Ξέρετε τι σημαίνει σωστή στοματική υγιεινή; Μπορεί να θεωρείτε την ερώτηση απλοϊκή, αφού από μικροί ακούτε συνεχώς πόσο σημαντικό είναι να πλένετε τα δόντια σας και κάθε 6 μήνες επισκέπτεστε τον οδοντίατρό σας. Αρκούν, όμως, αυτά για να πείτε ότι φροντίζετε επιμελώς για την υγεία του στόματός σας; Ευτυχώς, για δόντια αστραφτερά και στόμα χωρίς προβλήματα δεν χρειάζονται θυσίες και κόπος. Αρκεί να δώσετε βάση στους απλούς κανόνες που ακολουθούν.

Ο πεντάλογος της στοματικής υγιεινής
 
Κανόνας 1ος: Περιορίστε τη ζάχαρη 
Ο γλυκός αυτός πειρασμός όχι μόνο σας φορτώνει θερμίδες,αλλά συμβάλλει και στην ανάπτυξη της τερηδόνας. 

Κανόνας 2ος: Πλένετε σωστά τα δόντια σας 
Ιδανικά 3 φορές την ημέρα με φθοριούχο οδοντόκρεμα. Μην ξεχνάτε να βουρτσίζετε κάθε
δόντι προς 3 διαφορετικές κατευθύνσεις και ο συνολικός χρόνος που αφιερώνετε στο βούρτσισμα να μην είναι λιγότερος από 2΄.
 
Κανόνας 3ος: Καθαρίζετε τη γλώσσα σας 
Όχι επειδή είπατε κάτι κακό, αλλά επειδή σε αυτή συγκεντρώνονται πολλά μικρόβια, που προκαλούν κακοσμία στόματος. Φροντίστε, λοιπόν, να τη βουρτσίζετε χρησιμοποιώντας 
την οδοντόβουρτσά σας. 
 
Κανόνας 4ος: Μην ξεχνάτε το νήμα
Αφαιρεί τα υπολείμματα ανάμεσα στα δόντια, που συντελούν στην εμφάνιση τερηδόνας. Προσπαθήστε τουλάχιστον μία φορά την ημέρα, πριν το βούρτσισμα, να χρησιμοποιείτε οδοντικό νήμα ή μεσοδόντια βουρτσάκια. 
 
Κανόνας 5ος: Τραφείτε σωστά
Καταναλώνετε τροφές πλούσιεςσε βιταμίνες Α και D, πρωτεΐνες, ασβέστιο, φυλλικό και ασκορ-βικό οξύ, φυτικές ίνες και ψευδάργυρο (π.χ. καρότα, πράσινα φυλλώδη λαχανικά,
παρμεζάνα, δημητριακά ολικής άλεσης, στρείδια, κρέας). 

Τι πρέπει να θυμάστε
Αν θέλετε υγιή δόντια και χαμόγελο που φτιάχνει τη διάθεση, τη δική σας και των γύρω σας, πέρα από τους βασικούς κανόνες, καλό είναι να έχετε υπόψη σας και τα παρακάτω: 
* Σε κάθε γεύμα το περιβάλλον του στόματος (το pH) γίνεται όξινο. Αυτό σημαίνει ότι παράγονται οξέα, που διαβρώνουν την αδαμαντίνη των δοντιών. Έτσι, όσοι τσιμπολογάτε συνεχώς, δεν αφήνετε το pH του στόματος να επανέλθει στα φυσιολογικά του επίπεδα, με αποτέλεσμα τα δόντια σας να βρίσκονται διαρκώς κάτω από την επίθεση των οξέων. 
* Προσπαθείτε να καταναλώνετε καθημερινά πολλά φρούτα; Πρόκειται για μια πολύ καλή συνήθεια μεν, αλλά να έχετε υπόψη σας ότι το κιτρικό οξύ των εσπεριδοειδών διαβρώνει την αδαμαντίνη των δοντιών. Την ίδια βλαπτική δράση έχουν και τα αναψυκτικά με ανθρακικό.
* Μπορεί το παστέλι και η μπανάνα να αποτελούν εξαιρετικά σνακ, ωστόσο η κολλώδης υφή τους ευνοεί την ανάπτυξη τερηδόνας. Τα τρόφιμα αυτά επικάθονται στην επιφάνεια των δοντιών και διευκολύνουν τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων. 
* Μην ξεχνάτε ότι τόσο ο καφές όσο και η νικοτίνη κιτρινίζουν το σμάλτο των δοντιών. 

Διαλέγοντας οδοντόβουρτσα
Μια μαλακή οδοντόβουρτσα αρκεί στις περισσότερες περιπτώσεις για να απομακρύνετε τα υπολείμματα τροφών και την πλάκα. Οι σκληρές οδοντόβουρτσες καλό είναι να αποφεύγονται, γιατί μπορεί να δημιουργήσουν ευαισθησίες στα ούλα και τα δόντια. Επίσης, προτιμάτε τις οδοντόβουρτσες με μικρή κεφαλή, που φτάνουν πιο εύκολα στις πίσω περιοχές του στόματος. Όσον αφορά το στυλ των τριχών, προτιμάτε τις συνθετικές τρίχες με αποστρογγυλεμένα άκρα. Για τη λαβή και την κεφαλή της οδοντόβουρτσας δεν υπάρχουν περιορισμοί, διαλέξτε ό,τι σας βολεύει.

Καθαρίστε την!
Σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα, η οδοντόβουρτσά σας μπορεί να μη σας προσφέρει τόσο καθαρά δόντια όσο νομίζετε. Κατ’ αρχάς, μεταφέρονται σε αυτή μικροοργανισμοί που βρίσκονται στο στόμα. Επίσης, είναι εκτεθειμένη σε γαστρεντερικούς μικροοργανισμούς, που μεταφέρονται είτε μέσω του ανεπαρκούς πλυσίματος των χεριών είτε μέσω μικροσταγονιδίων που ελευθερώνονται όταν τραβάτε το καζανάκι. Τι μπορείτε να κάνετε;
* Ξεπλένετε καλά την οδοντόβουρτσα μετά από κάθε χρήση. Μπορείτε, επίσης, να τη μουλιάζετε σε αντιμικροβιακό στοματικό διάλυμα.
* Μην την καλύπτετε, γιατί το υγρό περιβάλλον ενδείκνυται για την ανάπτυξη μικροοργανισμών.
* Φυλάσσετέ την όρθια, σε σημείο όπου τη «χτυπάει» αέρας.
* Τοποθετείτε μακριά τη μία οδοντόβουρτσα από την άλλη, για να αποφύγετε τη μεταφορά μικροβίων.
* Αλλάζετε οδοντόβουρτσα κάθε 3 μήνες, αλλά και κάθε φορά που έχετε ίωση.

Είναι απαραίτητη η λεύκανση;

Ο χρόνος που περνά, το κάπνισμα, η κατανάλωση ροφημάτων με καφεΐνη, οι τροφές με χρωστικές ουσίες (π.χ. τα κεράσια), η οδοντική πλάκα, η θεραπεία με τετρακυκλίνη κατά την παιδική ηλικία, ένα τραύμα στα δόντια. Τι είναι όλα αυτά; Μερικοί από τους λόγους που μπορεί να οδηγήσουν σε λεκέδες και δυσχρωμίες και να σας στερήσουν ένα λαμπερό χαμόγελο. Ευτυχώς, λύση στο πρόβλημα μπορεί να δώσει η λεύκανση των δοντιών, για την οποία θα σας κατευθύνει ο γιατρός σας, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις που αντενδείκνυται (π.χ. αν έχετε κατεστραμμένο σμάλτο ή είστε έγκυος). 

3 μύθοι για τα δόντια
Το στοματικό διάλυμα μπορεί να αντικαταστήσει το βούρτσισμα
Θα ήταν πολύ βολικό, αλλά το στοματικό διάλυμα δεν μπορεί να πάρει τη θέση ούτε της οδοντόβουρτσας ούτε του οδοντικού νήματος, γι’ αυτό και δεν αποτελεί μέρος της υποχρεωτικής ρουτίνας για καλή στοματική υγιεινή. Η αίσθηση φρεσκάδας που μας προσφέρει είναι προσωρινή και εύκολα μας ξεγελάει. Όσοι, πάντως, το προτιμάτε, καλό είναι να επιλέγετε τα διαλύματα χωρίς οινόπνευμα.
Τα ούλα είναι φυσιολογικό να ματώνουν κατά το βούρτσισμα
Το αντίθετο. Αν τα ούλα σας ματώνουν όταν βουρτσίζετε τα δόντια σας ή χρησιμοποιείτε νήμα, αυτό σημαίνει ότι υπάρχει φλεγμονή. Ευτυχώς, μπορείτε να την αντιμετωπίσετε με καλό βούρτσισμα, επιμένοντας στα σημεία που ματώνουν. Αν, ωστόσο, η αιμορραγία επιμένει για πάνω από 3-4 ημέρες, τότε φροντίστε να επισκεφτείτε τον οδοντίατρό σας. 
Η λεύκανση κρατάει για πάντα
Τίποτα δεν κρατάει για πάντα, πόσο μάλλον μια λεύκανση δοντιών. Με την πάροδο του χρόνου, τα δόντια έχουν την τάση να επανακτούν το φυσικό τους χρώμα. Επίσης, η κατανάλωση τροφίμων και ποτών με έντονες χρωστικές ουσίες, το κάπνισμα και η ποιότητα των δοντιών ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό.

Μικρές συμβουλές
* Πολλοί είναι αυτοί που μόλις ανοίξουν τα μάτια τους τρέχουν στο μπάνιο για να ρίξουν νερό στο πρόσωπό τους και να πλύνουν τα δόντια τους. Όμως, η πρακτική αυτή είναι λανθασμένη, αφού το βούρτσισμα γίνεται με σκοπό την απομάκρυνση υπολειμμάτων τροφής και όχι μόνο για δροσερή αναπνοή. Αυτό σημαίνει ότι το πλύσιμο των δοντιών πρέπει να γίνεται μετά το πρωινό γεύμα και όχι πριν από αυτό.
* Ένα λάθος που πολλοί κάνουν είναι να ρίχνουν νερό στην οδοντόβουρτσα πριν απλώσουν την οδοντόπαστα. Ωστόσο, σκοπός του βουρτσίσματος δεν είναι η δημιουργία αφρού στο στόμα, αλλά να κολλήσει η οδοντόκρεμα στα δόντια, ώστε να απορροφηθούν ευκολότερα τα συστατικά της.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ τον κ. ΘΕΟΛΟΓΟ ΣΙΟΥΤΗ, εμφυτευματολόγο-χειρουργό οδοντίατρο.