Η δίαιτα των σταρ αποτελεί έναν από τους πιο πολυσυζητημένους τρόπους απώλειας βάρους. Μάθετε τα πάντα για το διαιτολόγιό της.


«Χάνεις γρήγορα κιλά χωρίς να πεινάσεις και διατηρείς το νέο σου βάρος εφ’ όρου ζωής». Αυτά υπόσχεται η δίαιτα Dukan, που σε χρόνο μηδέν βγήκε από τα γαλλικά σύνορα και προκάλεσε παγκόσμιο ενθουσιασμό. Αρχικά, έγινε γνωστή λόγω της Carole Middleton, που κατάφερε να χάσει βάρος για το γάμο της κόρης της. Μετά και από τα δημοσιεύματα που ήθελαν την Jennifer Lopez και τη Gisele Bündchen να χάνουν τα κιλά της εγκυμοσύνης με τη βοήθεια της Dukan, η δίαιτα «απογειώθηκε», φτάνοντας μέχρι και την Ελλάδα. Πριν από σχεδόν ένα χρόνο, το Vita είχε παρουσιάσει τη νέα τότε μέθοδο. Σήμερα, αρκετοί έχουμε ήδη ακολουθήσει ή σκοπεύουμε να ακολουθήσουμε τις συστάσεις του δρ. Dukan, έχοντας λιγότερες ή περισσότερες δεύτερες σκέψεις στο πίσω μέρος του μυαλού μας. Χάνεις πράγματι βάρος; Τόσο κρέας είναι υγιεινό; Θα ξαναπάρω τα κιλά; Κι αν κολλήσει ο μεταβολισμός μου; Αποφασίσαμε, λοιπόν, να επανέλθουμε στο ζήτημα, ζητώντας την εμπειρία όσων δοκίμασαν τη δίαιτα, αλλά και τη γνώμη των ειδικών σχετικά με πιθανές συνέπειές της στην υγεία μας.


Οι 4 φάσεις της δίαιτας Dukan

Πρόκειται για μια κατά βάση πρωτεϊνική δίαιτα, η οποία όμως θεωρείται πιο υγιεινή από τις κλασικές πρωτεϊνικές δίαιτες. Μυστικό της τρόφιμο το πίτουρο βρόμης.


1η φάση: Επίθεση

Διάστημα 2-7 μέρες, ανάλογα με τα κιλά που σκοπεύουμε να χάσουμε.

ΤΡΟΦΕΣ Κατανάλωση μόνο πρωτεϊνούχων τροφών χαμηλών σε λιπαρά (γαλοπούλα, κοτόπουλο, μπριζόλες, αυγά, ψάρια), άπαχων ή ημιάπαχων γαλακτοκομικών και μιάμιση κουταλιά πίτουρο βρόμης καθημερινά.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Γρήγορη απώλεια βάρους.


2η φάση: Πλεύση

Διάστημα Η διάρκεια εξαρτάται από τα κιλά που θέλουμε να χάσουμε. Σταματάμε όταν φτάσουμε στο επιθυμητό βάρος.

ΤΡΟΦΕΣ Μια μέρα καταναλώνουμε καθαρή πρωτεΐνη και την επόμενη πρωτεΐνη μαζί με λαχανικά (επιτρέπονται 28 λαχανικά). Πρέπει, επίσης, να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας 2 κουταλιές πίτουρο βρόμης.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Απώλεια ενός κιλού την εβδομάδα.


3η φάση: Σταθεροποίηση

Διάστημα Διαρκεί 10 μέρες για κάθε κιλό απώλειας βάρους.

ΤΡΟΦΕΣ Καταναλώνουμε καθημερινά πρωτεΐνες και λαχανικά, προσθέτοντας 1 και στη συνέχεια 2 φρούτα, 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης και 40 γρ.τυρί. Δυο φορές την εβδομάδα τρώμε καταναλώνουμε αμυλούχες τροφές (π.χ. ζυμαρικά), ενώ δικαιούμαστε και δυο «εορταστικά» γεύματα με τροφές που μας έλιψαν κατά τη διάρκεια της δίαιτας (π.χ. σοκολάτα). Τo πίτουρο βρόμης αυξάνεται στις 3 κουταλιές την ημέρα.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Διατηρούμε το νέο μας βάρος.


4η φάση: Συντήρηση

Διάστημα Πρόκειται για τη φάση της συντήρησης, που στόχο έχει να γίνει τρόπος ζωής.

ΤΡΟΦΕΣ Τρώμε ό,τι θέλουμε, τηρώντας όμως τρεις κανόνες: 1) Πρέπει να καταναλώνουμε αποκλειστικά πρωτεΐνες μια μέρα την εβδομάδα (π.χ. κάθε Πέμπτη), 2) Τρώμε καθημερινά 3 κουταλιές πίτουρο βρόμης, 3) Περπατάμε 20′ την ημέρα.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Η διά βίου διατήρηση του επιθυμητού βάρους.


Tip: Σε όλη τη διάρκεια της δίαιτας -και στις 4 φάσεις- προβλέπεται η κατανάλωση 8-12 ποτηριών νερού καθημερινά.


Τα «συν»

➜ Η γρήγορη απώλεια βάρους.

➜ Δεν υπάρχει περιορισμός στις ποσότητες των τροφών που καταναλώνουμε.

➜ Δεν χρειάζεται να υπολογίζουμε τις θερμίδες που καταναλώνουμε.

➜ Η κατανάλωση πίτουρου βρόμης σχετίζεται με μείωση της χοληστερίνης, καλύτερο έλεγχο της πίεσης και του σακχάρου και καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας, που μπορεί να παρουσιαστεί στην 1η φάση της δίαιτας.

➜ Δίνεται έμφαση στο είδος της πρωτεΐνης. Συστήνονται άπαχα κρέατα και άπαχα ή light γαλακτοκομικά.


Τα «πλην»

➜ Η αποκλειστική κατανάλωση πρωτεϊνών στην 1η φάση ενδεχομένως να αυξήσει τις τιμές της χοληστερίνης.

➜ Η απουσία φρούτων και λαχανικών σχετίζεται με ανεπάρκεια βιταμινών και ιχνοστοιχείων.

➜ Η έλλειψη υδατανθράκων στην 1η φάση και η περιορισμένη κατανάλωσή τους στη 2η μπορεί να προκαλέσει ζαλάδα, δυσκοιλιότητα ή ατονία.

➜ Στην 1η φάση, η απώλεια βάρους είναι μεγαλύτερη από αυτήν που ενδείκνυται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης δίαιτας (1-1,5 κιλό την εβδομάδα).


«Αναγκάστηκα να τη σταματήσω τη δεύτερη μέρα.» Λουκία, 36 ετών

«Τα κιλά μου κυμαίνονταν πάντα στα ίδια επίπεδα. Κάθε Σεπτέμβρη ήμουνα 52 και μέχρι την άνοιξη έφτανα τα 57. Νιώθω, όμως, άνετα στα 52, γι’ αυτό και έψαχνα μια δίαιτα που θα με βοηθούσε να διατηρηθώ σε αυτό το βάρος. Όταν έμαθα για τη δίαιτα Dukan, αισθάνθηκα ότι μου ταίριαζε η φιλοσοφία της. Είμαι πολύ λιχούδα και δεν θα μπορούσα να στερηθώ κάποιες τροφές για όλη μου τη ζωή. Επιπλέον, μου φάνηκε εύκολη, αφού στόχος της είναι να ακολουθείς μια λογική διατροφή, χωρίς στερήσεις, και μια μέρα την εβδομάδα να τρως μόνο πρωτεΐνες. Είχα ακολουθήσει και παλαιότερα μια πρωτεϊνική δίαιτα, η οποία όμως δεν με είχε βοηθήσει καθόλου. Όταν τη σταμάτησα, λιγουρευόμουνα ακόμα και ένα κομμάτι ξερό ψωμί! Ψάχνοντας πληροφορίες για τη δίαιτα Dukan, είδα ότι πέρα από θετικά σχόλια είχε δεχτεί και έντονη κριτική. Γι’ αυτούς τους λόγους, είχα ανάμεικτα συναισθήματα όταν την ξεκίνησα. Βάσει των κιλών που είχα να χάσω, αρκούσε να κάνω την πρώτη φάση για 2 μόνο μέρες. Πράγματι, ακολουθώντας το πρωτεϊνικό πρόγραμμα της δίαιτας, έχασα σχεδόν 2 κιλά, χωρίς να αισθανθώ πείνα. Το δεύτερο, όμως, απόγευμα, μετά από μια στρεσογόνο μέρα στη δουλειά και ενώ βρισκόμουνα σε ένα ταξί, ένιωσα ότι θα λιποθυμούσα. Όταν μπήκα στο σπίτι μου, έφαγα αμέσως ένα γλυκό για να νιώσω καλύτερα. Έκανα πολλές ώρες για να συνέλθω. Δεν ξέρω αν έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι δεν έπαιρνα συμπληρώματα διατροφής και έτρωγα λιγότερο από όσο ανέφερε το πρόγραμμα. Πάντως, σκέφτομαι να ξεκινήσω και πάλι τη δίαιτα, αυτή τη φορά όμως Σαββατοκύριακο που είναι πιο χαλαροί οι ρυθμοί μου. Ανυπομονώ, όμως, να περάσω γρήγορα στην τρίτη φάση, που είναι πιο ισορροπημένη, γιατί έχω έγνοια σχετικά με το πόσο θα μπορούσε να επηρεαστεί η υγεία μου.»


«Έχασα 10 κιλά σε 2 μήνες, χωρίς να πεινάσω.» Πέτρος, 39 ετών

«Ήθελα να χάσω περίπου 10 κιλά. Έχω δοκιμάσει και άλλες δίαιτες στο παρελθόν, επέλεξα όμως την Dukan γιατί μου είχαν πει ότι ουσιαστικά σε στεγνώνει. Στην πορεία είδα ότι αυτό που υποσχόταν ο Dukan ήταν πραγματικό. Ουσιαστικά χάνεις πολύ λίπος, αλλά όχι μυϊκή μάζα. Σύμφωνα με τις συστάσεις της δίαιτας, θα έπρεπε να κρατήσω την πρώτη φάση για 3 μέρες, επειδή όμως έκανα συχνά παρασπονδίες -έπινα αλκοόλ- και δεν έχανα βάρος, συνέχισα την πρωτεϊνική φάση για άλλες 3-4 μέρες. Για πρωινό έτρωγα πίτουρο βρόμης με γάλα σε μορφή porridge (τα έβαζα δηλαδή στα μικροκύματα μέχρι να γίνουν χυλός) και μια φέτα γαλοπούλα light, για σνακ ένα γιαούρτι άπαχο, το μεσημέρι κρέας ή ψάρι, το απόγευμα πάλι γιαούρτι και για βραδινό ένα πρωτεϊνούχο γεύμα. Σε μία περίπου εβδομάδα είχα χάσει 2,5 κιλά. Στο διάστημα αυτό δεν πείνασα καθόλου, ούτε ένιωσα αδυναμία. Ίσως να βοήθησε και το γεγονός ότι έπαιρνα καθημερινά -από την πρώτη κιόλας μέρα της δίαιτας- συμπλήρωμα διατροφής. Το μόνο που παρατήρησα -ευτυχώς μόνο για μία μέρα- ήταν ότι τα άκρα μου ήταν πρησμένα. Τη δεύτερη φάση την κράτησα σχεδόν 2 μήνες. Παρέκκλινα και πάλι, πίνοντας συχνά αλκοόλ, τελικά όμως κατάφερα να πετύχω τον στόχο μου και να χάσω τα 10 κιλά. Τώρα βρίσκομαι στην τρίτη φάση, την οποία και πάλι… δεν τηρώ ευλαβικά. Όταν παρεκκλίνω, ακολουθώ την πρωτεϊνική δίαιτα δύο φορές την εβδομάδα αντί για μία, που συστήνει το πρόγραμμα, ώστε να μην πάρω βάρος. Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι αν δεν νιώθει κανείς τον οργανισμό του να επιβαρύνεται ιδιαίτερα, η δίαιτα Dukan είναι καλή επιλογή για να χάσει βάρος χωρίς να πεινάσει και να τηρήσει το στάδιο της συντήρησης εφ’ όρου ζωής. Πιστεύω, όμως, ότι είναι δύσκολο -ίσως μάλιστα και επικίνδυνο- να μείνει κανείς για μεγάλο διάστημα στην πρώτη και δεύτερη φάση.»


Η ειδικός σχολιάζει

H κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος κ. Βάσια Μανίκα σχολιάζει τις 4 φάσεις της δίαιτας Dukan.


1η φάση H διατροφή αποτελείται εξ ολοκλήρου από πρωτεϊνικές τροφές, με αποτέλεσμα πάνω από το 50% του βάρους που χάνεται να αποτελείται από νερό. Εξαιτίας αυτού, προκαλείται έντονη αφυδάτωση στον οργανισμό και είναι πιθανό να παρουσιαστούν συμπτώματα, όπως πονοκέφαλοι, ατονία και κούραση. Ενδεχομένως, επίσης, να παρουσιαστεί δυσκοιλιότητα λόγω της μειωμένης κατανάλωσης φυτικών ινών, που περιέχονται στις τροφές με υδατάνθρακες. Η κατανάλωση μιάμισης κουταλιάς πίτουρου βρόμης δεν είναι αρκετή για να καλύψει τη Συνιστώμενη Ημερήσια Ποσότητα για τις φυτικές ίνες, αν όμως ακολουθήσουμε τη διατροφή αυτή για σύντομο χρονικό διάστημα, δεν αντιμετωπίζουμε ιδιαίτερο κίνδυνο. Μειονέκτημα αυτής της φάσης είναι επίσης η υπερκατανάλωση ζωικών πηγών πρωτεΐνης, που συνεπάγεται αύξηση των τιμών χοληστερίνης στο αίμα. Αν όντως επιλέξουμε άπαχα γαλακτοκομικά και κρέατα (όπως συστήνει η δίαιτα Dukan), τότε μειώνεται ο κίνδυνος. Καλό, ωστόσο είναι να συμβουλευτούμε τον διαιτολόγο μας.


2η φάση Σε αυτό το στάδιο απαγορεύεται η κατανάλωση φρούτων και αμυλούχων λαχανικών. Αναρίθμητες, όμως, μελέτες υποστηρίζουν την αξία των φρούτων και των λαχανικών στην καθημερινή μας διατροφή, ενώ ταυτόχρονα οι ειδικοί συστήνουν την κατανάλωση 5 μερίδων καθημερινά.


3η-4η φάση H υδατική ισορροπία επανέρχεται στα φυσιολογικά επίπεδα, εφόσον μπορούμε να καταναλώνουμε τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων. Έτσι, όμως, αυξάνονται οι πιθανότητες να αυξηθεί το βάρος μας.


Η δίαιτα Dukan αποτελεί μια πρωτεϊνική δίαιτα, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται πράγματι γρήγορη απώλεια βάρους. Αυτό προκαλεί ευχαρίστηση σε όσους την ακολουθούν, αλλά δυστυχώς τις περισσότερες φορές τα κιλά επιστρέφουν. Σύμφωνα πάντως με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ενδεδειγμένη απώλεια βάρους είναι 4-5 κιλά μηνιαίως. Σε γενικές γραμμές, η διατροφή που στηρίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό σε πρωτεΐνες και λίπη και λιγότερο σε υδατάνθρακες έχει καλά βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, τα οποία όμως αντιστρέφονται σε διάστημα περίπου 12 μηνών. Αυτό συμβαίνει γιατί το μεγαλύτερο ποσοστό των απολεσθέντων κιλών είναι υγρά και όχι λίπος. Σημαντικό, λοιπόν, είναι, πριν ακολουθήσουμε μια τέτοια δίαιτα, να συμβουλευτούμε διαιτολόγο. Ωστόσο, είναι απαγορευτική σε όσους έχουν προβλήματα στα νεφρά.


Για πληροφορίες σχετικά με τη δίαιτα Dukan, πληκτρολογήστε: www.dukandiet.co.uk


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΝ κ. ΒΑΣΙΑ ΜΑΝΙΚΑ, κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο.