Ούτε δύο ώρες δεν άντεξε το σύστημα της τηλεκπαίδευσης που βρίσκεται από σήμερα σε ισχύ στα σχολεία λόγω lockdown καθώς «κατέρρευσε», με τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου να περιμένουν την αποκατάστασή του.

Οι μαθητές προσπαθούσαν από το πρωί να μπουν στην πλατφόρμα webex, ωστόσο σε πολλές περιοχές της χώρας η πρόσβαση είναι αδύνατη. Το σύστημα «κράσαρε» και εμφάνισε προβλήματα σε αρκετές περιοχές, όπως Παγκράτι, Δάφνη, Ν. Σμύρνη, Νέος Κόσμος, Ίλιον, Δροσιά, Άγιος Στέφανος, Λυκόβρυση, Αργολίδα, Σέρρες, Ρέθυμνο, Θεσσαλονίκη και πολλές άλλες.

Αρχικά, το υπουργείο Παιδείας επιχείρησε να αποδώσει την αμηχανία σε γενικότερη αποτυχία του ευρωπαϊκού σέρβερ, υποστηρίζοντας ότι δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο στην Ελλάδα. Ακολούθησαν δηλώσεις της υφυπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη, η οποία επανέλαβε τους ισχυρισμούς αυτούς, κάνοντας λόγο για «κεντρικό ζήτημα της εταιρείας και εκτός ελληνικών συνόρων».

Υποσχέθηκε, δε, ότι η εταιρεία προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για να λυθεί το πρόβλημα. Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε και το υπουργείο Παιδείας, δίνοντας διευκρινίσεις για τα τεχνικά προβλήματα, αλλά και για τις σημερινές απουσίες, οι οποίες δεν πρόκειται να προσμετρηθούν σε όσους δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το μάθημα.

Το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται τώρα σενάρια διόρθωσης του προβλήματος, καθώς αύριο αναμένεται να αντικρίσουν αντίστοιχο σκηνικό μαθητές και καθηγητές. Βέβαια, μια πρώτη λύση θα δοθεί από την ίδια τη Cisco που πιθανά θα «σπάσει» την παροχή του δικτύου της σε περισσότερους servers για να αποφύγει αντίστοιχα προβλήματα.

 

 

Η αντίδραση της αντιπολίτευσης ήταν άμεση, με τον ΣΥΡΙΖΑ να εκδίδει σκληρή ανακοίνωση, ασκώντας αυστηρή κριτική στην κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου και ζητώντας παραίτηση της Νίκης Κεραμέως. Επικριτικό ήταν και το σχόλιο από τον εκπρόσωπο Τύπου του Κινήματος Αλλαγής, Παύλο Χρηστίδη, ο οποίος έκανε λόγο για «επιτελικό φιάσκο», ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι ανακοινώσεις του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ25.

 

 

Το φιάσκο

Ειδικότερα, αρκετοί μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς και καθηγητές που επιχείρησαν να εισέλθουν στην ειδική πλατφόρμα το πρωί της Δευτέρας αντιμετώπισαν πρόβλημα, με την πρόσβαση να είναι αδύνατη σε πολλές περιοχές.

Όπως ανέφεραν, τους «πετούσε» έξω αναγράφοντας στο μήνυμα πως παρουσιάστηκε πρόβλημα στην σύνδεση.

Κάποιοι σχολίαζαν το πρωί, κοιτώντας τον χάρτη με την «κίνηση» της Cisco (σε πλατφόρμες παρακολούθησης του θέματος που αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο) ότι είναι πιθανόν και η μεγάλη χρήση που έγινε σήμερα το πρωί στην Ελλάδα όπου όλοι οι μαθητές και μαθήτριες των σχολείων προσπάθησαν να μπουν στην πλατφόρμα την ίδια στιγμή, να επιβάρυνε τη λειτουργία της πλατφόρμας και σε άλλες χώρες.

Βεβαίως, αναζητείται το ενδεχόμενο να συνέβη και το ακριβώς αντίθετο. Το θέμα είναι υπό διερεύνηση αυτή τη στιγμή στη Cisco απ’ όπου αναμένεται να υπάρξουν και επίσημες ανακοινώσεις. Οι δυο πόλοι της υπερφόρτωσης των δικτύων της εταιρείας, στηn κεντρική και νοτιοανατολική Ευρώπη φαίνονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας στο Διαδίκτυο.

 

Σημειώνεται πάντως πως όλες τις προηγούμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας διαβεβαίωνε πως είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και όλα αναμενόταν να λειτουργήσουν κανονικά. «Είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι για τη μεταφορά της μαθησιακής διαδικασίας στην εξ αποστάσεως μορφή της, στηρίζουμε με κάθε μέσο τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, τους εκπαιδευτικούς μας, τα στελέχη μας, και είμαστε αισιόδοξοι ότι σε λίγο καιρό θα επανέλθουμε στην κανονικότητα» είχε αναφέρει χαρακτηριστικά προ ημερών η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

 

Οι εξηγήσεις του υπουργείου

 

Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Παιδείας απέδωσε τις δυσλειτουργίες του συστήματος Webex σε πρόβλημα της εταιρείας, διαβεβαιώνοντας ότι εργάζεται για την αποκατάστασή του. Επεσήμανε, δε, πως δεν θα ληφθούν υπόψη απουσίες στις περιπτώσεις που παρουσιάστηκε τεχνικό πρόβλημα.

«Αναφορικά με τις δυσλειτουργίες του συστήματος Webex, από τη Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

» Ο πάροχος της πλατφόρμας Webex έχει παράσχει διαβεβαιώσεις ότι εργάζεται για την αποκατάσταση του προβλήματος και έχει δρομολογηθεί η πλήρης επαναλειτουργία του συστήματος.

» Προφανώς δεν θα ληφθούν υπόψη απουσίες στις περιπτώσεις που παρουσιάστηκε τεχνικό πρόβλημα. Σημειώνεται ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο λειτουργεί κανονικά, όπως και όλες οι πλατφόρμες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».

«Λόγω τεχνικού ζητήματος της εταιρείας (σ.σ. Cisco) δεν μπόρεσαν μαθητές να κάνουν σήμερα το μάθημά τους» σημείωσε και η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στην τηλεόραση της ΕΡΤ.

Η κ. Ζαχαράκη επεσήμανε ότι δεν θα προσμετρηθούν οι απουσίες σήμερα για τους μαθητές, καθώς προσπάθησαν αλλά δεν κατάφεραν να μπουν στην ηλεκτρονική τους τάξη. Όπως είπε, η εταιρεία κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να επιλύσει το τεχνικό ζήτημα που προέκυψε, και το οποίο, όπως είπε, αφορά γενικότερα την Ευρώπη. Τέλος, τόνισε ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και γενικότερα οι πλατφόρμες του υπουργείου Παιδείας λειτουργούν κανονικά.

 

 

«Πυρά» της αντιπολίτευσης

 

Η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν άμεση, με τον ΣΥΡΙΖΑ να εκδίδει σκληρή ανακοίνωση, ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου και ζητώντας παραίτηση της Νίκης Κεραμέως.

» Μετά το κλείσιμο των σχολείων στα οποία τάχα δεν μεταδιδόταν ο ιός… Μετά την πρωτοφανή αποδοκιμασία της κυβέρνησης και της υπουργού Παιδείας και την αποχή-ρεκόρ των εκπαιδευτικών από τις εκλογές-παρωδία, νέο φιάσκο σήμερα για την κυρία Κεραμέως. Η πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα Webex της Cisco «κράσαρε» στις πρώτες ώρες λειτουργίας και σταμάτησαν τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης σε πολλες περιοχές της χώρας. Κάτι για το οποίο είχαν προειδοποιήσει οι υπεύθυνοι δημόσιοι φορείς και ειδικά το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

» Ο ΣΥΡΙΖΑ, ήδη από την άνοιξη είχε ζητήσει επενδύσεις στις δημόσιες ψηφιακές υποδομές και είχε αντιταχθεί στην παράδοση της τηλεκπαίδευσης και των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών στην Ciscο. Δυστυχώς, εις ώτα μη ακουόντων. Το ΥΠΑΙΘ, όχι μόνο επί 8 μήνες δεν έκανε όσα έπρεπε, αλλά μετά το νέο κλείσιμο Γυμνασίων και Λυκείων, αντί να αφιερώσει μία-δύο ημέρες σε δοκιμή και προσομοίωση του συστήματος, το έθεσε σε πλήρη λειτουργία με αποτέλεσμα αυτή την ώρα να κινδυνεύει με black-out όλο το εθνικό δίκτυο μετάδοσης δεδομένων.

» Μετά τη χλεύη των εκπαιδευτικών, η αποδοκιμασία και η οργή της κοινωνίας για την ουρανομήκη ανικανότητα και την απύθμενη «επιτελική αριστεία» της κυβέρνησης και ειδικά της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, είναι εντονότερη από ποτέ. Κυρία υπουργέ της Παιδείας έχετε προκαλέσει αρκετή ζημιά στην εκπαίδευση μέχρι τώρα. Φτάνει ως εδώ!

» Παραίτηση χθες, κυρία Κεραμέως.

«Τα σημερινά μεγάλα προβλήματα στις υποδομές τηλεκπαίδευσης αποδεικνύουν αυτό για το οποίο φωνάζουμε εδώ και πάνω από ένα χρόνο. Την ψηφιακή ανεπάρκεια και ανικανότητα του Επιτελικού Κράτους της ΝΔ» τονίζει ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Μ.Κάτσης.

» Ζητούμε εξηγήσεις από τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το τι έκαναν εδώ και 6 μήνες για να προετοιμάσουν τις ψηφιακές υποδομές τηλεκπαίδευσης και ιδιαίτερα για την καθυστέρηση του έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ που συμβασιοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ και με το οποίο θα είχε λυθεί το πρόβλημα, καθώς θα μπορούσαμε σήμερα να διαθέτουμε ισχυρές πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης και Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Για ποιο λόγο η Υπουργός κ. Κεραμέως επέλεξε να επαναπαυθεί στη δωρεά της Cisco ως πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, ανεξαρτήτως όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας της, επιλογή που σήμερα αποδεικνύεται ανεπαρκής;

Επικριτικό ήταν και το σχόλιο από τον εκπρόσωπο Τύπου του Κινήματος Αλλαγής, με τον Παύλο Χρηστίδη να σχολιάζει: «Μαθητές δεν μπορούν να συνδεθούν στο σύστημα τηλεκπαίδευσης. Έχει πέσει σε όλη την χώρα. Επιτελικό φιάσκο».

 

 

 

Ανέτοιμο χαρακτηρίζει το υπουργείο Παιδείας και η υπεύθυνη ΚΤΕ Παιδείας του κόμματος, Χαρά Κεφαλίδου, σημειώνοντας:

» Πρώτη ημέρα λειτουργίας του Webex και το σύστημα κατέρρευσε μέσα στις δυο πρώτες ώρες λειτουργίας του. Οι κατά καιρούς διαβεβαιώσεις ετοιμότητας ‘πήγαν περίπατο’ από την πρώτη στιγμή!   Πού είναι η αξιοπιστία που παρείχε η σύμβαση με την εταιρεία CISCO; Πού είναι η ίδια η σύμβαση που ουδέποτε ήρθε στη  Βουλή  αν και  είχε ζητηθεί από όλα τα κόμματα.

» Από τον περασμένο Μάρτιο το Υπουργείο όφειλε να γνωρίζει τις δυνατότητες και τις αντοχές του συστήματος. Όφειλε να έχει αξιοποιήσει υπάρχουσες μελέτες  στα συρτάρια των αρμόδιων για την αναβάθμιση των υποδομών των σχολικών μονάδων.

» Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο που κατέρρευσε σήμερα είναι η τρανταχτή απόδειξη της πλήρους ανετοιμότητας της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να αντιμετωπίσει  τα φλέγοντα ζητήματα στην εκπαίδευση.

» Η εξ αποστάσεως από εδώ και πέρα θα αποτελέσει την κύρια μορφή εκπαίδευσης. Πρέπει όλοι, και κυρίως η κυβέρνηση, να σταθούμε στο ύψος των δύσκολων περιστάσεων που επιβάλλει η πανδημία. Επιτέλους αναζητείται σοβαρότητα από σοβαροφάνεια έχουμε πλεόνασμα».

«Η κατάρρευση του συστήματος τηλεκπαίδευσης την πρώτη μέρα της καραντίνας είναι άλλη μια περίπτωση όπου η κυβέρνηση ατενίζει μακάρια την επερχόμενη καταστροφή χωρίς αποτελεσματικά μέτρα και στέρεες υποδομές. Και είμαστε ακόμα στις πρώτες μέρες» ήταν το σχόλιο του ΜέΡΑ25.

 

 

 

«Το φιάσκο στην τηλεκπαίδευση αφήνει έκθετη την κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας» σημειώνει από την πλευρά του το ΚΚΕ, προσθέτοντας: «Tο υπουργείο να αφήσει τα κροκοδείλια δάκρυα για τις χαμένες ώρες μαθημάτων & τους πανηγυρισμούς ότι “όλα βαίνουν καλώς”. Να λύσει άμεσα το πρόβλημα».

«Το σημερινό φιάσκο στη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας μας, αφήνει έκθετη την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας.

» Η εξέλιξη αυτή “δεν είναι κεραυνός εν αιθρία”. Ήδη από την περασμένη εβδομάδα το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο έστειλε μήνυμα στα σχολεία, για να ενημερώσει για τις περιορισμένες δυνατότητες λειτουργίας της πλατφόρμας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

» Άρα η κυβέρνηση ήξερε το πρόβλημα, αλλά δεν έκανε τίποτα! Κατά τ’ άλλα έφταιγαν οι αγώνες των μαθητών…

» Να αφήσει, λοιπόν, το Υπουργείο Παιδείας τα κροκοδείλια δάκρυα για τις χαμένες ώρες μαθημάτων και τους πανηγυρισμούς ότι “όλα βαίνουν καλώς” και να φροντίσει να λύσει άμεσα το πρόβλημα.

» Εδώ και τώρα να πάρει μέτρα για:

» Την αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, για να μπορούν με ουσιαστικούς όρους να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία.

» Την παροχή δωρεάν ηλεκτρονικών μέσων (tablet, laptop, σύνδεση γρήγορου internet) για την τηλεκπαίδευση, με ευθύνη του κράτους, μέσω των σχολείων στους μαθητές.

» Να μην γίνει καμία διακοπή ρεύματος και internet σε σπίτια λαϊκών οικογενειών, που θα στερεί τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Να μην καταγραφεί ούτε μια απουσία στους μαθητές, που δεν έχουν τα μέσα να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση.

 

Δείτε επίσης: