Ο Deb Roy, ένας προγραμματιστής υπολογιστών που ειδικεύτηκε στη συνέχεια στην επικοινωνία και στα προγράμματα μαζικής επικοινωνίας, κατέγραφε (από προσωπική φιλομάθεια) σε βίντεο επί 5 χρόνια τις αντιδράσεις του παιδιού του από τότε που ήταν νεογέννητο μέχρι σήμερα. Έτσι μπόρεσε να αποκωδικοποιήσει πώς περνάει το βρέφος από τις άναρθρες κραυγές σε λέξεις με νόημα. Για να το καταφέρει αυτό, είχε κάμερες σε όλους τους χώρους του σπιτιού και λειτουργούσαν διαρκώς παρακολουθώντας και καταγράφοντας εικόνες και ήχους λεπτομερώς.

«Διαπίστωσα ότι το βρέφος μάς χρησιμοποιεί κατά κάποιον τρόπο», δήλωσε σε συνέντευξή του ο ίδιος μόλις ολοκλήρωσε τη μελέτη του. Και εξήγησε: «Όταν το μωρό προφέρει μια λεξούλα, οι ενήλικοι αμέσως την επαναλαμβάνουν εντυπωσιασμένοι και έτσι η λέξη εμπεδώνεται στον εγκέφαλο του μωρού ακόμα καλύτερα. Παρατήρησα, δηλαδή, πως από συλλαβές χωρίς σαφές νόημα, το βρέφος καταλήγει να πει «νερό» ή «μαμ» και πως κάθε φορά που αρθρώνει έναν ήχο με σχετικό νόημα, οι μεγάλοι (γονείς, παππούδες, γιαγιάδες ή baby sitters) αρχικά σωπαίνουν. Στη συνέχεια, όμως, όλοι οι ενήλικοι αρχίζουν να επαναλαμβάνουν τη «λέξη», δείχνοντας το αντικείμενο που πιστεύουν ότι εννοεί το μωρό ή κάνοντας συγκεκριμένες κινήσεις και χειρονομίες ή μορφασμούς. Δείχνουν, για παράδειγμα, το μπιμπερό και ρωτάνε: «Γάλα;». Το μωρό στη συνέχεια ξαναβγάζει τον ίδιο ήχο και αυτό επαναλαμβάνεται διαρκώς, ώσπου τελικά, μέσα σε λίγες εβδομάδες ή μήνες, διαμορφώνεται μια σχεδόν τέλεια λέξη για το νερό, το γάλα ή άλλες ανάγκες του βρέφους. Ουσιαστικά, το βρέφος μάς βάζει κατά κάποιον τρόπο να του ξαναλέμε τα ίδια και τα ίδια, έως ότου βεβαιωθεί ότι πιάσαμε σωστά το νόημα τόσο εμείς όσο κι εκείνο…».

Σε αυτή τη διεύθυνση μπορείτε να ακούσετε σε ένα ειδικά διαμορφωμένο ηχητικό κλιπ πώς μεταμορφώθηκε μέσα σε ένα εξάμηνο o ήχος «γκαγκά» στη λέξη «water» (νερό). Το κλιπ κρατάει μόνο 40 δευτερόλεπτα, επειδή ο Roy απομόνωσε μόνο αυτό τον ήχο από εξάμηνες καταγραφές και μετά μοντάρισε αποκλειστικά τη «λέξη» που το βρέφος χρησιμοποιούσε για το νερό, ώστε να παρακολουθήσει την εξέλιξη μόνο της συγκεκριμένης λέξης μέχρι την ολοκλήρωση ή την εκμάθησή της. Το ίδιο έκανε και με άλλες λέξεις.

Ο Deb Roy έχει μια δική του εταιρεία, η οποία δεν παρακολουθεί μόνο μωρά. Συγκεκριμένα, παρακολουθεί πώς αντιδρούμε στο Facebook και στο Twitter όταν ακούμε κάτι στην τηλεόραση. Στόχος της τρέχουσας έρευνάς του είναι, όπως λέει, να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στα μέσα μαζικής επικοινωνίας (π.χ. την τηλεόραση) και στα μέσα κοινωνικής επικοινωνίας (π.χ. το Διαδίκτυο).

Έτσι, όπως είπε ο ίδιος, θα μπορούν να βελτιωθούν οι διαφημίσεις και τα προγράμματα εν γένει και να έχουν πραγματική απήχηση στο κοινό. Ο δεύτερος στόχος είναι να βρει ένα πρόγραμμα που να προβλέπει τις αντιδράσεις του κοινού σε διάφορες εκπομπές.

Ακολουθήστε το στο Google News
Δείτε επίσης: