Κριτικοί και κοινό βιάζονται να απορρίψουν τις feel-good ταινίες ως ακραία συναισθηματικές και δίχως πνευματική αξία, ωστόσο η ιδιότητά τους να μας κάνουν να νιώθουμε καλά – ή τουλάχιστον καλύτερα από όσο νιώθαμε πριν τις δούμε – αφηγούνται μια πιο… ευνοϊκή ιστορία.

Ας μην καταδικάζουμε τις feel-good ταινίες..

Τώρα, για πρώτη φορά, αυτό το δημοφιλές είδος ταινίας εξετάστηκε επιστημονικά. Μια νέα μελέτη από το Max Planck Institute for Empirical Aesthetics ερευνά ποιες feel-good ταινίες θεωρούνται από το κοινό πρωτότυπες και ποιοι παράγοντες κρύβονται πίσω από την συγκεκριμένη τους επίδραση.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις συμμετεχόντων στην μελέτη από τη Γερμανία, την Αυστρία και τις γερμανόφωνες περιοχές του Βελγίου και της Ελβετίας, οι ρομαντικές κωμωδίες έχουν ιδιαίτερα υψηλές δυνατότητες συναισθηματικής ανάκαμψης.

Οι πιο τυπικές feel-good ταινίες περιλαμβάνουν τις Love Love, Pretty Woman, Amélie και The Intouchables.

Τα ευρήματα της μελέτης παρέχουν ενδείξεις για το περιεχόμενο που πρέπει να έχουν οι ταινίες και τα τυπικά χαρακτηριστικά, ώστε το κοινό να αισθάνεται ιδιαίτερα εύθυμο, καθώς τις παρακολουθεί.

«Εκτός από το χιουμοριστικό στοιχείο και το ευτυχισμένο τέλος, οι feel-good ταινίες διέπονται από συγκεκριμένα μοτίβα και περιλαμβάνουν συγκεκριμένους χαρακτήρες» εξηγεί ο επικεφαλής της μελέτης και ο πρώτος συγγραφέας Keyvan Sarkhosh.

Αισθητική και διάθεση

«Συχνά, αυτά οδηγούν τους ανθρώπους προς την αναζήτηση της αγάπης, οι οποίοι πρέπει να αποδείξουν τον εαυτό τους και να πολεμήσουν ενάντια σε αντίξοες συνθήκες και που τελικά βρίσκουν το ρόλο τους και τον πραγματικό σκοπό στην ζωή».

Όμως, οι feel-good ταινίες  χαρακτηρίζονται όχι μόνο από ρομαντισμό και χιούμορ, αλλά και από στιγμές δράματος, οι οποίες συνήθως έχουν έντονη συναισθηματική επίδραση στους θεατές.

Ταυτόχρονα, αυτά τα χαρακτηριστικά ενσωματώνονται συχνά σε μια συγκεκριμένη φανταστική αφήγηση, αποτελώντας μια άλλη τυπική πτυχή του είδους και συμβάλλει σημαντικά στην αντιληπτή ελαφρότητα της ταινίας. Επίσης, το μείγμα όλων αυτών των στοιχείων μπορεί να θεωρηθεί συστατικό της συγκεκριμένης αισθητικής του είδους.

Τα ευρήματα της μελέτης έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Projections, με τους ερευνητές να επισημαίνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι τις παρακολουθούν ειδικά για να χαλαρώσουν και να βελτιωθεί η διάθεσή τους.

Πολλοί από τους συμμετέχοντες στη μελέτη συμφώνησαν ότι, ενώ οι feel-good ταινίες μπορεί να είναι συναισθηματικές,  δεν είχαν άσχημη αισθητική και ότι πάνω απ ‘όλα ήταν τεχνικά καλοφτιαγμένες. Από αυτή την άποψη, η θετική χρήση της ετικέτας του είδους από τους θεατές διαφέρει σημαντικά από την κατά κύριο λόγο αρνητική προοπτική που της έδωσαν επαγγελματίες κριτικοί του κινηματογράφου.