Όλοι θα πάτε σε κάποιο εορταστικό τραπέζι, όπου το αλκοόλ θα ρέει άφθονο συνοδεύοντας  τα εδέσματα και τις προπόσεις. Όμως, η  επόμενη ημέρα δεν είναι πάντα τόσο ευχάριστη, διότι πολλές φορές έχετε ναυτία, ανακατωμένο στομάχι, άσκημη γεύση στο στόμα και πονοκέφαλο.

Γνωρίζετε τις επιδράσεις που έχει το αλκοόλ στην υγεία σας και στο μεταβολισμό σας; Εάν όχι, τότε πρέπει να μάθετε ότι, μόλις το αλκοόλ μπει στον οργανισμό σας, κάνει τον μεταβολισμό του να αποτελεί προτεραιότητα. Αυτό σημαίνει ότι το σώμα σας  θα σταματήσει τον μεταβολισμό οποιουδήποτε άλλου συστατικού, προκειμένου να μεταβολίσει πρώτα το αλκοόλ. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι επειδή, σε αντίθεση με τις πρωτεΐνες, τους υδατάνθρακες και τα  λίπη, το αλκοόλ δεν πρέπει να αποθηκευτεί στο σώμα σας, άρα πρέπει να μεταβολίζεται πρώτο. 

Επίσης, μελέτες έχουν δείξει ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα, το αλκοόλ διεγείρει την πρόσληψη τροφής και μπορεί να αυξήσει τα συναισθήματα της πείνας. Αυτό μπορεί να σας αποσυντονίσει,  εάν προσπαθείτε να ακολουθήσετε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους.

Αν λοιπόν επιλέξετε να πιείτε αλκοολούχα ποτά, να το κάνετε πάντα με υπευθυνότητα. 

·        Αν είστε διψασμένοι, ξεκινήστε με ένα μη αλκοολούχο ποτό και  στη συνέχεια πιείτε ένα οινοπνευματώδες ποτό, με αργούς ρυθμούς. Εάν μπορείτε να πιείτε το ποτό σας και να κάνετε διαλείμματα, τότε θα αποφύγετε τα ανεπιθύμητα συμπτώματα της αλκοόλης. Για παράδειγμα, αν  έχετε σκοπό να μείνετε στην οικογενειακή συγκέντρωση 4 ώρες, μπορείτε να πίνετε ένα ποτό κάθε δύο ώρες.

·         Καταναλώστε  ένα πλήρες, υγιεινό γεύμα πριν πιείτε αλκοόλ, διότι εάν έχετε γεμάτο στομάχι, θα  βοηθήσει να επιβραδύνει την απορρόφηση της αλκοόλης. Επίσης, τα  τρόφιμα που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνες,  μπορεί να μειώσουν  τις επιπτώσεις του οινοπνεύματος στο σώμα σας.

·        Μια καλή λύση είναι να βάζετε  στο ποτό σας νερό ή παγάκια, έτσι ώστε να αυξάνεται ο όγκος του ποτού, χωρίς όμως να αυξάνεται η περιεκτικότητά του σε αλκοόλη.

Είναι γνωστό ότι, οι διαιτητικές οδηγίες περιορίζουν το αλκοόλ σε ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και δύο ποτά την ημέρα για τους άνδρες.  Σε γενικές γραμμές, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να είναι επιβλαβής για την υγεία σας, συμπεριλαμβανομένων αυξημένο κίνδυνο για υψηλή πίεση του αίματος, κίρρωση του ήπατος και διάφορες μορφές καρκίνου. Και μερικοί άνθρωποι σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν πρέπει να πίνουν καθόλου.

Όμως, μια μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, μαζί με ένα υγιεινό μοτίβο διατροφής και τακτικής σωματικής δραστηριότητας, μπορεί να προσφέρουν οφέλη για την υγεία, όπως και χαμηλότερο κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις, κυρίως για τα άτομα  μεσαίας ηλικίας. Αλλά να θυμάστε ότι οι θερμίδες από τα αλκοολούχα ποτά μπορούν να προκαλέσουν αύξηση του σωματικού βάρους και τη λεγόμενη «κοιλιά».  Για παράδειγμα, μια μπύρα έχει  περίπου 150 θερμίδες, οι οποίες  μπορεί να μη σας φαίνονται λίγες, όμως με την πάροδο του χρόνου αυτές οι θερμίδες μπορούν να προσθέσουν γρήγορα παραπανίσια κιλά.

Αν, λοιπόν, είστε σωστά προετοιμάσμένοι για το πόσο αλκοόλ θα καταναλώσετε, τότε θα ευχαριστηθείτε  το ποτό και το φαγητό, χωρίς να χάσετε την ευθυμία και την υγεία σας.

Βιβλιογραφία:Duyuff RL, 2006,  American Dietetic Association Complete Food and Nutrition Guide,  Hoboken, New Jersey: John Wiley & SonsGarrow  JS et al, 2000, Human Nutrition and Dietetics , Edinburgh: Churchill Livingstone.Corrao G, Rubbiatai L, Bagnardi V et al, 2000, Alcohol and coronary heart disease,  Addiction,  94 649- 663.Sierksma A, 2003, Moderate alcohol consumption and vascular health, Utrecht  University, The Netherlands.Academy of Nutrition and Dietetics, www.eatright.org.

 

Δείτε επίσης: