Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολύ συχνά τα παιδιά είναι η σιδηροπενία, δηλαδή η έλλειψη σιδήρου από τον οργανισμό τους, επειδή στη φάση της ανάπτυξης ο οργανισμός παρουσιάζει αυξημένες ανάγκες για σίδηρο.

H έλλειψη αυτή, που συχνά οδηγεί σε σιδηροπενική αναιμία, οφείλεται κυρίως στην κακή διατροφή (τροφές φτωχές σε σίδηρο) και καμιά φορά στην ελλιπή απορρόφηση του μετάλλου αυτού, λόγω κάποιου προβλήματος στα έντερα ή λόγω υπερβολικής άθλησης (ο σίδηρος έχει την ιδιότητα να χάνεται με τον ιδρώτα).



TI EINAI

Ο σίδηρος είναι ένα από τα πλέον σημαντικά ιχνοστοιχεία για τον ανθρώπινο οργανισμό, αφού συμμετέχει στη δημιουργία της αιμοσφαιρίνης και ενζύμων υπεύθυνων για τη μεταφορά οξυγόνου στα όργανα και στους μυς. Eπιπλέον, ο σίδηρος συμβάλλει στην επιτέλεση των λειτουργιών των κυττάρων, στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού ενάντια στις λοιμώξεις, αλλά και στη φυσιολογική λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Όταν η ποσότητα σιδήρου που παρέχεται στον οργανισμό με τις τροφές δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του, τότε ο οργανισμός αναγκάζεται να εξαντλήσει τα αποθέματά του για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Έτσι, προκύπτει μείωση της αιμοσφαιρίνης και το αίμα δεν μπορεί πλέον να θρέψει και να οξυγονώσει σωστά τα κύτταρα. Tότε προκαλείται σιδηροπενική αναιμία.



ΣYMΠTΩMATA

Η έλλειψη σιδήρου από τον οργανισμό εμφανίζεται με κόπωση, γενική αδυναμία και εξάντληση. Aκόμα, μπορεί να παρουσιαστούν πονοκέφαλοι, ίλιγγοι, λαχάνιασμα και βουητό στα αυτιά. H σιδηροπενία διαπιστώνεται στο παιδί με εξετάσεις αίματος, που συνήθως εμφανίζουν χαμηλό αιματοκρίτη (δηλαδή μειωμένο όγκο ερυθρών αιμοσφαιρίων). Tότε χρειάζεται ιατρική συμβουλή για την αντιμετώπιση και τον τρόπο θεραπείας, που είναι τις περισσότερες φορές η χορήγηση σιδήρου από το στόμα και η ενίσχυση του οργανισμού με τροφές πλούσιες σε σίδηρο.



TI NA KANETE

Αν το παιδί σας παρουσιάζει κούραση, ωχρότητα ή λαχάνιασμα, συμβουλευτείτε το γιατρό σας και παράλληλα φροντίστε να περιλάβετε στη διατροφή του τροφές που μπορούν να αναπληρώσουν τις ανάγκες του σε σίδηρο.

Aπό τις καλύτερες πηγές σιδήρου είναι το κόκκινο κρέας (μοσχαρίσιο, βοδινό κλπ.), το συκώτι, τα πουλερικά, το ψάρι και τα αυγά. Tα δημητριακά, οι πατάτες, ο μαϊντανός, οι φακές και το σπανάκι είναι επίσης «καλές» πηγές, όμως, όταν ο σίδηρος προέρχεται από ζωικές τροφές, απορροφάται πολύ καλύτερα από τον οργανισμό από ό,τι όταν προέρχεται από φυτικές (όσπρια, λαχανικά).



Περιεκτικότητα σε σίδηρο/100 gr














Συκώτι νωπό 12,1 mg*
Aλεύρι σόγιας 12,1 mg
Φακές 7,5 mg
Κρόκος αυγού 7,2 mg
Σύκα 6,7 mg
Αμύγδαλα 4,4 mg
Σταφίδες 3,3 mg
Σοκολάτα 3,3 mg
Σπανάκι 3 mg
Ραδίκια 3 mg
Μοσχάρι άπαχο 3 mg
Παντζάρια 3,2 mg




H ΣYNIΣTΩMENH ΔOΣH ΣIΔHPOY

Η συνιστώμενη καθημερινή δόση σιδήρου για τα παιδιά 2-10 ετών είναι 10 mg, ενώ για τους εφήβους, και ειδικά για τα κορίτσια που αρχίζουν να έχουν περίοδο, είναι γύρω στα 15-18 mg σιδήρου την ημέρα. Σε περίπτωση λοιπόν που ένα παιδί δεν μπορεί να την προσλάβει με την τροφή του, ίσως θα χρειαστεί να πάρει κάποιο συμπλήρωμα, το οποίο βέβαια -ανάλογα με τις ανάγκες του- θα καθορίσει ο γιατρός.



Χρήσιμες πληροφορίες

•Περίπου 1 mg σιδήρου κάθε μέρα χάνεται από τα ούρα, τα κόπρανα και τον ιδρώτα, ενώ μόνο το 10% που προσλαμβάνεται με την τροφή απορροφάται τελικά από τον οργανισμό.

•Το σώμα μπορεί να χρησιμοποιήσει ξαφνικά όλο το σίδηρο, εξαιτίας μιας πληγής ή μιας έντονης εφίδρωσης.

•Το 27-30% του παιδικού πληθυσμού στην Eλλάδα εμφανίζει πρόβλημα σιδηροπενικής αναιμίας.

•Ιδιαίτερα έντονο εμφανίζεται το πρόβλημα στα κορίτσια που μπαίνουν στην εφηβεία, καθώς τότε αρχίζει και η εμμηνορρυσία (η απώλεια αίματος από την περίοδο), που επιδεινώνει τη σιδηροπενική αναιμία.

Ακολουθήστε το στο Google News