Οι αναρτήσεις στα social media (μέσα κοινωνικής δικτύωσης) μπορεί να μην δημιουργούν την εντύπωση που πιστεύετε, αποκαλύπτει νέα επιστημονική μελέτη.

Ερευνητές στη Νέα Υόρκη ανακάλυψαν ότι οι ενημερώσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως οι καταστάσεις στο Facebook, συχνά στερούνται πλαισίου και φαίνονται μεμονωμένες, οδηγώντας σε εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με το άτομο που τις δημοσιεύει.

Οι συγγραφείς της μελέτης διαπίστωσαν ότι τα άτομα που παρατηρούσαν την δραστηριότητα στα social media θεωρούν τους χρήστες πιο ανοιχτούς, με χαμηλότερη αυτοεκτίμηση και ότι εξαρτώνται λιγότερο από άλλους, συγκριτικά με το τι πιστεύουν οι ίδιοι οι χρήστες για τον εαυτό τους.

«Μπορούν οι άνθρωποι να σχηματίσουν ακριβείς εντυπώσεις για εμάς από τις αναρτήσεις μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;» αναρωτιούνται οι ερευνητές. «Η μελέτη μας διαπιστώνει ότι υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ του τρόπου με τον οποίο οι χρήστες βλέπουν τους χρήστες του Facebook βάσει των ενημερώσεων κατάστασής τους και του τρόπου με τον οποίο βλέπουν οι χρήστες τους εαυτούς τους» απαντούν.

Τι έδειξε η έρευνα για τα social media

Για να καταλήξει σε αυτά τα ευρήματα, που δημοσιεύτηκαν στο PLOS ONE, η ομάδα των ερευνητών εξέτασε 158 προπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, συμπεριλαμβανομένης της εξωστρέφειας, της διαφάνειας, της συνδεσιμότητας, της αυτοεκτίμησης, της ανεξαρτησίας και της αλληλεξάρτησης.

Μοιράστηκαν επίσης τις τελευταίες 20 ενημερώσεις κατάστασης στο Facebook. Στη συνέχεια, αυτές οι ενημερώσεις εξετάστηκαν από δύο ξεχωριστές ομάδες συμμετεχόντων.

Μια ομάδα αξιολόγησε τις ενημερώσεις σε μορφή πολυμέσων, συμπεριλαμβανομένων κειμένου, εικόνων και υπερσυνδέσμων. Η άλλη ομάδα είδε μόνο εκδόσεις κειμένου.

Η μελέτη έδειξε ότι οι απόψεις των παρατηρητών για τους χρήστες του Facebook συχνά διέφεραν από τις αντιλήψεις των ίδιων των χρηστών για τους εαυτούς τους.

Ωστόσο, τόσο οι παρατηρητές όσο και οι χρήστες είχαν ευθυγραμμισμένες αντιλήψεις για τη συνδεσιμότητα, υποδηλώνοντας ότι βασικός στόχος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι η ενίσχυση των συνδέσεων.

Η διαφορά «κρύβεται» στα πολυμέσα;

Είναι ενδιαφέρον ότι οι παρατηρητές που είδαν ενημερώσεις πολυμέσων είχαν αντιλήψεις πιο ευθυγραμμισμένες με τις απόψεις των χρηστών σε σύγκριση με εκείνους που είδαν ενημερώσεις μόνο κειμένου.

Η ερευνητική ομάδα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι αυτά τα ευρήματα ρίχνουν φως στην πολυπλοκότητα της διαδικτυακής αυτοπαρουσίασης και του σχηματισμού εντυπώσεων. Όπως επισημαίνουν είναι κομβικής σημασίας να κατανοήσουμε σε βάθος το συγκεκριμένο φαινόμενο για να καταφέρουμε να ενισχύσουμε την επικοινωνία και τις σχέσεις στην ψηφιακή εποχή.

«Οι ενημερώσεις πολυμέσων συνδέθηκαν με πιο ακριβείς εντυπώσεις ενώ φάνηκε ότι χαρακτηριστικά των χρηστών που σχετίζονται με τη δημιουργία σχέσεων, το φύλο και την εθνικότητα γίνονται αντιληπτά με μεγαλύτερη ακρίβεια», καταλήγει η ομάδα των ερευνητών.