Δεν μπαίναμε βεβαίως ποτέ σε αεροπλάνο για «να πάρουμε τον αέρα μας», αλλά και δεν γνωρίζαμε ότι η ατμόσφαιρα στην καμπίνα των επιβατών μπορεί να είναι και σημαντικά ανθυγιεινή. Τώρα ένας πρώην πιλότος τονίζει σε αναφορά του ότι πολλοί επιβάτες νιώθουν σοβαρές διαταραχές εξαιτίας των αναθυμιάσεων από τις καύσεις της μηχανής – ζαλάδα και τάση για εμετό, για την ακρίβεια. Τα λεγόμενά του στηρίζει και έρευνα που έγινε επί τούτου σε αεροσκάφη στην Αυστραλία.

Οι υπεύθυνοι πολλών αεροπορικών εταιρειών ήδη έκαναν δηλώσεις, αναφέροντας ότι περιστατικά με αναθυμιάσεις σημειώνονται εξαιρετικά σπάνια και ότι ακόμα και στις ελάχιστες περιπτώσεις διαρροών αερίων από τη μηχανή προς τον αέρα που εισπνέουν οι επιβάτες δεν έχουν τελικά σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των τελευταίων.

Οι πιλότοι από πλευράς τους όμως τονίζουν ότι εκείνοι και οι αεροσυνοδοί παρουσιάζουν συχνά προβλήματα υγείας εξαιτίας αυτών των αναθυμιάσεων και ότι το πρόβλημα δεν είναι τόσο σπάνιο όσο θέλουν να το εμφανίζουν οι εταιρείες.

Η έρευνα που έγινε επί του θέματος έδειξε ότι στο εσωτερικό των αεροσκαφών καταγράφονται υψηλά επίπεδα φωσφορικών ενώσεων, οι οποίες όντως προκαλούν αναπνευστικά και γαστρεντερικά προβλήματα. Η παρουσία τους δηλώνει συχνές διαρροές.

Πώς βρέθηκαν εκεί; Σύμφωνα με τους ερευνητές, στη μηχανή του αεροσκάφους χρησιμοποιείται (για να αυξάνεται η απόδοσή της) ένα υγρό που περιέχει φωσφορικές ενώσεις. Όταν για διάφορους λόγους σημειώνεται μικρή διαρροή και αναπτύσσεται υψηλή θερμοκρασία, τότε ο αέρας στο μηχανοστάσιο γεμίζει αναθυμιάσεις και αυτές καταλήγουν στην καμπίνα του πιλότου και των επιβατών από το σύστημα εξαερισμού του αεροσκάφους.

Ο αγωγός, δηλαδή, που φέρνει τον αέρα στους επιβάτες και στο πιλοτήριο περνά μέσα από το μηχανοστάσιο και δεν υπάρχουν φίλτρα ή συσκευές που να ανιχνεύουν τις ενώσεις αυτές στο σύστημα εξαερισμού του αεροσκάφους.

Σύμφωνα με την επικεφαλής της έρευνας, οι τύποι αεροσκαφών που είναι πιο ευάλωτοι στον τομέα αυτό είναι τα Boeing 757 και 737.