρήση της τεχνολογίας μπορεί επίσης να αυξήσει το άγχος. Αυτό διότι η διαρκής ψηφιακή σύνδεση όπως και η συνεχής ανάγκη ελέγχου ειδοποιήσεων που παρεμβαίνουν, μπορούν να διαταράξουν το ήρεμο κλίμα, διασπώντας την προσοχή μας σε δεκάδες μηνύματα και απαντήσεις, «κλέβοντάς» την από την παρούσα στιγμή.

Ανισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής

 

Η αίσθηση της διαρκούς σύνδεσης μπορεί να κάνει δυσδιάκριτα τα όρια ανάμεσα στην επαγγελματική και στην προσωπική ζωή, αφού ακόμα και αν βρίσκεστε στο σπίτι μπορεί να είναι δύσκολο να αντισταθείτε στο άνοιγμα ενός e-mail από συνάδελφό σας. Τα μικρά διαλείμματα της ψηφιακής αποτοξίνωσης μπορεί να σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε μια πιο υγιεινή και ισορροπημένη σχέση μεταξύ της επαγγελματικής και της προσωπικής πτυχής της καθημερινότητάς σας.

Τα σημάδια που θα σας προειδοποιήσουν

 

Ορισμένα σημάδια σας ειδοποιούν ότι μάλλον χρειάζεστε ένα διάλειμμα από την τεχνολογία.

· Νιώθετε έντονη ανησυχία ή άγχος εάν δεν μπορείτε να βρείτε το τηλέφωνό σας.

· Αισθάνεστε έντονη επιθυμία να ελέγχετε το κινητό σας για ειδοποιήσεις ανά μερικά λεπτά.

· Απασχολείστε συχνά κοιτάζοντας τα likes, τα shares ή και τα comments που έχετε λάβει.

· Φοβάστε ότι θα «χάσετε» κάτι εάν δεν ελέγξετε το κινητό σας.

· Δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε σε κάτι πολλή ώρα δίχως να κοιτάξετε το κινητό σας.

Πώς μπορείτε να το κάνετε

 

Το digital detoxing μπορεί να ωφελήσει την ψυχική σας ευημερία, δίχως να αποχωριστείτε πλήρως το κινητό σας ή τις ψηφιακές σας συσκευές. Αντίθετα, η διαδικασία αυτή αφορά περισσότερο τον καθορισμό ορίων και τη διασφάλιση της υγιούς χρήσης, που θα προάγει και θα βελτιώνει την καθημερινότητά σας, ωφελώντας παρά βλάπτοντας τη συναισθηματική σας υγεία. Για αυτό είναι σημαντικό να:

Είστε ρεαλιστικοί

 

Το κλειδί όταν εφαρμόζετε τη συγκεκριμένη πρακτική είναι να αποσυνδεθείτε με τρόπο που να σας βολεύει. Δοκιμάστε λοιπόν να αφήσετε στην άκρη τις συσκευές σας μία ώρα το απόγευμα για να την αφιερώσετε στα αγαπημένα σας πρόσωπα, όπως και λίγο πριν κοιμηθείτε για να χαλαρώσετε και να καταφέρετε να αποκοιμηθείτε πιο εύκολα.

Θέστε όρια

 

Ακόμη και αν δεν αποσυνδεθείτε πλήρως, ο καθορισμός ορίων για το πότε επιτρέπετε στις ψηφιακές ειδοποιήσεις να σας «βρουν» είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Θέτοντας όρια αναφορικά με τον τύπο και τον χρόνο που θα αφιερώσετε στη σύνδεσή σας, θα σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι μπορείτε να απολαύσετε πραγματικές δραστηριότητες με την προσοχή σας πλήρως εστιασμένη σε αυτές.