Η σκυφτή στάση του σώματος όταν περπατάτε ή κάθεστε, το κράτημα του τηλεφώνου ανάμεσα στον ώμο και το αυτί, η τοποθέτηση της οθόνης του υπολογιστή ψηλότερα από το ύψος των ματιών, το «βούλιαγμα» στον καναπέ όταν βλέπετε τηλεόραση, αλλά ακόμη και οι έντονες ψυχικές μεταπτώσεις είναι οι συνήθεις λόγοι που προκαλούν σφίξιμο και πόνο των μυών του αυχένα. Θα σας δείξουμε μερικούς απλούς τρόπους, για να μπορέσετε μόνοι σας να ανακουφίσετε τον πονεμένο σας αυχένα.




Πριν ξεκινήσετε, προσέξτε…

• Ο πόνος του αυχένα συνήθως οφείλεται σε «αθώα» αίτια, όπως ο μυϊκός σπασμός εξαιτίας της κακής στάσης του σώματος ή του στρες. Ο ορθοπεδικός συνήθως συστήνει τότε απλά παυσίπονα, μυοχαλα-ρωτικά ή αντιφλεγμονώδη. Εάν θέλετε να αποφύγετε τα φάρμακα, δοκιμάστε τις μεθόδους που σας προτείνουμε. Προσέξτε όμως: Εάν διαφοροποιη-θούν τα συμπτώματά σας, π.χ. έχετε μουδιάσματα στο χέρι ή την πλάτη, νιώθετε αδυναμία στα άκρα, ο πόνος επεκτείνεται στη σπονδυλική σας στήλη, έχετε εντονότατο πονοκέφαλο ή υψηλό πυρετό, τότε πρέπει να απευθυνθείτε και πάλι στον ορθοπεδικό.

Εάν ο ορθοπεδικός εκτιμήσει ότι ο πόνος οφείλεται σε σοβαρά αίτια (π.χ. κήλη του μεσοσπονδυλίου δίσκου, τραυματισμός της αυχενικής μοίρας), τότε πρέπει να ακολουθήσετε πιστά τις οδηγίες του (π.χ. φάρμακα, κολάρο, φυσικοθεραπεία).




1.«Κολυμπήστε» στον αέρα

Κινήστε τα χέρια σας σαν να κολυμπάτε ύπτιο (δηλαδή ανάσκελα) ή πρόσθιο (τα χέρια μπροστά). Οι κολυμβητικές ασκήσεις βοηθούν στη χαλάρωση των ώμων και του αυχένα, οι οποίοι συνδέονται με ένα πολύπλοκο «πλέγμα» μυών, νεύρων και αγγείων. Κάντε, λοιπόν, 10 επαναλήψεις «πρόσθιου» και άλλες 10 «ύπτιου». Φυσικά, το ιδανικό θα ήταν να κολυμπήσετε στο νερό!


2.Κάντε Self Sotai

Σύμφωνα με την τεχνική αυτή, ξεκινάτε με τη δύσκολη κίνηση και συνεχίζετε με την εύκολη. Πάρτε, λοιπόν, μια εισπνοή και στρέψτε τον αυχένα σας προς την κατεύθυνση που πονάτε, σταματώντας όμως μόλις νιώσετε πόνο. Μετά, στρίψτε το κεφάλι προς την αντίθετη κατεύθυνση, εκπνέοντας. Κάντε 5 επαναλήψεις. Θα διαπιστώσετε ότι κάθε φορά αυξάνεται η κινητικότητα του αυχένα σας προς τη μεριά που πονάτε.


3.Σταθείτε κόντρα στον τοίχο

Σταθείτε όρθιοι με την πλάτη στον τοίχο. Τραβήξτε το πιγούνι σας προς τα μέσα -προς το λαιμό σας- και σπρώξτε δυνατά το κεφάλι σας κόντρα στον τοίχο για 10΄΄. Επαναλάβετε 3 φορές. Μετά την ολοκλήρωση της άσκησης, θα νιώσετε το κεφάλι και τον αυχένα σας πιο ανάλαφρα.


4.Δοκιμάστε την ομοιοπαθητική

Με την καθοδήγηση του ομοιοπαθητικού σας γιατρού, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ορισμένες αλοιφές ή ομοιοπαθητικά χάπια για την ανακούφιση του πονεμένου σας αυχένα. Συνήθως συστήνεται η κρέμα άρνικας για τους μυϊκούς πόνους και τις θλάσεις και η κρέμα Rhus Tox, η οποία έχει αντιφλεγμονώδη δράση. Επίσης, μπορείτε να ζητήσετε από το φαρμακοποιό να σας ετοιμάσει ένα συνδυασμό αυτών των κρεμών. Επιπλέον, μπορείτε να πάρετε και τα αντίστοιχα ομοιοπαθητικά φάρμακα (Arnica, Rhus Tox σε δυναμοποίηση 200CH), εφόσον πρώτα συμβουλευτείτε τον ομοιοπαθητικό σας γιατρό. Ένα ακόμη ομοιοπαθητικό φάρμακο που συστήνεται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η Bryonia, που δίνεται όταν ο πόνος είναι οξύς -ακόμη και στο άγγιγμα- και επιδεινώνεται με τη ζέστη.


5.Οι πιέσεις που ανακουφίζουν

Τα σημεία βελονισμού που βοηθούν στην απελευθέρωση της έντασης η οποία συσσωρεύεται στον αυχένα είναι: Στη βάση του αυχένα Με τα δάχτυλά σας, ασκήστε δυνατές πιέσεις με κυκλικές κινήσεις για 1΄ στους μυς που βρίσκονται στη βάση του αυχένα και στους μυς μεταξύ των ώμων και της βάσης του λαιμού.

Ανάμεσα στις ωμοπλάτες Ασκήστε πιέσεις για 1΄ στους μυς ανάμεσα στις ωμοπλάτες σας, δεξιά και αριστερά από το «αυλάκι» της σπονδυλικής στήλης, μέχρι εκεί που φτάνει το χέρι σας.


6.Τα αιθέρια έλαια που καταπραΰνουν

Μαλάξεις με λεβάντα και βαλσαμέλαιο Σε 150 ml αμυγδαλέλαιο (ή ελαιόλαδο), ρίξτε 6 σταγόνες λεβάντα και 6 βαλσαμέλαιο. Μετά, κάντε μαλάξεις με κυκλικές κινήσεις στην περιοχή του αυχένα για 2-3΄. Η λεβάντα και το βαλσαμέλαιο έχουν παυσίπονη και ηρεμιστική δράση.

Κομπρέσες με αιθέρια έλαια Σε 150 ml αμυγδαλέλαιο (ή ελαιόλαδο), ρίξτε 6 σταγόνες αιθέριο έλαιο μαντζουράνας, 6 λεβάντας και 6 βαλσαμέλαιου. Ανακατέψτε το μείγμα και ετοιμάστε μια κομπρέσα, την οποία θα τοποθετήσετε στην πάσχουσα περιοχή για 10΄. Η κομπρέσα αυτή συμβάλλει στη μυοχαλάρωση και στην τόνωση της κυκλοφορίας.


7.Τα «παυσίπονα» ροφήματα

Βαλσαμόχορτο Θεωρείται αποτελεσματικό παυσίπονο. Βράστε 3 φλιτζάνια νερό και ρίξτε μέσα 2 κουταλάκια βαλσαμόχορτο για 7΄. Σουρώστε και πιείτε 3 ροφήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ακταία Έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη και μυοχαλαρωτική δράση. Μάλιστα, προτείνεται και για την ανακούφιση των πόνων του αυχένα λόγω αρθρίτιδας. Αρκεστείτε σε 1-2 ροφήματα την ημέρα. Για να τα ετοιμάσετε, βράστε 2 φλιτζάνια νερό και ρίξτε 1 κουταλάκι ακταία για 5-7΄. Σουρώστε και πιείτε.

Βαλεριάνα και πασιφλόρα Τα βότανα αυτά έχουν κατευναστική δράση. Βράστε 2 φλιτζάνια νερό και ρίξτε 1 κουταλάκι βαλεριάνα και 1 πασιφλόρα. Αφήστε τα βότανα στο νερό για 10΄. Αφού το σουρώσετε, μπορείτε να πιείτε το ρόφημα. Πίνετε έως 2 ροφήματα την ημέρα.



2 μέθοδοι που βοηθούν


Οζονοθεραπεία

Πρόκειται για ενέσεις όζοντος, εμπλουτισμέ-νου με οξυγόνο, στους μυς του αυχένα. Η οζονοθεραπεία συστήνεται για τις ορθοπεδικές παθή- σεις (αυχεναλγία, οσφυαλγία, ισχιαλγία).

Μαγνητοθεραπεία

Οι μαγνήτες θεωρείται ότι βοηθούν στην ανακούφιση από τον πόνο και στην καλύ-τερη κυκλοφορία του αίματος. Συνήθως χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της φυσικο-θεραπείας και της ρεφλεξολογίας.



Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Εμμανουήλ Ηλιάκη, ορθοπεδικό χειρουργό, διδάκτορα της Ιατρικής Σχολής του Παν/μίου Αθηνών, το δρ. Μιχάλη Κυριακίδη, πτυχιούχο Ιατρικής, φυσι­κο­θε­ραπευτή-φυσικοπαθητικό-ρεφλεξολόγο, και την κ. Γιάννα Κατσαγεώργη, δασκάλα της γιόγκα.