Όταν η πίεση αυξάνεται σημαντικά και απότομα, όταν τα επίπεδα του στρες «χτυπάνε» κόκκινο και ο φόβος κατακλύζει την καθημερινότητά μας, μπορεί να έχετε σκεφθεί ότι βρίσκεστε  στα πρόθυρα νευρικού κλονισμού. Σύμφωνα με τον Δρ. Erin Engle, επίκουρος καθηγητής ιατρικής ψυχολογίας στην ψυχιατρική στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Columbia, αν και ο νευρικός κλονισμός δεν αποτελεί επίσημα ιατρικό όρο, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γνωρίζουμε τις προειδοποιητικές ενδείξεις αλλά και μεθόδους για να τον διαχειριστούμε.

Πώς «προειδοποιεί» ο νευρικός κλονισμός

Ο νευρικός κλονισμός αποτελεί την «κατάσταση στην οποία ένα άτομο δεν μπορεί να λειτουργήσει κανονικά λόγω του υπερβολικού στρες» σύμφωνα με τον Δρ. Erin Engle.

Επειδή όμως, δεν αποτελεί έναν επίσημα αναγνωρισμένο κλινικό όρο, τα συμπτώματα που προειδοποιούν ενδέχεται όχι μόνο να ποικίλουν από άτομο σε άτομο, αλλά ακόμα και από πολιτισμό σε πολιτισμό. «Το σώμα και το μυαλό μας ανταποκρίνονται στο άγχος με διαφορετικούς τρόπους» επισημαίνει ο ίδιος.

Μερικές από τις πιο συνηθισμένες ενδείξεις του νευρικού κλονισμού, μπορεί να περιλαμβάνουν:

*Αγχώδης διαταραχή ή κατάθλιψη

«Τόσο η αγχώδης διαταραχή όσο και η κατάθλιψη αποτελούν ιδιαίτερα συχνές αντιδράσεις στο άγχος» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δρ. Erin Engle. Εάν κατευθύνεσττε για νευρικό κλονισμό μπορεί να αισθάνεστε κουρασμένοι ή και να έχετε την τάση ανεξήγητου κλάματος.

«Μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν προβλήματα αυτοπεποίθησης ή αυτοεκτίμησης, ενώ άλλοι μπορεί να αισθάνονται ιδιαίτερα έντονα ενοχές» συμπληρώνει.

*Κοιμάστε πολύ ή καθόλου

Μια αλλαγή στις συνήθειες ύπνου σας είναι ένα άλλο προειδοποιητικό σημάδι, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Για ορισμένους ανθρώπους ο ύπνος γίνεται απόδραση κι έτσι τείνουν να κοιμούνται πολύ περισσότερο από το φυσιολογικό. Άλλοι μπορεί να αναπτύξουν αϋπνία επειδή ο εγκέφαλός τους λειτουργεί συνεχώς, προσπαθώντας να επεξεργαστεί όλα τα δεδομένα.

*Κόπωση

Η υπερβολική κόπωση θα μπορούσε επίσης να είναι μια ένδειξη ότι τα επίπεδα στρες αυξάνονται.. επικίνδυνα. «Μπορεί να αισθάνεστε ακόμη και αδυναμία στο σώμα σας» επισημαίνει ο Δρ. Erin Engle.

Ενδεχομένως να παρατηρήσετε ότι δραστηριότητες που κάνατε με ευκολία, πλέον σας δυσκολεύουν ή ότι τα πράγματα που κάποτε σας γέμιζαν χαρά, έχουν πλέον χάσει την ελκυστικότητά τους.

*Αλλαγές στην όρεξη

«Ίσως να μην τρώτε ή ακόμα και να τρώτε υπερβολικά» επισημαίνει ο Δρ. Erin Engle. Η κορτιζόλη, γνωστή και ως ορμόνη του στρες, μπορεί να προκαλέσει την έντονη επιθυμία για τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και σάκχαρα.

Επιπλέον, όταν βιώνετε μια δύσκολη περίοδο, είναι πιθανό να μην έχετε την ενέργεια για να προετοιμάσετε πιο υγιεινά γεύματα. «Μειώνεται κατά πολύ η ενέργειά μας κι έτσι είναι πολύ πιθανό να μην φροντίζουμε τον εαυτό μας τόσο καλά όσο συνήθως» συμπληρώνει.

*Σωματικοί πόνοι

Σκεφτείτε πονοκεφάλους ή ακόμα και τον περιστασιακό πόνο στο στομάχι. Άλλοι άνθρωποι μπορεί να αντιμετωπίσουν ζητήματα δυσπεψίας ή και δυσκοιλιότητας, μιας και είναι γνωστό ότι το άγχος μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην λειτουργία του εντέρου.

Δεν είναι μυστικό ότι προκαλεί μια ποικιλία προβλημάτων με την πέψη.

*Γνωστική «ομίχλη»

Αντιμετωπίζετε προβλήματα συγκέντρωσης; Αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε σε μια δραστηριότητα την φορά ή ότι δεν μπορείτε να σκεφθείτε όπως συνήθως; «Πολλά είναι τα γνωστικά συμπτώματα που συνοδεύουν τον νευρικό κλονισμό» σύμφωνα με τον Δρ. Erin Engle.

Τα ζητήματα γνωστικής φύσης μπορεί να περιλαμβάνουν οτιδήποτε από από δυσκολία με την επίλυση προβλημάτων και την αναποφασιστικότητα έως την αίσθηση αποπροσανατολισμού και απώλειας μνήμης.

*Δυσκολία στην αναπνοή

Είναι επίσης σημαντικό να προσέχετε για τις πιο συνηθισμένες ενδείξεις της αγχώδους διαταραχής, όπως η δυσκολία στην αναπνοή.

Η γρήγορη, ρηχή αναπνοή μπορεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο την απόκριση στο άγχος του σώματος ενώ μια αναπνευστική άσκηση σχεδιασμένη για να επιβραδύνει την αναπνοή σας μπορεί να προσφέρει γρήγορη ανακούφιση.

Ακολουθήστε το στο Google News