Οι άνθρωποι που αναδιοργανώνουν προληπτικά την οικογενειακή τους καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα, προσαρμόζοντας το πρόγραμμα φροντίδας των παιδιών ή μοιράζοντας εκ νέου τα οικιακά καθήκοντα, είναι πιο πιθανό να επιδείξουν προσαρμοστικότητα και καινοτομία στην δουλειά τους, αποκαλύπτει νέα έρευνα.

Σύμφωνα με τα νέα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο Journal of Occupational and Organizational Psychology, οι εργαζόμενοι που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες στο σπίτι μεταφέρουν αυτήν την δυναμική και στην επαγγελματική τους ζωή και ως εκ τούτου έχουν την τάση να είναι πιο ανθεκτικοί και προνοητικοί.

Οργανωτικοί στο σπίτι; Καλύτεροι στη δουλειά

Για να φτάσουν σε αυτά τα συμπεράσματα, οι ερευνητές παρακολούθησαν 147 ζευγάρια με διπλό εισόδημα, πλήρους απασχόλησης, με παιδιά στις ΗΠΑ για να διερευνήσουν πώς η οικογενειακή ζωή επηρεάζει την εργασιακή απόδοση.

«Μερικές φορές η οικογενειακή ζωή μπορεί να αποτελέσει μια δύσκολη πρόκληση. Αλλά όταν οι άνθρωποι προληπτικά και σκόπιμα κάνουν αλλαγές -είτε στις ρουτίνες φροντίδας των παιδιών, είτε στη φροντίδα των ηλικιωμένων συγγενών, είτε στον τρόπο με τον οποίο μοιράζονται οι οικιακές υποχρεώσεις – αισθάνονται πιο ικανοί και έχουν τον έλεγχο. Αυτή η αυτοπεποίθηση μπορεί να μεταφερθεί και στην εργασία τους, με αποτέλεσμα να γίνονται πιο δημιουργικοί και προσαρμοστικοί» εξηγούν οι ερευνητές.

Ζήτημα «στρατηγικής ανανέωσης»

Παραδείγματα αυτών των αλλαγών στο σπίτι περιλαμβάνουν την εφαρμογή κοινών ημερολογίων για τον συντονισμό των πολυάσχολων προγραμμάτων, την εναλλαγή των καθηκόντων παραλαβής από το σχολείο, τη δημιουργία νέων συστημάτων για τη φροντίδα των ηλικιωμένων ή την καθιέρωση δομημένων συνεδριών για την επίλυση συγκρούσεων και τον κοινό καθορισμό στόχων.

Αυτές οι μικρές αλλά σκόπιμες προσαρμογές στην οικογενειακή ζωή αντικατοπτρίζουν αυτό που οι ερευνητές αποκαλούν «στρατηγική ανανέωση» και μπορεί να επηρεάσει και την απόδοση στη δουλειά. Άλλα παραδείγματα στρατηγικής ανανέωσης στο σπίτι περιλαμβάνουν τον επανασχεδιασμό των χώρων διαβίωσης για την καλύτερη υποστήριξη της εξ αποστάσεως εργασίας, τη δημιουργία ήσυχων ζωνών για εστιασμένες εργασίες ή την καθιέρωση περιόδων χωρίς τεχνολογία για την ενίσχυση της οικογενειακής σύνδεσης.

Δημιουργικότητα από το meeting room στο… σαλόνι

«Τα ζευγάρια θα μπορούσαν να πραγματοποιούν τακτικά «οικογενειακά check-in» για να αναθέτουν τις δουλειές, να επανεξετάζουν τις προτεραιότητες ή να συντονίζουν τα εβδομαδιαία τους πλάνα. Αυτού του είδους οι σκόπιμες, προσανατολισμένες προς το μέλλον προσαρμογές επιτρέπουν στις οικογένειες να ανταποκρίνονται ευέλικτα στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις, ώστε η εμπιστοσύνη να ενισχύεται, το άγχος να μειώνεται και η λειτουργία τόσο στο σπίτι όσο και στην εργασία να βελτιώνονται» εξηγεί η Δρ Siqi Wang, συν-συγγραφέας της μελέτης από το Aston Business School.

Οι ερευνητές τονίζουν ότι η δημιουργικότητα είναι απαραίτητη όχι μόνο στον εργασιακό χώρο αλλά και στα οικογενειακά συστήματα, όπου τα άτομα πρέπει να προσαρμόζονται συνεχώς στις μεταβαλλόμενες ευθύνες και τις εξωτερικές απαιτήσεις.

Ένα οικογενειακό περιβάλλον που ευνοεί την ανοιχτή επικοινωνία, τη συνεργασία και τον πειραματισμό – αυτό που οι ερευνητές ορίζουν ως οικογενειακή δημιουργικότητα – μπορεί να ενισχύσει σημαντικά αυτή την προσαρμοστικότητα, καθιστώντας τις προληπτικές προσπάθειες πιο πιθανό να έχουν θετικό αντίκτυπο στο άτομο, που μεταφράζεται σε βελτιωμένη απόδοση και ανθεκτικότητα στην εργασία.