«Αν πίνεις 2 λίτρα νερό καθημερινά, όταν έρθεις να έχεις πιει 3. Να φοράς όσο πιο ελαφριά ρούχα μπορείς και να έχεις μια αλλαξιά μαζί σου. Μην ανησυχείς, δεν είναι τόσο σκληρό όσο ακούγεται», μου είπε η κ. Ελένη Πρέκα, που διδάσκει hot γιόγκα, το νέο fitness trend που είναι ήδη δημοφιλές στις Η.Π.Α. και τη Μεγάλη Βρετανία. Τι είναι ακριβώς η hot γιόγκα; Πρόκειτα για ασκήσεις γιόγκα σε θερμοκρασία 40° C. Και για κάποιον που το κάνει για πρώτη φορά, όπως εγώ και οι άλλοι τέσσερις «πρωτάρηδες» που περίμεναν μαζί μου έξω από την αίθουσα την ημέρα που έκανα το πρώτο μου μάθημα, η ιδέα τού να γυμναστούμε σε ένα δωμάτιο με συνθήκες καύσωνα μας προκαλούσε ανησυχία. Θα το αντέχαμε;

Θα το αντέξω;
«Πρόκειται για την ανησυχία που εκφράζουν όλοι όσοι έρχονται πρώτη φορά σε ένα μάθημα hot γιόγκα», εξηγεί η κ. Πρέκα. Και συνεχίζει:«Αναμφίβολα, αν επιχειρήσει κανείς να ανοίξει το air condition σπίτι του στους 40° C για να γυμναστεί, μπορεί να βλάψει την υγεία του». Ωστόσο, μια αίθουσα hot γιόγκα είναι ειδικά διαμορφωμένη ούτως ώστε να διοχετεύεται φρέσκος αέρας μέσα από ειδικά κανάλια κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Επίσης, η θερμοκρασία αυξομειώνεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ενώ η υγρασία κυμαίνεται μεταξύ 50-60%, δηλαδή είναι χαμηλότερη από αυτήν του χαμάμ, αλλά υψηλότερη από εκείνη της σάουνας. Παράλληλα, ο έμπειρος δάσκαλος ρυθμίζει διαρκώς τα επίπεδα της υγρασίας και της θερμοκρασίας ανάλογα με τον αριθμό των αθλουμένων, ούτως ώστε η ατμόσφαιρα να μη γίνεται ούτε ξηρή ούτε αποπνικτική. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι ο αέρας της αίθουσας είναι κατάλληλος για άθληση χωρίς προβλήματα.

Πώς γεννήθηκε η hot γιόγκα
«Πατέρας» της hot γιόγκα είναι ο ινδός γιόγκι Bikram Choudhury, o οποίος τη δεκαετία του ’70 στις Η.Π.Α., προσπαθώντας να ξεπεράσει έναν τραυματισμό που τον ταλαιπωρούσε, άρχισε να κάνει γιόγκα σε υψηλή θερμοκρασία. Ωστόσο, η hot γιόγκα γνωρίζει μεγάλη άνθηση την τελευταία πενταετία, ενδεχομένως επειδή αποτελεί ένα στυλ γυμναστικής που συνδυάζει πολλά διαφορετικά οφέλη, όπως αυτά της σάουνας, της αεροβικής γυμναστικής και της γιόγκα. Μάλιστα, στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο -όπου αποτελεί δημοφιλή μορφή άσκησης- το 40-50% των ασκουμένων είναι άνδρες, ίσως γιατί είναι μια πιο αθλητική μορφή γιόγκα όπου προκαλείται μεγάλη εφίδρωση.

Έτοιμοι;
Μπήκα στην αίθουσα με ένα μπουκάλι νερό και μια μεγάλη πετσέτα – τα δύο σημαντικότερα αξεσουάρ για όποιον κάνει hot γιόγκα. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος γίνονται 4-5 διαλείμματα για νερό, αλλά όποιος αισθάνεται την ανάγκη πίνει νερό και ενδιάμεσα. Μου φαίνεται ότι έκανα τα περισσότερα διαλείμματα για νερό, κάτι λογικό δεδομένου ότι ήμουν αρχάρια.

To μάθημα ξεκίνησε με μια σειρά απλών ασκήσεων γιόγκα σε όρθια θέση. Η δασκάλα τόνισε ότι αν κάποιος νιώσει κόπωση, μπορεί να ξαπλώσει ανάσκελα για λίγα λεπτά μέχρις ότου είναι σε θέση να ξεκινήσει ξανά. Οι ασκήσεις ήταν απλές μεν, αλλά σε τόσο υψηλή θερμοκρασία το σώμα και το μυαλό μου πάλευαν να διατηρήσουν την ισορροπία τους. Χοντρές στάλες ιδρώτα έπεφταν στην πετσέτα και τα ρούχα που φορούσα είχαν γίνει μούσκεμα πολύ πριν τελειώσει το μάθημα.

Ενστικτωδώς σκέφτηκα να αναζητήσω την έξοδο – με τόση ζέστη μάλλον δεν θα τα κατάφερνα. Αλλά αποφάσισα να μην πιέσω τον εαυτό μου και να κάνω ό,τι μπορώ, άλλωστε η γιόγκα δεν είναι ανταγωνιστική – «όσο μπορείτε» ήταν η μόνιμη επωδός της δασκάλας. Για τους άνδρες της ομάδας τα πράγματα ήταν ακόμη πιο απαιτητικά, επειδή συνήθως ιδρώνουν περισσότερο, ενώ έχουν εκ φύσεως μικρότερη ευλυγισία σε σύγκριση με τις γυναίκες.

Ακολούθησαν ασκήσεις σε καθιστή και ύπτια θέση. Κάποιος αναρωτήθηκε για τη θερμοκρασία. Ήταν 39,3° C! «Άλλες 3 ασκήσεις και τελειώνουμε», τόνισε η δασκάλα. Το μάθημα ολοκληρώθηκε μία ώρα μετά με την κλασική πόζα της γιόγκα – τη σαβάσανα, δηλαδή ξαπλωμένοι ανάσκελα με τις παλάμες να «κοιτούν» το ταβάνι και τα πόδια ελαφρώς ανοιχτά.

Μετά το μάθημα
1. Anti-stress
Το πρώτο πράγμα που συνειδητοποίησα στο δρόμο για το σπίτι ήταν ότι το μάθημα λειτούργησε αγχολυτικά. Η προσπάθειά μου να εκτελέσω ασκήσεις σε θερμοκρασία που προσέγγιζε τους 40° C είχε διώξει κάθε άλλη έγνοια από το μυαλό μου.
2. No pain Την επόμενη μέρα συνειδητοποίησα ότι δεν είχα πιαστεί. «Ακόμη ένα όφελος της υψηλής θερμοκρασίας», επισημαίνει η δασκάλα. Η υψηλή θερμοκρασία ζεσταίνει τους μυς, οπότε είναι πιο εύκολο να διαταθούν χωρίς να τραυματιστούν. Μάλιστα, γι’ αυτόν το λόγο δεν χρειάζεται προθέρμανση. Το μυϊκό σύστημα «λύνεται», το εύρος των κινήσεων αυξάνεται και οι μύες δεν καταπονούνται.

Πολλά οφέλη

  • Λαμπερό δέρμα Ένα από τα πρώτα πράγματα που παρατηρούν με ενθουσιασμό όσοι ασχολούνται συχνά με τη hot γιόγκα είναι η επίδρασή της στο δέρμα, το οποίο γίνεται πιο καθαρό και λαμπερό. Οι συχνές εφιδρώσεις θεωρείται ότι δρουν σαν μέθοδος καθαρισμού του προσώπου.
  • Detox Θεωρείται ότι η hot γιόγκα βοηθά τον οργανισμό να αποβάλλει τα τοξικά κατάλοιπα μέσω του ιδρώτα και να κάνει αποτοξίνωση. Εκτιμάται μάλιστα ότι βοηθά στην καταπολέμηση της κυτταρίτιδας, επειδή τονώνει την κυκλοφορία της λέμφου, καθώς και την κυκλοφορία του αίματος.
  • «Τεμπέλικες» καύσεις Το πλεονέκτημα της hot γιόγκα είναι ότι δεν έχει αναπηδήσεις, οπότε δεν καταπονούνται οι αρθρώσεις όπως συμβαίνει με άλλα σπορ (π.χ. το τζόγκινγκ). Από την άλλη μεριά, όμως, η υψηλή θερμοκρασία έχει ως αποτέλεσμα την καύση πολλών θερμίδων, αντίστοιχων με εκείνες που θα έκαιγε κάποιος κατά τη διάρκεια μιας εντατικής αεροβικής άσκησης, όπως το τρέξιμο. Από αυτήν την άποψη, λοιπόν, αποτελεί έναν πιο «τεμπέλικο» τρόπο να κάψουμε θερμίδες.
  • Βελτίωση της υγείας Η συχνή εξάσκηση της hot γιόγκα έχει συσχετιστεί με αρκετά οφέλη για την υγεία. Σε αυτά ανήκουν η ανακούφιση από ενοχλήσεις στον αυχένα ή τη μέση λόγω κακής στάσης του σώματος ή σκολίωσης, η μείωση των πονοκεφάλων, η καταπολέμηση της αϋπνίας, η βελτίωση της πέψης, καθώς και της διάθεσης.

Anti-bacter
Για όσους ανησυχούν για τις οσμές, τους μύκητες και τα μικρόβια που μπορούν να αναπτυχθούν σε ένα τόσο θερμό και υγρό περιβάλλον επισημαίνεται ότι, πέραν του φρέσκου αέρα που διοχετεύεται διαρκώς στο χώρο, το πάτωμα της αίθουσας έχει αντιμικροβιακή επεξεργασία, ενώ πριν από κάθε μάθημα η αίθουσα απολυμαίνεται. Επίσης, για λόγους υγιεινής και για την αποφυγή της ανάπτυξης μικροβίων, οι αθλούμενοι δεν χρησιμοποιούν τα δικά τους mat, αλλά εκείνα της σχολής, τα οποία μετά από κάθε χρήση απολυμαίνονται. Επιπλέον, πριν μπω στην αίθουσα, μου έδωσαν μια πετσέτα σώματος, την οποία τοποθέτησα κατά μήκος του στρώματός μου. Η πετσέτα αποδείχθηκε το πολυτιμότερο αξεσουάρ! Μετά το μάθημα ήταν βρεγμένη από τον ιδρώτα, που έσταζε πάνω της από κάθε πόρο του σώματός μου σχεδόν από το πρώτο λεπτό του μαθήματος.

Info


Πόσο συχνά Η ενασχόληση με τη hot γιόγκα 2-3 φορές την εβδομάδα είναι απαραίτητη για να φανούν τα αποτελέσματά της στο σώμα, τη διάθεση και την ενεργητικότητα. Ωστόσο, εάν αυτή η συχνότητα φαίνεται σε κάποιους μάλλον απαιτητική, τότε μπορούν να κάνουν λιγότερα μαθήματα σε εβδομαδιαία βάση.
Άφθονα υγρά Όσοι αποφασίζουν να ασχοληθούν συστηματικά με αυτήν τη μορφή άσκησης πρέπει να πίνουν καθημερινά άφθονα υγρά, ώστε να μην αφυδατωθούν.
Είναι για όλους; Ακόμη και ένας αρχάριος μπορεί να κάνει hot γιόγκα. Ωστόσο, η υψηλή θερμοκρασία είναι πιθανό να προκαλέσει παροδική αύξηση της πίεσης. Γι’ αυτό συνιστάται να αποφεύγεται από τους υπερτασικούς, ιδιαίτερα όταν η πίεσή τους δεν έχει ρυθμιστεί. Επίσης, οι γυναίκες καλό είναι να αποφεύγουν τη hot γιόγκα τις πρώτες μέρες της εμμήνου ρύσεως και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Κόστος Ένα μάθημα hot γιόγκα κοστίζει περίπου 20€.

Τα σπορ γίνονται hot
Η άθληση σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας κερδίζει ολοένα και περισσότερους οπαδούς, ενδεχομένως επειδή συνδυάζει την ενδυνάμωση με τις αυξημένες καύσεις και την αποτοξίνωση. Ήδη μετά τη hot γιόγκα και το pilates γίνεται… hot, δηλαδή περιλαμβάνει ασκήσεις σε υψηλή θερμοκρασία που σκοπό έχουν να γυμνάσουν το σώμα σε συνθήκες… καύσωνα!

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΝ κ. ΕΛΕΝΗ ΠΡΕΚΑ, δασκάλα hot γιόγκα, διευθύντρια της σχολής «Hot yoga Athens».

Δείτε επίσης: